231 läst ·
4 svar
231 läst
4 svar
Grunnfoss ejektorpump byte ?
Min Grunnfoss ejektorpump börjar sjunga på sista versen 
Någon som vet om Grunnfoss CR 5 - 9 DW ersätter Grunnfoss CR 3 - 6 DW har för mig att jag läst det någon gång !
Om så att det går bra så undrar jag om alla anslutningar passar och om dom sitter på typ samma höjd från golvet det är ju så att dom 2 slangarna som kommer ifrån borrhålet kommer upp genom gjuten betong golv..
Jan Eric
Någon som vet om Grunnfoss CR 5 - 9 DW ersätter Grunnfoss CR 3 - 6 DW har för mig att jag läst det någon gång !
Om så att det går bra så undrar jag om alla anslutningar passar och om dom sitter på typ samma höjd från golvet det är ju så att dom 2 slangarna som kommer ifrån borrhålet kommer upp genom gjuten betong golv..
Jan Eric
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Hur vet du att den börjar sjunga på sista versen?
Jag har renoverat min pump 2 gånger på 40 år, men nu börjar det ta slut på reservdelar.
Är det så att det pumpar dåligt, dra upp slangen i brunnen och rengör ejektorn.
Har du hydrofor i galvat stål och utlopp nertill på hydroforen kan den släppa rostflisor ner i ejektorn.
I så fall kan du även demontera den nedre slangen till pumpen så slipper du gods i ejektorn.
/Workingclasshero
Jag har renoverat min pump 2 gånger på 40 år, men nu börjar det ta slut på reservdelar.
Har du hydrofor i galvat stål och utlopp nertill på hydroforen kan den släppa rostflisor ner i ejektorn.
I så fall kan du även demontera den nedre slangen till pumpen så slipper du gods i ejektorn.
/Workingclasshero
HejWorkingclasshero skrev:
Hur vet du att den börjar sjunga på sista versen?
/Workingclasshero
Jag köpte den för 25 år sedan begagnad och jag börjar bli för gammal att renovera saker.. nej den orkar inte få upp trycket till och med när man vattnar gräsmattan så går den hela tiden, tilläggas ska jag väl säga att jag bor på 11 m sand , 90 m berg (borrhål)
så det är nog en hel del små partiklar som sliter ut dom rörliga delarna .
Jan Eric
Kolla i utbytesguiden för rekommendationer,
https://product-selection.grundfos.com/se/product-replacement
https://product-selection.grundfos.com/se/product-replacement
Det är nog så att vingarna ( ett antal ) i pumpen har bibit kortare och då blir det ingen fart eller tryck på vattnet. Går att byta. Det som är viktigt med dessa pumpar vid byte, är att höjden på kopplingarna stämmer. Då är ett byte enkelt. Har allt en massa år på nacken, kan det vara att sprutmunstycket i ejektorn har förändrats, genom vattenströmningen och inte trycker flödet uppåt riktigt bra.C Crosstouer skrev:Hej
Jag köpte den för 25 år sedan begagnad och jag börjar bli för gammal att renovera saker.. nej den orkar inte få upp trycket till och med när man vattnar gräsmattan så går den hela tiden, tilläggas ska jag väl säga att jag bor på 11 m sand , 90 m berg (borrhål)
så det är nog en hel del små partiklar som sliter ut dom rörliga delarna .
Jan Eric
Att det är en ejektorpump, beror nog på det stora djupet på hålet och det ska till en rätt stor borrhålspump för att få upp vattnet. Framför allt är det vattennivån/tillrinningen i hålet som avgör storlek på pump,
Klicka här för att svara