Suvi5700
Dom kanske inte bara uträttar sina behov i toaletten

• Gilla
duetten
  • Laddar…
Nåt är ju såklart fel i rörförläggningen men rimligen borde ju det mesta försvinna med tanke på hur ofta folk duschar nuförtiden? Är bara vattenlåset tätt så borde man ju egentligen inte märka nåt.......Vattenflödet från regelbundna duschar borde rimligen spola bort allt vartefter.....

Z
AXS AXS skrev:
Skulle hellre testa med den här här än den plastplupp som kostade flera tusen.
[länk]
# 6

• Gilla
AXS
  • Laddar…
Om jag bott i lägenheten hade jag velat ha skriftligt o filmbevis på att det är från min egen toalett bekymret kommer ifrån, så inte hela trapphuset skvätter upp hos mej

G
Omogen Omogen skrev:
Om jag bott i lägenheten hade jag velat ha skriftligt o filmbevis på att det är från min egen toalett bekymret kommer ifrån, så inte hela trapphuset skvätter upp hos mej
Det är ju det filmen visar 🙃..

Förgreningen från toaletten till stammen är fel mycket av vattnet försvinner så "spolvågen" orkar inte lyfta iväg allt papper och skit till den vertikala stammen (där grannarnas skit kommer).

Lite papper fastnar i någon skarv längre bort och ett stopp börjas byggas upp.

Efter ett tag så börjar skiten flyta runt mellan stoppen och duschen.

Ett backstopp kommer förhindra det att nå brunnen ett tag samtidigt får man sämre flöde från dushen.

En backventil kommer förhindra skit att nå brunnen men tillslut kommer luckan inte kunna öppnas och det blir stopp i duschen..

Mer vatten vid spolning kan lösa problemet.

Att spola extra i duschen kan lösa problemet.

Den enda korrekta lösningen är att göra om kopplingen.

Torkat papper rinner inte bort det måste bort med lite tryck..

• Gilla
henkson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja rören är feldragna och det hela borde göras om. Men det blir ju en hel badrumsrenovering. BRFen har endast skyldighet att återställa badrummet till grundstandard, den standard på badrummet som lägenheten uppläts med.

Men jag skulle testa denna först, 1 200 kr för ett bakvattenstopp (ingen rörmokare krävs, bara en styrelseledamot utan avloppsfobi):

[länk]

(Hade det varit i mitt hus och jag inte var redo att renovera badrum skulle jag spola i duschen varje gång jag spolade i toaletten så rör sig toapapper och elände åt rätt håll. Men kanske för mycket begärt av BRF-medlemmar.)
Kan man också prova att öka vattenmängd som spolas i toaletten?

Och fråga lite om pappersvanor, ev tvättlappar som spolas ner etc?

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Risken med ett t är att 1/5 kanske hela tiden fylls på i stumpen mot brunnen. En ordentlig dusch borde spola bort det rakt fram men då måste det göras kontinuerligt. Sen har ju fallet en ganska stor påverkan i detta fallet. Desto mer desto bättre från duschen iaf.

Att höja spolmängden i toan hjälper inte, geggan från toan får bara mer skjuts mot golvbrunnen. ...och även åt "rätt håll". Jag har samma problem och har provat!

P
Om det klagas på lukt så tyder det ju på att vattenlåset inte fungerar / sitter i som det ska..

Vi hade folk i vår förening som fick "problem" och där visade det sig vid en inspektion att en stor del av problemet var att folk från vissa andra kulturer använder duschen utan vattenlås som toalett och sen klagar på att det inte fungerar... Nej i sverige bajsar man i toaletten INTE i duschen

Om vattenlåset sitter i som det ska hela tiden med vatten i så kommer troligen den där bakåtstöten med toavatten åt fel håll inte vara lika kraftig som den är nu utan vattenlås och dess vatten som till stor del gör att det hellre rinner åt rätt håll och med normal användning så fungerar det, likt det troligen gör i dom andra 73 lägenheterna med samma dragning på rören..

Vi hade misstankar om detta och vid en inspektion av ventilationen så kollades även detta i lägenheten som hade problem..

P
Vill man bevisa att visst spol rinner lite fram och tillbaka i rören så tar man och köper ett extra vattenlås och borrar hål och limmar fast en sån där billig kamera man kan koppla i telefonen och tätar runt slangen så det blir tätt..
Ner med den i brunnen och fyll vattenlåset med vatten och prova sen spola toaletten och sen går man till en annan lägenhet där man inte fått klagomål.. och ser ofta att lite fram och tillbaka på vattnet i avloppsrören är fullt normalt och inget fel..

DEt ser mycket värre ut när vattenlåset är helt urtaget likt i filmen då det går lättare att rinna åt det hållet när vattenlås och dess vatten saknas helt

Redigerat:
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Vill man ha en riktig utredning tar man hem en firma som filmar i rören enligt metod "T25". Det har vi gjort i vår förening och filmerna kan användas som bevismaterial mot byggherren att avloppen inte är korrekt utförda. Filmerna visar tydligt att toapapper och fekalier åker fram och tillbaka i rören vid spolning i toan och en del av geggan ansamlas i botten på golvbrunnarna, resulterande i ohygieniska problem. I vår lägenhet har vi två toaletter och två golvbrunnar i duschar som är anslutna till samma rör, som dessutom har dåligt fall. Det kan inte bli annat än problem.
Tyvärr är rören ingjutna i golvbjälklagets betong, så det är mycket jobb att göra något åt problemet.
Vi driver en process mot byggherren nu och vi får se hur det slutar....

• Gilla
Alti
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.