8 205 läst ·
43 svar
8k läst
43 svar
köpa-sälja hus, lånelöfte
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Det kan man tycka, och så kanske det är. Men tillträdesdagen och villkor för avtalets giltighet är två helt skilda saker. Så det är en oklarhet. Och just sådana oklarheter får inte finnas i ett kontrakt som upprättas av en fastighetsmäklare.Jonatan79 skrev:
Man kan se det som så att avtalet i sin helhet är beroende av att villkoret "köparen säljer sin bostad" uppfylls. Därmed är även tillträdesdagen inte i ett giltigt avtal. Men det går att tolka tvärtom också. Om mäklaren hade gjort sitt jobb, och sett till att det fanns ett vettigt slutdatum för villkoret, så hade det inte funnits några oklarheter om hur avtalet skulle tolkas. Om man av ngn. anledning inte vill ha ett slutdatum, så skall alla tänkbara konsekvenser av det göras klart för säljare och köpare.
Skönt att det löste sig till slut.
Som flera varit inne på fins det ett par saker som skall finnas med vid försäljning med sådana här klausuler:
1:ett senaste datum att frånträda köpet för köparen. Utan detta blir klausulen om inte oändlig så i varje fall utdragen till tillträdet, och då riskerar du ju tvist. Dessutom - finns det då ett tillträdesdatum i närtid behöver ju du som säljare förbereda för att vara ute till detta datum, om du inte är det så bryter ju du mot att göra det möjligt för köparen att tillträda genom att du inte frånträtt. Samtidigt, du vill inte tömma huset om det skulle bli tal om ny försäljningsrunda....
2: Som Hempularen säger - som mäklare bör du ha med detta i beaktande när du säljer nästa - den informationen bör vara glasklar.
3: Någon har nämnt viten. Detta blir enbart aktuellt om det faktiskt är avtalat ett vite för att avbryta, vilket är fullt möjligt att ta med som ett motkrav. Däremot, utan viten kan man aldrig ens överväga ett vite för att det inte är sålt om de faktiskt försökt sälja sitt hus.
Med det sagt: det hade oavsett varit intressant att se hur den där klausulen var utformad ordentligt.
Grattis till en klar affär!
Som flera varit inne på fins det ett par saker som skall finnas med vid försäljning med sådana här klausuler:
1:ett senaste datum att frånträda köpet för köparen. Utan detta blir klausulen om inte oändlig så i varje fall utdragen till tillträdet, och då riskerar du ju tvist. Dessutom - finns det då ett tillträdesdatum i närtid behöver ju du som säljare förbereda för att vara ute till detta datum, om du inte är det så bryter ju du mot att göra det möjligt för köparen att tillträda genom att du inte frånträtt. Samtidigt, du vill inte tömma huset om det skulle bli tal om ny försäljningsrunda....
2: Som Hempularen säger - som mäklare bör du ha med detta i beaktande när du säljer nästa - den informationen bör vara glasklar.
3: Någon har nämnt viten. Detta blir enbart aktuellt om det faktiskt är avtalat ett vite för att avbryta, vilket är fullt möjligt att ta med som ett motkrav. Däremot, utan viten kan man aldrig ens överväga ett vite för att det inte är sålt om de faktiskt försökt sälja sitt hus.
Med det sagt: det hade oavsett varit intressant att se hur den där klausulen var utformad ordentligt.
Grattis till en klar affär!
Det bör väl även stå lägsta belopp som köparen kan tänka sig att sälja sin bostad för.
Så inte de kan påstå att buden är för låga.
Och på de viset avstå från att sälja....
Cash is king bland köparna.
=de som har finansiering klart utan villkor går före när jag säljer....
Så inte de kan påstå att buden är för låga.
Och på de viset avstå från att sälja....
Cash is king bland köparna.
=de som har finansiering klart utan villkor går före när jag säljer....
