H
Har hittat ett hus som jag verkligen gillar eller mer exakt ett hus i ett område som jag verkligen gillar. Trodde aldrig att jag skulle kolla på hus i detta området men dagens marknad ihop med skicket och storleken gör att det finns en liten möjlighet. Med en tight budget i en relativt dyr ort är renoveringsbehov inget som skrämmer mig. När det däremot kommer till huskonstruktion som tak, syllar osv. så känner jag mig mindre bekväm. Därför behöver jag lite tips och råd på vad man kan göra själv eller vad man kan göra för att komma undan billigare eller om möjligt, skjuta upp på framtiden.

Största orosmomentet är taket. Taket är i original (byggt sent 70-tal) och har mosspåväxt. Otätheter mellan plåtbeslag och takpannorna. Underlagstaket består av masonitskivor/träfiberskivor utan yttre täckning av papp under takbeklädnaden (missfärgningar förekommer).

Att byta tak själv känns överväldigande men också dyrt att inte göra själv (förstått att man ska undvika att göra plåtbeslag själv). Jag vet inte hur stort taket är med det är ett litet enplans-parhus på under 80 kvm med sadeltak. Försökt läsa på om det här med underlagstak i masonit/träfiberskivor och vad jag förstår är det inte helt ovanligt som jag först trodde. Istället för att byta allt och lägga takpapp och råspont kan man ta bort masoniten och sätta en duk, så kallad diffusionsöppet undertak. Är detta en billigare lösning och hur mycket billigare snackar vi? Det är betongpannor och inte tegel på detta hus.

Utöver taket upplevs en avvikande kemisk lukt vid inträdet till huset (tänk sommarstuga). Huset har stått tomt en tid.

Huset är för övrigt grundlagt med betongplatta på mark med flytande golvkonstruktion. Det är plastmatta överallt förutom i vardagsrum där det är parkett som är fuktskadad och uppbruten. Vad jag förstår är flytande golv inte perfekt för betongplattor från 70- och 80-talet? Vad ska man göra istället när man lägger golv? Sånt där mekaniskt luftventilerat golv?

För att kontrollera syllar har provhål gjorts i golv, ytterväggssyll och innerväggssyll.

Golvet består nerifrån sett av betongplatta på mark, ca 5 cm cellplast, golvspånskiva samt en plastmatta.

Provhål i ytterväggssyllen gjordes i väggens gipsskiva. Syllen ligger på ett lecablock i höjd med golvspånskivan med en mellanliggande cellplastremsa samt en fuktspärr av armerad plastfolie. Fuktkvoten i syllen uppmättes till mellan 15-16 %. En avvikande mikrobiell lukt kunde upplevas från golvspånskivans undersida.

Provhål i innervägssyllen gjordes i en vägg bakom golvlisten. Den till synes obehandlade syllen ligger försänkt under golvnivå. Via provhålet går det inte att avgöra om det finns någon mellanliggande fuktspärr mot betongplattan. Fuktkvoten i syllen uppmättes till mellan 13-14 %.

Risk för mikrobiell tillväxt föreligger om den relativa fuktigheten i den omgivande luften är över 75 % vilket i gran- och furuvirke motsvarar en fuktkvot på ca 17 %. Vid en långvarig fuktkvot på >28 % finns risk för rötskador.

Vad jag förstår är fuktkvoten inte alarmisk men kanske nått man bör byta på sikt? Är detta något man skulle våga sig på själv eftersom huset är ett litet enplanshus? Vad kostar det att få gjort av kunniga och kan man ta en vägg i taget? Jag förstår att det kan fördärva ytskikt om man inte gör det utifrån (antar man inte kan göra innerväggar utifrån dock). Fasaden består av stående träpanel.

Alla tips och råd mottages tacksamt.

Redigerat:
P
Vad man "kan" göra själv är ju väldigt olika för olika personer och hur stor kompiskrets man har som är beredda att lägga vecka eller veckor med arbete på kompisens tak.. hur centralplacerad tumme man har och hur mycket tid arbete och ev familjeliv kan avvara utan att det slutar i skilsmässa..
Och har man fysik och ork att driva ett liknande projekt och hur länge orkar man...

Är man beredd att offra semesterveckor på arbeten på huset eller inte..

Det börjar ju bli allt mer sällsynt att folk gör på det viset och alla år av låga räntor och stora skulder som inte är planen att betala av, har ju gjort att folk lejer bort allt mer till en bransch som allt mer har bland dom dyraste hantverkarna i världen...

Även material är idag väldigt mycket dyrare än det var för 10-15-20 år sen ofta flera ggr dyrare..

Och allt man ska göra har en tendens att bli mycket mycket dyrare än man trodde när man började så var försiktig med att köpa hus som egentligen är dyrare än man har råd med och att då köpa hus med mycket underhåll och jobb att göra som är akut är nåt jag iaf skulle vara väldigt försiktig med om jag inte har nån bra backuplösning för dom problemen.. att köpa huset och ekonomin går på knäna och så ha stora dyra saker som man planerar att ta in folk att få fixade för stora pengar som man inte har låneutrymme för i sin ekonomi..kommer bli tungt och dyrt om man inte har en lösning redo

Och det brukar alltid tillkomma saker som ingen tänkt på som gör allt dyrare och nåt mer som måste fixas samtidigt

Har du haft hus och har vana av det eller är det nåt nytt i livet som ska provas nu..

Har du fler nej än ja på dessa saker jag pratat om så skulle nog jag rekommendera att vara försiktig men är det ja på allt att du har lösningar och verkligen har råd med allt som behöver göras , mer eller mindre akut så är det skönt att bo i hus och styra själv över betydligt mer än i lägenhet..

På många håll är ju renoveringsobjekt för dyra av upptrissade priser och ganska ofta får man betydligt bättre hus för relativt lite mer pengar mot inköp och renoveringskostnad närmaste åren på objekt med stora jobb som är akuta. branschen är sjuk med att problem och akuta brister på husen sällan drar ner priset tillräckligt mot vad dom akuta åtgärderna kostar att få gjorda..

Ofta är värderingarna helt trasiga och inte sällan för grannens liknande hus med hörntomt och allt nyrenoverat nya tak osv osv fick ju x miljoner jag vill ha samma för mitt renoveringsobjekt men prutar en halv miljon fast det är jobb för 2 innan skicket påminner om grannens hus i skicket å just ja grannen hade ju stort fint nytt dubbelgarage också men jag vill ändå sälja för samma pris...

• Gilla
husspekulanten
  • Laddar…
Den där lukten skulle jag se som en dealbreaker.

• Gilla
husspekulanten och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.