Hydropressen i fritidshuset rostar sönder så jag tänkte installera en ny, antagligen en Wellmate i glasfiberplast (se bild), med R25-anslutning. Den befintliga manometern, tryckströmbrytaren mm fungerar dock bra, så jag vill behålla dem. Således borde det väl vara lämpligt att skruva loss där jag markerat med grönt i bild 2 nedan och skrota det yttersta 3-vägsröret (PRK) med rostangrepp? Men vad skulle ni välja för komponenter för att ansluta den nya? Ett nytt PRK-rör, eller även en bit slang? På tredje bilden syns helheten - finns ju en bit (grå) slang där så det finns lite flexibilitet.

• Wellmate hydropress i glasfiberplast med anslutning för vattenrör, på en svart bas, utformad för ersättning i byggprojekt.
  • Rostigt rör under hydropress med grönt markerat område för eventuell borttagning och byte av 3-vägsrör i fritidshuset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orange hydropress och blå pump med kopplingar. Rörsystem visas med manometer och slangar på betonggolv i källarmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vart går avsticket till vänster med en slang på, till ett avlopp, kanske för att det ska gå att tömma systemet. Då bör du ha det kvar, i övrigt bara koppla ihop det som nu är. kanske en längre slang från pumpen, då den inte går att vrida på den. När du ändå håller på, så passa på att rensa tryckströmbrytaren, det brukar samlas en massa goja i underdelen, som så småningom täpper till ett liiiitet hål på undersidan på den och den kan sluta fungera som den ska. Slår inte ifrån eller startar inte pumpen. Bör sitta med ett rör upp ca 20 cm och klämringskoppling, så att vid rengörning, behöver inte kablarna lossas.

J jonaserik skrev:
Vart går avsticket till vänster med en slang på, till ett avlopp, kanske för att det ska gå att tömma systemet. Då bör du ha det kvar, i övrigt bara koppla ihop det som nu är. kanske en längre slang från pumpen, då den inte går att vrida på den. När du ändå håller på, så passa på att rensa tryckströmbrytaren, det brukar samlas en massa goja i underdelen, som så småningom täpper till ett liiiitet hål på undersidan på den och den kan sluta fungera som den ska. Slår inte ifrån eller startar inte pumpen. Bör sitta med ett rör upp ca 20 cm och klämringskoppling, så att vid rengörning, behöver inte kablarna lossas.
Ja, precis, avsticket är en 1,5 meter lång slang bort till en golvbrunn, för att tömma systemet. Ska absolut vara kvar. Jag får väl kika på vilka PRK-delar som behövs o.s.v.
Tack för tipset med tryckströmbrytaren, jag ska kika på det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.