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
OK, men då är det iallafall inom den avtalade tillträdestiden.
Kanske läge att försöka hyra ut? Airbnb?
Kanske läge att försöka hyra ut? Airbnb?
Ja, men tydligen har mäklaren inte tänkt på oss utan på dem" sååå himla trevliga" köpare som hon talade om. Jag har ändå frågat varför så sent är tillträdesdagen, men jag kopplade inte ihop tillträdesdagen med betalningsdagen mitt dumma huvud. Jag var mest orolig om de inte skulle kunna sälja sin lägenhet och då står vår försäljning stilla och börja om på nytt bara den 1 juli. Jag har aldrig i mitt liv hade tänkt på att deras försäljning medföljer ytterligare tid. Hursomhelst, jag ska säga till de att vi flyttar härifrån 15 maj, och efter det blir varken hus eller trädgård tas hand om till 1 juli. Jag är alldeles för less nu, vår köpare är som en "hoptimist", hoppar hit och dit, lovar guld och gröna skogar och sen puff, inget är som hon lovade. Vill snabbt flytta in ... Ja ja ja, säljer till en kvinna som också behöver sälja sin lägenhet, utan klausul, och går med på att hon inte flyttar in förrän 1 juli. Jag vet inte hur hon hade tänkt, men alla 3 inblandade människor kan inte flytta och byta pengar samtidigt, särskilt om kvinnan i tredje steget också säljer till en som inte vill flytta in förrän 3 månader. Jag har aldrig varit elak av mig, men jag hade gärna återgäldat det där med att ge oss hopp ena sekunden och slopa hoppet nästa. Det känns som om de stjäl en del av vårt liv.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Men se nu till att inte mäklaren lovar dem att de får börja flytta in i ert tomma hus före tillträdesdagen. Det låter ju som de kommer att få problem om de skall flytta ut samma dag som deras köpare flyttar in.
Det förekommer att man är "snäll" och låter en köpare flytta in prylar, huset är ju ändå tomt. Det händer också ganska frekvent att köparen då "upptäcker" saker som de anser vara fel, och så blir det en diskussion om sänkt pris till tillträdet. Vet även ett fall i min avlägsna bekantskapskrets, där man påbörjade en köksrenovering, rev ut halva huset, före tillträde. Och klarade sedan inte av att slutbetala på tillträdesdagen, banken backade (eller hade nog aldrig godkänt dem).
Ang. att sköta huset. Du är skyldig att sköta huset fram till tillträdet. Så säg framförallt inte så! Sedan kanske man inte klipper gräsmattan 3ggr i veckan i det läget. Och överlåt absolut ingen skötsel till köparen, innan det är slutbetalat!
Appropå detta med att flytta ut och in på samma dag. Jag hjälpte några släktingar med en sådan utflyttning för en massa år sedan. Det var fulltsändig katastrof (släktingarna ifråga är rätt ooganiserade, de hade packat "nästan allt" i förväg, hela 7 flyttkartonger i en 3 rummare, med barn...). Man tömde en hylla, hann precis dra en trasa lite snabbt på hyllplanet, så stod nästa familj och ställde upp på hyllan...
Det förekommer att man är "snäll" och låter en köpare flytta in prylar, huset är ju ändå tomt. Det händer också ganska frekvent att köparen då "upptäcker" saker som de anser vara fel, och så blir det en diskussion om sänkt pris till tillträdet. Vet även ett fall i min avlägsna bekantskapskrets, där man påbörjade en köksrenovering, rev ut halva huset, före tillträde. Och klarade sedan inte av att slutbetala på tillträdesdagen, banken backade (eller hade nog aldrig godkänt dem).
Ang. att sköta huset. Du är skyldig att sköta huset fram till tillträdet. Så säg framförallt inte så! Sedan kanske man inte klipper gräsmattan 3ggr i veckan i det läget. Och överlåt absolut ingen skötsel till köparen, innan det är slutbetalat!
