2 280 läst ·
42 svar
2k läst
42 svar
Generell besiktningklausul/villkor i säljkontrakt hus - vad bör stå?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Du kanske ska be din goda man eller förvaltare att kolla på kontraktet? Jag förutsätter att det finns någon sådan i ditt liv annars kanske det kan vara läge att fundera på en sådan lösning.
Tack.Claes Sörmland skrev:
Typiskt sett har man en öppen besiktningsklausul, köparen får en viss kort tid för att genomföra en besiktning och om köparen inte återkommer före ett avtalat datum och tackar nej till affären så är han låst. Det är som ett öppet köp på kanske ett par veckor för köparen. Standard och inte kontroversiellt. Skulle du neka detta är du en problemsäljare.
Vad gäller att avtala om att köparen endast är bunden av köpet om han lyckas sälja sin egen fastighet inom viss tid. Jag vet mindre där. Man måste rimligen avtala om en viss tidsperiod som denna försäljning ska ske inom, d v s den tid du som säljare är bunden av kontraktet. Man måste vara flexibel med tillträdet här eftersom köparen endast har pengar tillträdesdagen för sin egen försäljning. D v s tillträdet kan inte bestämmas nu eftersom köparen saknar pengar och måste synkas mellan de två affärerna.
Glad att jag lärt mig av er alla
det är normalt med öppet köp,
ångervecka för köparen och självklart kommer
jag acceptera detta .
Jag skrev i inlägget köparen är beviljad lån, så förstår inte riktigt du skrev han saknar pengar, synkning.
Tack.Claes Sörmland skrev:
Typiskt sett har man en öppen besiktningsklausul, köparen får en viss kort tid för att genomföra en besiktning och om köparen inte återkommer före ett avtalat datum och tackar nej till affären så är han låst. Det är som ett öppet köp på kanske ett par veckor för köparen. Standard och inte kontroversiellt. Skulle du neka detta är du en problemsäljare.
Vad gäller att avtala om att köparen endast är bunden av köpet om han lyckas sälja sin egen fastighet inom viss tid. Jag vet mindre där. Man måste rimligen avtala om en viss tidsperiod som denna försäljning ska ske inom, d v s den tid du som säljare är bunden av kontraktet. Man måste vara flexibel med tillträdet här eftersom köparen endast har pengar tillträdesdagen för sin egen försäljning. D v s tillträdet kan inte bestämmas nu eftersom köparen saknar pengar och måste synkas mellan de två affärerna.
Tycker det är ok med ångervecka efter besiktning som är felfri om ni här tycker det också, mäklare sa jag bör göra det.
Har levt med äldre regler ,allt detta är nytt.
Köpare är beviljad lånsim jag skrev i inlägget så antar banken hjälper medl övrbyggnadslån? om huset tex ej säljs inom 3 mån tex?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Köparen är förmodligen beviljad lån av sin bank under förutsättning att hen får sitt nuvarande boende sålt.
TackBönhas skrev:
Dvs har du inte bråttom. Vänta ett tag och sälj när du är bekväm med kontraktet.
- Du behöver ju inte sälja till en köpare som du upplever krånglig. Att sälja till en köpare som inte har pengar är alltid riskabelt. Det finns köpare som kan betala direkt. Du säljer till vem du vill.
Det är ditt hus du bestämmer.- Du behöver inte använda en mäklare som inte känns rätt. Det är du som bestämmer inte mäklaren
Det är ditt hus du bestämmer.
Om man inte förstår avtalet skall man naturligtvis inte skriva på.
Men köparen är beviljad lån enl kontraktet då är han inte utan pengar?
Om hans villkor för lånet säger att han måste sälja befintlig bostad först har han inte pengar just nu. Och om han angett för banken att bostaden är värd 5 miljoner men det bara ges bud för 4 miljoner kanske kan inte har tillräckligt med pengar även om bostaden säljs.Annn555 skrev:
Om säljaren har lånelöfte om överbryggningslån (brygglån), ja få är det ju banken som bestämmer. Kravet är väl vanligen att brygglånet bara betalas ut (beviljas) när köparen har sålt sin egen fastighet. När detta har skett kan tillträdesdatum bestämmas för din försäljning till köparen.Annn555 skrev:
Du måste få ett diplom,Annn555 skrev:
Hoppas inte fler som är slutkörda i hjärnan
som jag missar mäklares kontraktsförslag
där du tvingas skriva på hus säljarkontrakt och
inte få handpenning samma dag utan
köparen ges lång frist betala senare
med en vecka.
Mäklaren upplyste mig aldrig om detta,
märkte det nyss när läst kontraktet 5te
gången.
50 startade trådar, medlem i 164 dagar😲
Tack, nu fattar jag .lite trög och trött just nuClaes Sörmland skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 229 inlägg
Det är normalt att köparen får en kort tid, typ en vecka på sig att betala in handpenningen. Det är rimligt eftersom de flesta av oss inte har så stora summor tillgängliga direkt kontant. Ofta behöver man sälja fonder eller ta ett handpenningslån (som banken inte behandlar förrän det finns ett påskrivet avtal) i båda fallen tar det några dagar innan pengarna blir tillgängliga.
Köpeavtalet är lika giltigt även innan handpenningen betalas. För väldigt länge sedan (tror fram till 40 talet) gällde att ett köpeavtal blev giltigt först när någon liten summa hade betalats. Tror det kallades”första kronans princip”.
Det har levt kvar länge i folktron att avtalet inte gäller förrän handpenningen betalas.
Köpeavtalet är lika giltigt även innan handpenningen betalas. För väldigt länge sedan (tror fram till 40 talet) gällde att ett köpeavtal blev giltigt först när någon liten summa hade betalats. Tror det kallades”första kronans princip”.
Det har levt kvar länge i folktron att avtalet inte gäller förrän handpenningen betalas.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan det i köpekontrakt villkoras att köparen säljer sitt hus inom viss tid?
Juridik -
Hur brukar villkoren vara för den anställde för en leasad bil?
Bilar & andra fordon -
Villkor i avtal när mäklaren får provision- är mitt villkor normalt?:
Juridik -
Fasadändringar och generella risker med prefab betongelement
Stenhus -
Generell fråga om timpris
Hantverkare