DÅLIG AVRINNING FRÅN HANDFATET I TOAN.
När det blir lite varmare så skall jag plocka ner avloppet från handfatet och spola det rent ute i trädgården.
Men jag skulle behöva rensa för hand fram till dess.

Finns det någon riktigt bra renspryl att köra ner i avrinnings "gallret".
Jag skulle behöva det att få det att fungera någorlunda fram till stora "RENSNINGEN" senare under våren
Tacksam för tips.
Axelman

Jag tänker att ett nytt vattenlås bara kostar en hundralapp och om ditt befintliga är igensatt, gammalt och du inte vill rensa det innomhus kan du kosta på dej ett nytt istället

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Propplösare baserad på bas brukar fungera ganska bra, typ mellerud går väl, om du inte hittar ren kaliumhydroxid. Andas bara inte in gasmolnet som kan uppstå då du häller ner det i avloppet, och kom ihåg tillsätt basen till vatten. Aldrig vatten till basen.

• Plastflaska etiketterad "Kaliumhydroxid 98-100%" med varningssymboler för frätande ämnen och faroangivelse på flera språk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackning av Niagara-450 propplösare med varningstext och etikett på finska. Används för att lösa upp fett och organiska material i avlopp.
    Skapa konto
T Talskog skrev:
Propplösare baserad på bas brukar fungera ganska bra, typ mellerud går väl, om du inte hittar ren kaliumhydroxid. Andas bara inte in gasmolnet som kan uppstå då du häller ner det i avloppet, och kom ihåg tillsätt basen till vatten. Aldrig vatten till basen.
Tack för tipsen
Jag tror att jag satsar på ett nytt vattenlås
Typ:
https://www.bauhaus.se/pungvattenlas-purus-vit-g32x40

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
MultiMan
Om det är hår och ludd som sätter igen så fungerar denna billiga borste långt över förväntningarna. Rensat både duschkabinsavlopp och handfat med den och den brukar dra med sig massor av skräp.

https://share.temu.com/u49liLZy6hB

Borste för rengöring av avlopp, 60 cm lång med handtag, effektiv vid borttagning av hår och skräp i dusch och handfat.
Skapa konto

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hej
Funderar på att skruva av botten - "hylsan" och rensa så gott det går.
OK ?
Hälsar
A

Har du verkligen provat att pumpa med en vaskrensare? Det är det absolut enklaste sättet att rensa ett avlopp. Det har effekter långt ned i rören.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Funderar på att skruva av bottendelen och rensa under ifrån.
OK
AX

axelman axelman skrev:
Funderar på att skruva av bottendelen och rensa under ifrån.
OK
AX
Det går naturligtvis, ha en hink under när du gör det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ingen kaustiksoda! Det är onödigt och farligt frätande.
Nuförtiden verkar det inte vara hår och ludd som sätter igen avlopp, utan att andra kosmetiska produkter i badrummet bildar en slags gelé.
Är det varmt ute så renar man enklast genom ett skruva bort delarna och blåsa dom med högtryckstvätten. Annars är ju, som sagts, ett nytt vattenlåspaket ganska billigt.

M MagHam skrev:
Annars är ju, som sagts, ett nytt vattenlåspaket ganska billigt.
Med tanke på hur enkelt det ändå är att göra rent ett vattenlås så måste ju att köpa nytt vattenlås vara det dummaste man kan göra. Både för egna plånboken och för att undvika resursslöseri.

Som redan skrivits. En hink under. Skruva loss botten. Jag brukar ta några passande småpinnar från ett träd, buske (vill att de ska vara böjliga och inte knäckas). Pinnen kan tryckas ner i hålen i handfatets avlopp (om det är en sort där det går) för att rensa så långt ner man kan få pinnen. En sådan pinnrens brukar jag köra först när jag märker att det börjar rinna dåligt, ofta räcker det för att skjuta fram jobbet med att skruva i vattenlåset. Man spolar vatten i omgångar medan man håller på, hinken tömmer man i toan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Ingen kaustiksoda! Det är onödigt och farligt frätande.
Nuförtiden verkar det inte vara hår och ludd som sätter igen avlopp, utan att andra kosmetiska produkter i badrummet bildar en slags gelé.
Är det varmt ute så renar man enklast genom ett skruva bort delarna och blåsa dom med högtryckstvätten. Annars är ju, som sagts, ett nytt vattenlåspaket ganska billigt.
Damm och tandkräm ger en fin gegga i handfatets vattenlås. Men den är enkel att få att släppa genom att pumpa med en vaskrensare. Man får en grå gegga som kommer upp genom handfatets sil och man kan då ta denna med toapapper och slänga i toastolen istället.

Dotterns långa hårstrån påverkar också, men mycket mindre än i duschens avlopp, där är de totalt dominerande...

axelman axelman skrev:
Hej
Funderar på att skruva av botten - "hylsan" och rensa så gott det går.
OK ?
Hälsar
A
Med risk för att gå all "husägre" på dig... :)

Det är tänkt att man ska göra så. Hink under och dra ut all guck och hår så kommer det säkert att rinna mycket bättre. Inget mysigt jobb men det finns ju de som torkar bajs som jobb så i jämförelse inte så farligt. :)

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.