Köpa & Sälja hus
pmd: [citat] Båda säljarna kanske är trötta på sin granne ...?
chrille-gäddan: Lånar tråden. Lyckades du hitta en bra besiktningsman? Just nu på jakt själv efter en. Någon annan som har tips på besiktningsman i Blekinge trakten?
kakul: [citat] Det stämmer, inget själv, hantverkare som jobbade från augusti till decemberi året därpå, dvs ca 1,5 år medans vi bodde kvar i lgh i stan. 200m2 + källare 100m2 + putsat "matchande" dubbelgarage samt anläggning av trädgård på 1100m2 tomt. Lite stödmurar, stämpelbetong till uppfart och plattor runt hus, 180cm hög idegranhäck till hörntomt. Så du borde absolut kunna komma
Alikzus: Om energideklarationen är äldre (de är väl giltiga i 10 år?) så kan man ha mätt radon efter det och sedan dessutom uppgraderat ventilationen? Vi utförde radonmätning vintern efter att vi hade flyttat in och håller på och förbättrar ventilationen lite pö om pö. Så om vi skulle sälja inom det närmsta så finns det ingen radonmätning på energideklarationen, men vi har en oaktuell
Linzhu: [citat] Tack för råd! Det lunkar lite mögel när man tar bort kalkel. Men sen verkar inget mer. Ska låta där torka och får se.
Bönhas: [citat] Vad har en enskild mäklares misstag med detta att göra. Alla kan göra missar. Du skrev: [citat] Om det ens förekommer, tror jag det är mycket ovanligt, Jag vidhåller att banken är bättre och mer erfaren än mäklaren på allt som gäller att bevilja lån.
Weimik: Spontant tycker jag att inte att ni ska köpa det här huset. Ni bör båda två tycka att det känns rätt om det ska fungera långsiktigt. (Med viss reservation för att du är rädd för alla förändringar initialt men sedan kan tycka att det trots allt är bra,)
TuVu: [citat] Jag ser att det kan finnas en fördel. Om det finns två snarlika objekt till försäljning så kan köparen lätt ta sig en titt på båda objekten, i annat fall kanske det ena objektet inte visas. Det är sällan som objekten är så snarlika att de direkt konkurrerar ut varandra. Färgval och planlösning kan t ex variera och vara en smaksak. Om någon vill ha svarta köksluckor, ja
21439: [citat] Ja på karmen, främst nedre del. Svartmögel. Fönstren ser bra ut på utsidan.
fribygg: Om lägenheterna är uthyrda enligt privat uthyrnings lagen kan du säga upp hyresavtalet på den först uthyrda lgh om du ska ha bostaden själv.
Weimik: Det kanske inte är görligt i praktiken, men om man beaktar de nya bygglovsreglerna så kan det kanske finnas en möjlighet att flytta förrådet en liten bit så att det blir en fristående byggnad (och så klart eventuellt även bygga en fjärde vägg). Kan vara något att undersöka i alla fall.
Bart: Det är alltså en inredd källare? I så fall är det ganska höga värden. När togs proverna? Det är ju alltid fuktigare den här tid på året. Finns det adekvat ventilation i källaren? Annars är det en åtgärd som kan ge en förbättring.
Mr.Nuke: Hej forumet! Är spekulant på ett ett hus byggt 2018 där det finns en besiktningsanmärkning från säljarens överlåtelse besiktning "utreglade innerväggar innanför motfyllda väggar". Huset är typ suterräng fast mera som ett hus med källare där det bara är återfyllt på en sida (hel källare). Fuktkvoten är uppmätt till 9% som vad jag förstår är lågt. Det står som det brukar
Marlen Eskilsson: Det visade sig att TS är mäklaren själv. Jag stänger tråden. /Moderator
Odi et Amo: Vad kostar ett bra hus med motsvarande läge? Vill ni renovera hus de kommande åren (och eller arbetsleda hantverkare) eller vill ni kunna flytta in och fokusera på annat i livet?
Magnus E K: Skåp och lådor som är fast inredning (tillhör huset) kan det ju finnas anledning att titta i, men definitivt inte i lösa möbler. Flytta alla hemligheter och silvret till en låda som är låsbar.
hempularen: Det ställer givetvis till det dels att de vill flytta utomlands, dels att de är för gamla för lån. Är de verkligen det? Det är normalt inte åldern som sådan som är problem, utan hur mycket de har i pension i förhållande till lönen de har haft, både nu och om ett antal år. Om man flyttar inom Sverige så får man normalt relativt enkelt överbryggningslån. Ofta är de villkorade
SågspånPappspikEternit: Grattis 🎊 ! Och tack för att du uppdaterade oss!
hempularen: Som sagt inget direkt onormalt. Men räkna med att renovera duschrummet. Gå själv runt och använd näsan, luktar det mögel elelr konstigt, så skippa huset, eller gör en egen väldigt noggrann undersökning. De tgäller också att titta lite på vad som inte sägs i protokollet. Hur ser det ut med elen, att den ev. är gammal betyder oftast inget, men ser det hempulat ut med en massa dåligt
A555: Hej Måste sälja huset snarast, fotografen avbokade nyss, hittar ingen pga industrisemester Kan nån vänlig tipsa mig? Googlat en del, mäklarfirman har ej nån att komma Vet man rj får annonsera, så snälla PMa Tack
David__11: Det kan vara någon historisk anledning till att den har 213. Det största problemet är att få lån. många banker nekar automatiskt lån om stugan inte har typkod 220. När vi köpta stuga så hade den kod 213 och det var tack vare ett hästjobb från mäklaren som vi lyckade få lån trots att vi hade lånelöfte långt över slutpris.
13th Marine: Värderingsdatorn har inte koll på allt. Har haft mäklare på besök senaste veckan, de håller inte med om värderingen, och inte jag heller, läget på vårt hus är ett av de sämre samtidigt som vi klumpas ihop med hus som har betydligt bättre läge.
Fairlane: [citat] Ja, den som lever under sådana förhållanden har ofta stenkoll. Problemet är när de måste lämna ut uppgifter till folk som inte har koll. Att legitimera sig på Systembolaget eller Ica när man köper öl är inget problem. De tittar att du har åldern inne och att bilden verkar stämma. De lagrar inte informationen och ger inte den vidare till någon annan.
Dortmunder DAB: [citat] Länka gärna till annonsen på hemnet så blir det antagligen relativt enkelt att avgöra om kåken är värd att buda på. Mvh
hempularen: Jag tror att de flesta av oss är nojiga vid husköp. Vi köpte vårt första hus 1991. När det var dags för den första räntebetalningen (var kvartalsvis då), så kände lite "vad har vi gjort". Men sedan går livet vidare i posiiiv riktning. Visserligen blev det ju rätt oroligt 1992 när finanskrisen totalkraschade marknaden. ett identiskt grannhus såldes i början 93 drygt 40% under vad
polaris78: Finns ju lite att göra och en del saker som man bör hålla god koll på om man inte tänker åtgärda dom just nu.. Är den dränerad 2002 så kan ju en filmning av nuvarande dränering vara en bra koll om det är fungerande eller inte.. är det stopp med nå skit eller felgjort så är det ju lika bra att få reda på det.. att filma lite rör är ju små pengar i sammanhanget mot kostnad att
CantDecide: [citat] Jag tänker väl, jag håller mig undan dom och dom håller sig undan mig :) Men uppskattar lokalproducerad mat givetvis. Det är alltid något positivt