4 106 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Vattenrör som fryser efter renovering i badrum - Fel med isolering?
Varit med om liknande. Vi bygger till med ett nytt tvåvåningshus. Otätt vid avloppsstam (plintgrund). Hade -6c under vattenskåpet när det var -12c ute, som tur var upptäckte jag det eftersom det drog som fn med kalluft från springan mellan skåp och vägg (inte satt dit någon lucka än).J jonaserik skrev:Äldre hus. Golv och väggar rivna och nytt på det. Inte för att det går att säga exakt. Men det kan bero på att det inte har säkerstältts med riktig tätning av väggar och golv mot drag. Det behövs inte mycket till pyspunka från kallt till att ( blåsa ) frysa rör. Räcker med som en pennas tjocklek och mindre, om det drar mot rör. Samma sak händer i bland i nyare hus, under diskbänken med frysning.
Ja de försöker alltid slå ifrån sig problemet tyvärr.D differentbeat skrev:
Oavsett om det löser sig med någon halv-fix som att golvvärmen hjälper. Så kommer ju alltid risken att rören fryser sönder finnas. Och vattnet i rören kommer svalna fortare än tidigare. Vilket leder till minskad komfort och ökad driftkostnad.
Golvvärmen är ingen lösning på problemet alls. De har gjort ett uselt jobb helt enkelt. Det här måste rättas till, så betala ingenting tills allt är klart.K knightjocke skrev:
Vill bara flika in, SÄKER VATTEN är ingen lag, inget som måste följas. Ett förtag som.är anslutet till Säker vatten skall följa säker vatten i den mån det går.mexitegel skrev:
Om jag inte missförstår så går det att utesluta att problemet är utanför badrummet?
Golvvärmen är ju inte lösningen på problemet mer än möjligen kortsiktigt.
Det är en felaktig förläggning som behöver rättas till. Så här står det i säkert vatten som ska följas för att arbetet ska anses vara fackmannamässigt utfört:
"4.1.4
Ledningar ska inte monteras i ouppvärmda utrymmen eller andra utrymmen där det finns risk för frysning till exempel i krypgrund eller vind eller i byggnadens isolering i golv, i ytterväggar eller i vindsbjälklag."
[länk]
Ni får helt enkelt reklamera jobbet, så får de ta det därifrån.
Vid renovering, behöver man ibland frångå säker vatten pga att det ej går att göra rent praktiskt då måste kunden informeras och en blankett fyllas i.
Det bör dock sägas att företag slarvar med detta.
Är VVS montör sedan 15 år, ville bara lägga till så ingen tar säker vatten text som lag.
Tjenare! Är VVS Montör, då tänkte jag kanske kan ge dig lite råd och se om jag kan hjälpa dig på avstånd.D differentbeat skrev:Hej.
Vi har nyligen fått renoverat i vårat badrum, det är en byggfirma som skött all kontakt med vvs-arbetare, elektriker osv. Vi har alltså inte byggt något själva.
Problemet är nu att efter renovering så fryser vattnet till badrummet, redan vid minus -6°C, och det upptäcktes direkt vid kontroll efter badrummet var klart för ca 1 vecka sedan.
Innan renovering så har vi haft ner mot minus 12-13°C utan minsta bekymmer.
Både varmvatten och kallvatten fryser, men inte alltid samtidigt. Tydligen så har vvs:aren gjort en "central" vid rören under kommoden/handfatet, dvs därifrån går rören mot toaletten och badkaret. Ofta så fungerar både varmvatten och kallvatten vid handfatet, men blandaren till badkaret ger inget vatten alls ibland, men ibland startar kallvattnet men inte varmvattnet. Imorse så fick handfatet endast varmvatten, men inget kallvatten. Badkarsblandaren fick inget vatten alls, men alldeles nyligen så har kallvattnet börjat röra sig i badkarsblandaren. Idag är det ca -12°C.
Byggfirman vill nu få det till att det fryser i rören i hallen innan badrummet, där ingen har varit och arbetat. Än så länge så har dom bara varit hit och spolat med hetvatten för att tina rören.
Jag tror att felet kan bero på bristande isolering, då rören innan renovering var isolerade (se bild på gamla rör), men efter renovering så har vvs:aren endast lagt rör i rör utanpå den nya isoleringen som lagts i golvet (nr 1 på en av bilderna). Borde inte själva rören ha utanpåliggande isolering (enligt nr 2 på bild), precis som innan renoveringen? Isoleringen innan renoveringen bestod av spån i väggar och golv (trossbotten).
Tror ni det kan vara brister i isoleringen som jag syftar på, eller är det något annat? Hur man än vrider och vänder på det så har dom minskat på isoleringen efter renoveringen, eller tänker jag fel?
Utifrån vad jag kan se på bilderna. Så det du beskriver som isolering, ser ut som en ldre sådan. Ibland är det bara som en tunn på papper, som nästan ligger dikt röret. Ibland finns isolering innan för pappen. Men inte alltid.
Lite frågor, rören som går till badkaret, går dessa i väggen som är yttervägg? Eller är de liggandes i innervägg.
Har ni krypgrund?
Om vi tar rent normalt rör i villa i innervägg i hus så brukar dessa sällan isoleras. Däremot har väggarna isolering.
Grundtanken är att huset skall klara kyla i sig själv, men om det är dåligt isolerat under huset, eller drag på något sätt går ju inte det.
R där element i badrummet eller bara golv värme.
Spontant utan mer info, vilket är en vanlig bblunder är att hantverkaren drar rören från kommoden ner i golvet ner i krypgrunden för det är enklaste vägen i stället för att gå igenom alla reglar i vägg. Alternativt upp vis vind.
Sen isoleras inte rören under huset r det sven kallt rören fryser.
Ett annat är att man tagit bort de gamla rören i vägen lämnat hållen ner tomma. Så det blåser upp kyla i väggen.
Om du har krypgrund hade jag gett mig ner och tittat och dokumenterat.
Hör av dig om du vill fråga o har tips
Ja, så är det - annars hade det blivit antigen omöjligt att renovera eller svindyrt i vissa fall.V VVS Montören skrev:
Men avvikelse eller inte, det ska alltid vara fackmannamässigt utfört - och förläggning av rör som fryser…
Klicka här för att svara