Kan elementet fortfarande vara igång och aktiv även om den ventilen är borttagen som på bilden?
 
Avtappningen har absolut ingenting med ev radiatorer att göra. Avtappningen är om du vill tömma hela systemet på vatten om du behöver göra nå ingrepp. En dedikerad avtappning är inget krav på det viset. Finns det ingen så får man lossa vid nån radiatorkoppling och dränera på det viset.
 
W Wisiano skrev:
Kan elementet fortfarande vara igång och aktiv även om den ventilen är borttagen som på bilden?
Ja, elementet är igång och aktivt även om vetilen är borta. Det är som andra säger en avtappningsventil.
Används bara då man ska tappa systemet/elementet på vatten.
 
Och vid dom flesta arbeten i radiatorsystemet behöver man sällan tappa av systemet så lågt som nere vid vid källargolvet. Det är sällsynt.
Monterad där ifall man vill göra en total avtappning p g a kallställning, radiatorbyte i källaren etc.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
surris surris skrev:
Ser ut som det är använt en nippel och en huv. En propp hade väl varit bättre och tagit mindre plats.
Det ser ut som en provtrycknings propp å funkar perfekt till det som dom har gjort
 
Krilleman
O Opus skrev:
Det ser ut som en provtrycknings propp å funkar perfekt till det som dom har gjort
Snarare en sexkantsnippel med lock+packning.

Men rent principiellt blir slutresultatet det samma.

Närbild av rostig vit och blåmålad rörkoppling med metallmutter, sliten färg som flagnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sungo
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Snarare en sexkantsnippel med lock+packning.

Men rent principiellt blir slutresultatet det samma.

[bild]
Visst är det, det. Propp alá Cajsa Warg.
 
surris
O Opus skrev:
Det ser ut som en provtrycknings propp å funkar perfekt till det som dom har gjort
Är det jag skrev
 
Ska man vara petig med nomenklaturen så är:
- Propp
- Nippel + Huv
Inte samma rördel i VVS-världen (även om funktionen blir precis densamma).
Detta ser, som Krilleman påpekat, ut att vara det sistnämnda.
Gängtejpen gör lite ont i mig bara ;)
 
  • Gilla
Sungo
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Ska man vara petig med nomenklaturen så är:
- Propp
- Nippel + Huv
Inte samma rördel i VVS-världen (även om funktionen blir precis densamma).
Detta ser, som Krilleman påpekat, ut att vara det sistnämnda.
Gängtejpen gör lite ont i mig bara ;)
Den gör ont för alla som ser den.
Gängtejp borde förbjudas att användas för värmesystem i hus!!
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Rickard.
M MrDizzy skrev:
Gängtejp borde förbjudas att användas för värmesystem i hus!!
Ähh duger det för primärsidan på fjärrvärme så duger det väl för 1-2bars värmesystem också. Visst finns det några ställen där gängtejp är dåligt men jag tycker inte man ska överdriva heller.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
surris surris skrev:
Ser ut som det är använt en nippel och en huv. En propp hade väl varit bättre och tagit mindre plats.
Nipp
surris surris skrev:
Är det jag skrev
Gjorde du det?
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.