Appropå detta med att flytta ut och in på samma dag. Jag hjälpte några släktingar med en sådan utflyttning för en massa år sedan. Det var fulltsändig katastrof (släktingarna ifråga är rätt ooganiserade, de hade packat "nästan allt" i förväg, hela 7 flyttkartonger i en 3 rummare, med barn...). Man tömde en hylla, hann precis dra en trasa lite snabbt på hyllplanet, så stod nästa familj och ställde upp på hyllan...
Haha, ja det trodde jag också att det skulle bli kaos på kvadrat ha samma dag till in och utflyttning. Och kan inte tänka att banken är så pigg på överföra och hantera flera (3) försäljningar som hänger ihop, på första semesterdagen, det bjuder på missar. Jag behöver liksom inte sköta något inomhus om ingen ställer till det, och städning med fönsterputs ska jag beställa nära inflyttningsdagen. Jag kan självklart kolla en gång i veckan så att inget hade hänt (eller bara be grannarna om att hålla koll), men åtminstone slipper jag städa och sköta allt i två hus som nu. Vi har fixat allt utomhus också så det skulle nog behöva mycket för att något ska hända. Fasta avgifter slipper vi inte tyvärr, det är jag införstådd med. Och har inte tänkt ge dem inträde/nycklar innan vi fick pengarna, det är självklart. Jag tänkte mest att inget blir vattnat eller skött i trädgården. Men som du säger, kanske är det bättre om jag håller tyst om det så att de inte får för sig att börja riva i uthuset eller någon annanstans.
Ursäkta men måste kommentera detta, att sälja innan man hittar något kan oxå bli en väldigt riskfylld och kostsam affär, förstås har det i nuläget ändrats en hel del då det mer är köparens marknad än säljarens. Men så som det var för inte allt många veckor sen var det definitivt mer riskfyllt att sälja först speciellt om man hade behov av att hitta boende inom ett visst område pga exempelvis att det finns barn med i bilden. Kan påminna om att det Inte var speciellt lätt att vinna ett bud som skenade iväg många hundra tusen inte allt för sällan över miljonen, risken fanns att man sålde sitt boende och att marknaden gått upp efter försäljning. Dessutom att hitta ett tillfälligt boende om man inte hittar ett nytt boende att köpa är i vissa delar av Sverige en Omöjlighet, och hittar man mot förmodan något i andra/tredje hand så kan man räkna med väldig höga kostnader. Så det finns stora risker med båda alternativen.V VetarN skrev:
Hej, skönt att det ordnat sig och det finns ett tillträdes datum till 1/7 då affären ska göras upp även om ni blir tvungna att ha dubbla boendet fram tills dess.T tarevarg skrev:Nu har vi hamnat i en sits då vi själva köpt vårt nya hus med extra lån och betalar sedan dess allt för två hus, ränta, el, vatten, sophämtning... Vi har fått bara ett bud på vårt hus men våra köpare påstod att de inte kunde betala oss förrän deras bostadsrätt blev såld. OK, vi trodde på deras försäljning och skrev en klausul om att huset är deras så fort de säljer sitt och betalar vårt, vi vill gärna flytta snabbt, och det ville de också. Nu har hon messat till mig att de sålde sin lägenhet, men till någon som också ska sälja sin innan hon kan betala. Detta gör det till ett flöde av sålda fastigheter utan att få betalt och utan att det slutar är jag rädd för. Det kan vara corona som har ställt till det så mycket så att de inte ger lånelöfte för osäkerheten att husaffärerna skulle misslyckas? Kan någon förklara mig hur vi kan komma ut ur den onda cirkeln? Vi har levt med dubbla kostnader i 5 månader nu, känner inte att vi har kontroll, och vill inte förlita oss på andras lycka att sälja sitt i corona tider.![]()
Är lite nyfiken på det extra lånet ni har/hade för ert nya boende. Är det ett bolån? och hade ni till kontantinsatsen eller var allt bundet i det ni sålt? Eller hade ni kontraktet om försäljning med klausulen när ni fick extralånet för det nya?
Vi sitter i en otroligt stressande sits, där vi oxå köpt nytt hus innan vi sålt vårt nuvarande. Och nu går det väldigt trögt att sälja och är orolig för hur vi ska ordna detta om vi inte lyckas hitta en köpare innan vårt tillträdesdatum till det nya.
jag menade bara att man får ju värdera båda sidorna nu. Men det är ju sjukt låg efterfrågan så jag skulle inte chansa att köpa innan men man gör såklart som man vill.P Pluto19 skrev:Ursäkta men måste kommentera detta, att sälja innan man hittar något kan oxå bli en väldigt riskfylld och kostsam affär, förstås har det i nuläget ändrats en hel del då det mer är köparens marknad än säljarens. Men så som det var för inte allt många veckor sen var det definitivt mer riskfyllt att sälja först speciellt om man hade behov av att hitta boende inom ett visst område pga exempelvis att det finns barn med i bilden. Kan påminna om att det Inte var speciellt lätt att vinna ett bud som skenade iväg många hundra tusen inte allt för sällan över miljonen, risken fanns att man sålde sitt boende och att marknaden gått upp efter försäljning. Dessutom att hitta ett tillfälligt boende om man inte hittar ett nytt boende att köpa är i vissa delar av Sverige en Omöjlighet, och hittar man mot förmodan något i andra/tredje hand så kan man räkna med väldig höga kostnader. Så det finns stora risker med båda alternativen.
Verkligen ger ju bara tre alternativ. Sälj inte. Köp först eller sälj först. Rangordna alternativen kan bara personen som ska flytta
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 194 inlägg
Då vi inte sett de faktiska skrivningarna är jag inte säker på att avtalet varit så svagt som vissa antagit i tråden, men det är ju inte lätt att veta. En formulering som att ”husköparens lägenhetsförsäljning måste vara avslutad till minst priset x eller det lägre bud husköparen accepterar senast dagen före tillträdesdagen” ger ju exempelvis parterna möjlighet att förlänga klausulens giltighet genom att flytta tillträdesdagen.
Sen är det ju som det är för TS med tillträdesdagen, har man satt 1 juli preliminärt och köparen kan flytta in 1 juli har jag svårt att se att mäklaren gjort något fel som spikar det. Att alls ha fått igenom en fastighetsaffär (till bra pris?) nu kan nog visa sig vara en vinstlott i backspegeln, även om man får dras med några extra månaders dubbla kostnader.
Sen förstår jag mig inte på en bostadsrättsägare som väljer att skippa försommaren i en villa för att själv slippa den dubbla månadskostnaden, men det är jag det.
Sen är det ju som det är för TS med tillträdesdagen, har man satt 1 juli preliminärt och köparen kan flytta in 1 juli har jag svårt att se att mäklaren gjort något fel som spikar det. Att alls ha fått igenom en fastighetsaffär (till bra pris?) nu kan nog visa sig vara en vinstlott i backspegeln, även om man får dras med några extra månaders dubbla kostnader.
Sen förstår jag mig inte på en bostadsrättsägare som väljer att skippa försommaren i en villa för att själv slippa den dubbla månadskostnaden, men det är jag det.
I och med att de sålde också till någon som hade en lägenhet att sälja. Det kan ju bli så att det fortsätter på samma sätt. Jag är fortfarande osäker på att de får betalt i tid och kan betala oss 1 juli eller hoppar av, det skulle innebära att vi - i och med att mäklaren tog bort vår fastighet från hemnet - har missat massor av eventuella köpare, och måste börja om den 1 juli. Det är ju frågan.Nötegårdsgubben skrev:
Bra förslag, lär migycket innan kontaktar möte med juristH HSP skrev: