Claes Sörmland
75 mm ska vara OK för avluftning enligt standarden. 110 mm i oisolerat utrymme där is kan bygga på, alltså frysande kondensvatten.

Redigerat:
  • Gilla
tompalito
  • Laddar…
Om du får för dig att slå med exempelvis slägga eller dylikt på gjutjärnsröret använd skyddsglasögon!

Blir lätt små och vassa järnprojektiler som flyger överallt, inte roligt att få i ögonen...

• Gilla
Blueztar och 4 till
  • Laddar…
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Behöver avluftningen ha lika stor dimension?
Eller går det att bara kapa röret och trä ett aningen smalare inne i det (och sedan putsa igen mellanrummet)?
Ingen dum idé, ska kika på det

Krilleman
T tompalito skrev:
Ingen dum idé, ska kika på det
Behåll luftningens dimension som går uppåt i vägg, byt resterande.

Öppna väggen så du ser hur det är monterat först!
Är det lättbetong så är det ju oerhört enkelt...

Mitt tips! 👍

• Gilla
Happyridge och 1 till
  • Laddar…
Lämpliga verktyg och våld i lagom mängd!

Om det är riktigt lättbetong så handlar det nästan bara om att få bort putsen och själva lättbetongen kommer att kunna hackas bort med en gaffel om du vill. Men troligen är det puts runt själva röret för att täta så lite mer än en gaffel krävs nog just där. Jag hade låtit bilmaskin glida längs med röret till att börja med. Gjutjärnsrör ska vara bra rostiga innan det blir hål av misstag. Mina från 1941 krävde både specialblad till tigersågen och slägga innan de gav upp.

9 944_Driver skrev:
Om det är riktigt lättbetong så handlar det nästan bara om att få bort putsen och själva lättbetongen kommer att kunna hackas bort med en gaffel om du vill. Men troligen är det puts runt själva röret för att täta så lite mer än en gaffel krävs nog just där. Jag hade låtit bilmaskin glida längs med röret till att börja med. Gjutjärnsrör ska vara bra rostiga innan det blir hål av misstag. Mina från 1941 krävde både specialblad till tigersågen och slägga innan de gav upp.
Bra info, ska göra ett försök när jag rivit badrummet som denna sida av röret går till.

C
Om det bara är puts och lättbetong skulle jag föreslå en lång lite grövre betongborr utan slag för att borra/fräsa runt röret. Det är som sagt lättbearbetade material.

• Gilla
tompalito
  • Laddar…
T tompalito skrev:
De går till en avluftning och till ett avlopp inne i garaget. Detta är det enda som är kvar. Resten är utbytt. Väggen är murad i lättbetong på 60-talet.
Kapa / knacka bort det och kör i 75mm rör om går och om det bara går till en golvbrunn /avluftning. (Om det ska användas ) Varför krångla till det?

• Gilla
tompalito
  • Laddar…
I
Nu vet jag inte om man använde blåbetong på 60 talet men om det är det som är lättbetongen så använd ordentligt andningsskydd när du river i väggen.

Tillverkades fram till 1975 enligt nedan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Blåbetong

Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Behöver avluftningen ha lika stor dimension?
Eller går det att bara kapa röret och trä ett aningen smalare inne i det (och sedan putsa igen mellanrummet)?
Jag har 50mm plaströr för avluftning badrum med wc + dusch o handfat o tvättmaskin, funkar utmärkt.

• Gilla
tompalito
  • Laddar…
T tompalito skrev:
Bra info, ska göra ett försök när jag rivit badrummet som denna sida av röret går till.
In med en rondell på insidan på ett par ställen å knacka ur delarna FRÅN insidan

peteds01 peteds01 skrev:
Jag har 50mm plaströr för avluftning badrum med wc + dusch o handfat o tvättmaskin, funkar utmärkt.
O Opus skrev:
In med en rondell på insidan på ett par ställen å knacka ur delarna FRÅN insidan
Nu känner jag mig lite trög, vilken typ rondell får jag in i röret?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
T tompalito skrev:
Jag ska ta bort gjutjärnsrör ur väggen. Hur gör jag på bästa sätt? Det avgrenar sig in i väggen, lite svårt att se.
Om det är en bit av röret som inte har någon som helst funktion och bara ska bort så går det utmärkt att krossa röret med ett spett och plocka bort de lösa bitarna.

Självklart så måste du se till att det finns någon form av mothåll.

Alternativt så finns det blad till tigersåg för gjutjärn. Var försiktig så det inte blir för varmt.

Lycka till!
/stabo

• Gilla
tompalito
  • Laddar…
C
Kan intyga att tigersåg inte funkar när det är så trångt.
Bladen är för korta för att kunna såga av ett 110-rör från ett håll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.