"pacman42" Nej, den där geggan jag pratade om är precis som grå gelé, och släpper inte med vaskrensare. Ett par ggr om året får jag plocka ut och blåsa rören i handfatet som ungdomarna använder mest. Misstänker att det är ämnen i något dom använder som förtvålas på något sätt.
Och "lbgu" kan vara lugn. Jag har aldrig köpt ett nytt rörpaket av den anledningen. Tycker ändå inte det är en lösning som ska uteslutas.

Claes Sörmland
M MagHam skrev:
"pacman42" Nej, den där geggan jag pratade om är precis som grå gelé, och släpper inte med vaskrensare. Ett par ggr om året får jag plocka ut och blåsa rören i handfatet som ungdomarna använder mest. Misstänker att det är ämnen i något dom använder som förtvålas på något sätt.
Sån där gelé kan vara antingen detergenter (tvålämnen) som bildar en gelmatris när de mixas i avloppet och dels kan det vara bakterieslem. Det är känt inom avloppsbranschen att ibland bildas extra mycket bakterieslem i avloppsanläggningar som sätter igen dem. Och det är högst oklart varför sådana slemskapande bakterier tar över ibland, troligen en kombination vatten, vad som går ut i avloppet, syresättningsförhållanden och vilka bakteriestammar som är dominerande.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Används balsam/hårkonditioner (eller i tvättmaskinsammanhang sköljmedel) och spolas ned i handfatet om vartannat med tvål/schampo etc. så är det också en faktor som kan skapa eller öka på mängden kladdiga beläggningar.

Katjon-tensider (balsam) och anjontensider (tvål, schampo etc.) har positiva respektive negativa laddningar på ändan av sina fettsyre-kedjor och katjontensider med sin positivt laddade ända fastnar lätt på negativt laddade ytor¹ (de flesta ytor inklusive avloppsrörens innerytor), spolar man därefter anjontensider (tvål, schampo etc.) så kommer en del av tvålen att fastna i sin tur på överskottet av positiva laddningarna från katjontensider som sitter på väggen efter föregående omgång med balsam och så håller man på lager efter lager och det blir mer och mer klet som sitter på rörväggarna i vattenlås och även vidare ned i avloppssystemet.

De flesta pumptvålar och schampon har mer eller mindre stor andel anjontensider av orsaken att det är den delen som löddrar och ger skum, vilket inte nonjoniska tensider gör i någon större utsträckning, och dessutom beror det på vilken fettsyra som är dominant om det löddrar mer eller mindre med samma mängd.

Handdiskmedel har också anjontensider av anledningen att det går inte sälja diskmedel som inte ger rikligt lödder trots att med tex. enbart nonjoniska tensider (tex. bland de första var turkisk rödolja är en nonjonisk tensid, som tillverkas av ricinolja som behandlas med konc. svavelsyra och var på den tiden helt avgörande för att få jämna färger på tygerna för den tidens färgerier) skulle klara disken ensam, då diskaren inte får återkopplingen när diskmedlet börja bli förbrukat i diskvattnet, den andra viktiga grejen med anjontensider är att viskositeten ökar fort när man saltar upp blandningen - en blaskig utspädd diskmedelslösning kan göras tjockare igen genom att lösa salt i blandningen. - det är så man gör med budget/lågprisversioner av diskmedel och varför de tar slut mycket fortare då man måste klämma i mycket mera av dessa per disk

¹ tex. Alkyl (C12-16) dimetylbensylammoniumklorid som i 'algrent' är en katjontensid (och numera svårare att få tag på det numera klassas som bekämpningsmedel) och suger sig fast på ytan med sin positiva laddning och kan vara kvar på ytan och hålla undan algtillväxt väldigt länge efter behandlingen trots regn och rusk.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Hej
Jag gjorde en rensning av vattenlåset. Jag tyckte det gick bra och testspolade. Lite bättre, men ej bra.
Nu på morgonen spolas jag igen. Med varmt vatten. Det vertikala röret från vatten låset till golvet blev också varmt fort.
Kan det betyda att jag har ett "stopp" i rören under golvet ?
Det kanske betyder att jag får plocka bort vertikala plaströret från handfatet till golvet och sedan försöka spola med min smala lite hårda / styva plastslang, Jag kan koppla den till badkars " kranarna".
Samtidigt kan jag kanske försöka spola avrinningen från badkaret ?

Tacksam för tips
Axelman

MultiMan
X xxargs skrev:
Används balsam/hårkonditioner (eller i tvättmaskinsammanhang sköljmedel) och spolas ned i handfatet om vartannat med tvål/schampo etc. så är det också en faktor som kan skapa eller öka på mängden kladdiga beläggningar.

Katjon-tensider (balsam) och anjontensider (tvål, schampo etc.) har positiva respektive negativa laddningar på ändan av sina fettsyre-kedjor och katjontensider med sin positivt laddade ända fastnar lätt på negativt laddade ytor¹ (de flesta ytor inklusive avloppsrörens innerytor), spolar man därefter anjontensider (tvål, schampo etc.) så kommer en del av tvålen att fastna i sin tur på överskottet av positiva laddningarna från katjontensider som sitter på väggen efter föregående omgång med balsam och så håller man på lager efter lager och det blir mer och mer klet som sitter på rörväggarna i vattenlås och även vidare ned i avloppssystemet.

