441 läst ·
11 svar
441 läst
11 svar
kan jag leda ut diskvattent i en bädd eller behållare utanför köket?
Hej
vi ska flytta diskbänken till fönstret genom att förlänga rör o ledningar i källaren o borra rakt genom betonggolvet.
Jag skulle vilja ta vara på gråvattnet från diskbänken och diskmaskinen då jag odlar mycket. valet av diskmedel är svanenmärkt.
Kan jag göra en markbädd utanför köket och leda diskvattnet direkt ut dit?
vi ska flytta diskbänken till fönstret genom att förlänga rör o ledningar i källaren o borra rakt genom betonggolvet.
Jag skulle vilja ta vara på gråvattnet från diskbänken och diskmaskinen då jag odlar mycket. valet av diskmedel är svanenmärkt.
Kan jag göra en markbädd utanför köket och leda diskvattnet direkt ut dit?
tanken är att leda det bort till en markbädd bort från huset så att vattnet kan renas. altså inte låta det rinna ner i grunden.Discoman skrev:
Tar du reda på dagvattnet, från stuprören idag? Börja med det istället.
Mitt tips släpp den där tanken helt. Jag antar att du har kommunalt vatten/avlopp. Du ska iallafall prata med med miljǒ och hālsa på kommunen gällande detta.Samma avdelning som har hand om enskilda avlopp
Mitt tips släpp den där tanken helt. Jag antar att du har kommunalt vatten/avlopp. Du ska iallafall prata med med miljǒ och hālsa på kommunen gällande detta.Samma avdelning som har hand om enskilda avlopp
jag har precis köpt huset. Vi ska absolut använda takvattnet. Eget vatten (djupborrad brunn) och avlopp. vi vill ha en liten damm så då tänkte jag att vi kunde ta vara på vattnet från köket också.P pette skrev:
Du vill anlägga det som kallas för BDT-avlopp. Det måste renas och en slamavskijare och markbädd är en beprövad lösning, den kan du definitivt använda. Du kan också leda utloppsvattnet från markbädden till en damm.
Det går i praktiken till så att du upprättar handlingar för ditt nya avlopp med ritningar och produktval, de flesta låter en avloppsentreprenör göra detta. Sen skickar du in en anmälan till din kommuens miljönämnd om att inrätta detta BDT-avlopp. Sedan får du ett svar med besked att arbetet med anläggandet kan påbörjas och du får ett beslut med ett föreläggande om vissa säkerhetsåtgärder. Nu anlägger du ditt avlopp. Detta pappersarbete tar några månader. Du får betala en handläggningsavgift för anmälan, ofta rätt många tusenlappar men det varierar mellan kommuner.
Det går i praktiken till så att du upprättar handlingar för ditt nya avlopp med ritningar och produktval, de flesta låter en avloppsentreprenör göra detta. Sen skickar du in en anmälan till din kommuens miljönämnd om att inrätta detta BDT-avlopp. Sedan får du ett svar med besked att arbetet med anläggandet kan påbörjas och du får ett beslut med ett föreläggande om vissa säkerhetsåtgärder. Nu anlägger du ditt avlopp. Detta pappersarbete tar några månader. Du får betala en handläggningsavgift för anmälan, ofta rätt många tusenlappar men det varierar mellan kommuner.
Om du redan har enskilt avlopp så tar du ju i princip hand om vattnet själv och återbördar till grundvattnet.. Och vattnet är ju princip gratis om du har egen brunn. Så släpp det bara är mitt starka tips. Håll det på nivån att du vattnar blommor med potatisavkokvatten typ.M MariaNina skrev:
Däremot köp 2- 3 regntunnor och sätt upp vid husknutarna. Byggmax, eller om det var markvaruhuset? har en smart pryl (hittar inte nu när jag letar) där du manuellt kan switcha mellan att släppa vattnet ner till dagvatten system och fylla tunnor. Monterade en sån i höstas. Enkelt, billigt o utan behov av pump.
Det finns gråvatten filter som åtminstone min kommun godkänner. Hade ett sådant i ett fritidshus tidigare. Efter filtret fick man släppa ut vattnet i stenkista eller dike. Filtret var passivt och enkelt och kostade ca 5 tkr för 10-15 år sedan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden