6 493 läst ·
29 svar
6k läst
29 svar
Hur får jag ut ett gjutjärnsrör ur väggen?
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Om det är riktigt lättbetong så handlar det nästan bara om att få bort putsen och själva lättbetongen kommer att kunna hackas bort med en gaffel om du vill. Men troligen är det puts runt själva röret för att täta så lite mer än en gaffel krävs nog just där. Jag hade låtit bilmaskin glida längs med röret till att börja med. Gjutjärnsrör ska vara bra rostiga innan det blir hål av misstag. Mina från 1941 krävde både specialblad till tigersågen och slägga innan de gav upp.
Bra info, ska göra ett försök när jag rivit badrummet som denna sida av röret går till.9 944_Driver skrev:Om det är riktigt lättbetong så handlar det nästan bara om att få bort putsen och själva lättbetongen kommer att kunna hackas bort med en gaffel om du vill. Men troligen är det puts runt själva röret för att täta så lite mer än en gaffel krävs nog just där. Jag hade låtit bilmaskin glida längs med röret till att börja med. Gjutjärnsrör ska vara bra rostiga innan det blir hål av misstag. Mina från 1941 krävde både specialblad till tigersågen och slägga innan de gav upp.
Kapa / knacka bort det och kör i 75mm rör om går och om det bara går till en golvbrunn /avluftning. (Om det ska användas ) Varför krångla till det?T tompalito skrev:
Nu vet jag inte om man använde blåbetong på 60 talet men om det är det som är lättbetongen så använd ordentligt andningsskydd när du river i väggen.
Tillverkades fram till 1975 enligt nedan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Blåbetong
Tillverkades fram till 1975 enligt nedan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Blåbetong
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Om det är en bit av röret som inte har någon som helst funktion och bara ska bort så går det utmärkt att krossa röret med ett spett och plocka bort de lösa bitarna.T tompalito skrev:
Självklart så måste du se till att det finns någon form av mothåll.
Alternativt så finns det blad till tigersåg för gjutjärn. Var försiktig så det inte blir för varmt.
Lycka till!
/stabo
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden