Hej!

Det har börjat att "dunka" i våra vattenrör när vi spolar VARM-vatten i våra kranar. Vad göra åt detta?

Ha de gott!

Jag kör med mitt standardsvar på knäppningar: Kolla de klammers som håller kopparrören, det är nog smörjtorrt i dessa och när rören expanderar så smäller det i dem.

har aldrig varit med om att sådana klammer knäpper men men

Vårt förra hus hade det, likaså det hus som vi är inkvarterade i nu under husbygget, så jag vill nog hävda att det finns...

Så du menar att man skall ha nån typ av fett mellan rör och klammer?
Har aldrig sett det förut, men det kan ju vara värt att testa, antar att klammern skall sitta stadigt runt röret, för annars hade det ju bara vart att släppa lite på klammern så att röret kan röra sig lite.

Jag vet faktiskt inte hur man får bort ljudet, fast i förra huset var det tillverkningsfel på dem så de byttes per automatik, men det är värre där vi bor nu där rören och klammrar är inbyggda i väggen. Men en kvalificerad gissning skulle vara att testa med grafitfett eller liknande. Man kan dessutom lägga en extraslinga på kopparröret så att röret kan utvidga sig i denna böj, men det är överkurs i befintliga anläggningar.

Kolla så att det inte är duschblandarens ventil packning som behövs bytas ut. Detta är det mest förekomna felet när det slår i kopparrör.

Hej på er!

Ja det verkar som det alltid dunkar från vårt badrum med dusch när vi spolar vatten från någon av hustets kranar. Jag skall kolla rörklammrarna och duschblandarens ventilpackning alltså.

Tack så länge!

Har du nyligen gjort något arbete med rörsystemet? Kapat något kopparrör eller något sånt? Det kan ha kommit kopparspån in i rören vilket kan hindra en backventil i någon blandare att stänga ordentligt.

Hej it-snubben!

Nix, inga rörarbeten utförda. Just nu dunkar det INTE i rören (jag har inte gjort någonting). Hoppas att det fortsätter så...annars får man börja felsöka.

ha de!

Får detta fenomen i huset om jag ställer en av duschblandarna på max kallvatten och sedan öppnar någon av de andra kranarna i huset, mest om jag öpnnar den närmaste kranen i badrummet och minst i tvättstugan längst bort. Dunkadet försvinner så fort jag vrider upp temperaturen lite grann på duschblandaren.
/mats

Hej igen!

Jag fick en svag aning om att detta rördukande hade börjat strax efter eller i samband med att jag ställde om ratten som reglerar värmen på varmvattnet till våra kranar. Försökte att sänka värmen, detta görs i vår frånluftsvärmepump. Jag vred tillbaka denna kran till maxvärme igen och sedan dess dunkar det inte i badrummet där det tidigare dunkade i rören. Är detta rena slumpen eller finnas det en vettig förklaring?. 3 dagar sedan jag vred på ratten...inget dunkande sedan dess.

Ha en fortsatt trevlig helg!

Spännande. Jag har haft problem med ett jädra dunkande i rören nära värmepumpens varmvattenberedare/innerdel/styrenhet. Har kommit några gånger per år när det är rätt kallt ute. Startar och slutar till synes spontant, så jag tänker att det har något med värmepumpen som slår av och på något.

Nu läste jag ditt senaste inlägg och gick ned och kollade på styrpanelen, mitt varmvatten var satt på ekonomivärme. Jag höjde till normal och då slutade dunkandet. Konstigt.

Tidigare hade jag problem med en nyinstallerat golvvärme som shuntade vatten från värmerören som går till radiatorerna. Det blev också ett enormt dunkande. Där berodde det dock på en defekt pump (eller om det var shunt...?). Rörmokaren sa att det var som en frihängande magnet som roterade och fixade vatten till den lilla golvvärmeslingan. I mitt fall klarade denna inte att hålla sig där den skulle utan började studsa mot väggarna när den skulle pumpa... eller något sådant. :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.