De flesta pumptvålar och schampon har mer eller mindre stor andel anjontensider av orsaken att det är den delen som löddrar och ger skum, vilket inte nonjoniska tensider gör i någon större utsträckning, och dessutom beror det på vilken fettsyra som är dominant om det löddrar mer eller mindre med samma mängd.

Handdiskmedel har också anjontensider av anledningen att det går inte sälja diskmedel som inte ger rikligt lödder trots att med tex. enbart nonjoniska tensider (tex. bland de första var turkisk rödolja är en nonjonisk tensid, som tillverkas av ricinolja som behandlas med konc. svavelsyra och var på den tiden helt avgörande för att få jämna färger på tygerna för den tidens färgerier) skulle klara disken ensam, då diskaren inte får återkopplingen när diskmedlet börja bli förbrukat i diskvattnet, den andra viktiga grejen med anjontensider är att viskositeten ökar fort när man saltar upp blandningen - en blaskig utspädd diskmedelslösning kan göras tjockare igen genom att lösa salt i blandningen. - det är så man gör med budget/lågprisversioner av diskmedel och varför de tar slut mycket fortare då man måste klämma i mycket mera av dessa per disk

¹ tex. Alkyl (C12-16) dimetylbensylammoniumklorid som i 'algrent' är en katjontensid (och numera svårare att få tag på det numera klassas som bekämpningsmedel) och suger sig fast på ytan med sin positiva laddning och kan vara kvar på ytan och hålla undan algtillväxt väldigt länge efter behandlingen trots regn och rusk.
Se delen jag fetstilade: Aha! Har undrat till och från varför en del tvålar innehåller salt men uppenbart saknat kunskapen att dra rätt slutsats. Så stort tack för alla dina lärorika inlägg!

Prova att lösa upp salt i 'starkare' diskmedel som Änglamark/Grumme/Yes som man har spätt ut med lika mycket vatten och blivit mer blaskigare, så upptäcker du att att man kan få tillbaka viskositeten och tom. ännu tjockare viskositet med tillsatt salt.

Har inte provat just nu, men troligen sker samma sak med schampo/pumptvål att det går att späda med vatten och med salt får det att tjockna igen. - det är väl ungefär det som man har gjort med ICA:s BASIC pumptvål eller biltemas handdiskmedel på enlitersflaska och man få hälla i dubbelt så mycket i jämförelse med Yes/Änglamark/Grumme för (nära) samma upplevda diskverkan. på ekonomi-diskmedel så kanske verkan inte är lika tydligt då man redan maximerat ut verkan med tillsatt salt för att få en viss viskositet trots att man spätt ut tensiderna med vatten så mycket man vågar...

Det beror på att förtvålade fettsyran med sin negativt laddade ända och korresponderande Na⁺ jonen flyger runt var för sig i vattnet och det blandar sig väl med vattnet - men när man ökar natriumhalten med tillsatt koksalt så kommer en del av natriumjonerna med den ökande jonstyrkan av natrium-joner att kopplas tillbaka till fettsyran till en fullständig icke-jonisk molekyl och den är mindre vattenlöslig och resulterar i aggregat som gör att blandningen ökar i viskositet.

Omvänt sker när pumptvålen/diskmedlet går ned i vattnet - den relativt viskösa blandningen slutar att vara viskös så fort natriumsaltet och jonstyrkan av Na⁺ går ned vid utblandning mot den stora mängden vatten.

Det är också detta som änder när man använder fasttvålen att vatten på tvålytan drar ut saltet och tvålämnen närmast ytan vill nu blanda sig med vatten igen.

Av samma orsak så fungerar tvål dåligt eller inte alls när man försöker tvätta i saltvatten.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Den kan vara "täppt i näsan". Dvs överflödesskyddet (hålet i handfatet) kan vara igenkloggat med klet och hår.
Ta en liten rörborste och gör rent.

Hej igen
Kan det tänkas fungera att "köra ner" en lagom hård plastslang i röret under golvet och sedan spola och försöka trycka plastslangen längre in i röret ? Slangen är ansluten till dusch kran ?
Eller är de lika bra att kontakta lokala VVS - firman ?

axelman axelman skrev:
Hej igen
Kan det tänkas fungera att "köra ner" en lagom hård plastslang i röret under golvet och sedan spola och försöka trycka plastslangen längre in i röret ? Slangen är ansluten till dusch kran ?
Bara att prova, går det så går det. Kör med så varmt vatten du kan.
Innan du kallar på rörmokaren så skulle jag prova att köpa ett rensband. Kostar kanske kring 100:- och är bra att ha i framtiden då sådana här stopp brukar återkomma.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
axelman axelman skrev:
det får man bara göra om där finns backventil i blandaren annars inte

axelman axelman skrev:
Hej igen
Ett rensband, dragfjäder, pex eller pemslang kan fungera att rensa med, prova med en styv slang om du har det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.