När vi köpte vårt hus stod det i prospektet att tomten är 18 600 kvadratmeter. Det är tre samtaxerade fastigheter.

Nu när jag begärde värdering av två olika mäklare så uppger de båda istället att tomten är drygt 14 000 m2 efter att ha gjort något slags registerutdrag.

Till saken är att jag dessutom får det till nästan 22 000 när jag använder Eniros mätfunktion :-)

Hur kan det vara så stora skillnader? Och visst borde väl Eniro stämma?

Satellitbild med markerad tomt på 21 807 m², omgiven av skog och gårdar, med mätverktyg från Eniro som visar området och omkretsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
djanlov och 1 till
  • Laddar…
Vet inte hur det är som där du bor men här stämmer inte dom där onlinekartorna alls. På min fastighet diffar det många meter mot verkliga gränsen.

• Gilla
Ymp och 2 till
  • Laddar…
dof dof skrev:
Vet inte hur det är som där du bor men här stämmer inte dom där onlinekartorna alls. På min fastighet diffar det många meter mot verkliga gränsen.
Jo men jag tänkte mer på när man använder mätverktyget och drar upp tomtgränserna för att få ytan. I mitt fall diffat det flera tusen kvadratmeter :-)

• Gilla
Johnsson 56
  • Laddar…
M Murkla1949 skrev:
Jo men jag tänkte mer på när man använder mätverktyget och drar upp tomtgränserna för att få ytan. I mitt fall diffat det flera tusen kvadratmeter :)
Måttfunktionen borde vara trivial att få relativt bra noggrannhet på. Du kan ju testa genom att mäta hur långt huset är och sedan jämför du med måttband. Och rapporterar här 😊

Däremot är nog tomtgränserna med sämre noggrannhet, inte bara exakt placering utan även storlek.

• Gilla
ByggareBob_10 och 1 till
  • Laddar…
Mäklaren som sålde för 10 år sedan hävdade att det var 18 600 m2
Mäklarna som värderade nu hävdar 14 000+ efter att ha begärt ut något utdrag
Jag hävdar att det är 21 000+ efter att ha använt Eniros verktyg.

Det är ju diffar ju på några normala villatomter liksom :-)

• Gilla
Ledo
  • Laddar…
M Murkla1949 skrev:
Nu när jag begärde värdering av två olika mäklare så uppger de båda istället att tomten är drygt 14 000 m2 efter att ha gjort något slags registerutdrag.
Vad står det om du loggar in på Lantmäteriet?

• Gilla
deetee och 10 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad står det om du loggar in på Lantmäteriet?
Då blir det 18 296. Men då är en av de tre tomterna bara en liten prick - inne på grannens tomt :-)

• Gilla
Cecilia Möller
  • Laddar…
Och om du mäter de lite rakare fastighetsgränserna vid gränsmarkeringar/rör (och kanske uppskattar den kurverade med en diagonal plus lite till) med ett verkligt måttband, vilken av de då uppgivna areorna verkar rimlig?

Inget på kartan slår verkligheten, med ett 50 meter måttband.

• Gilla
Rutgermason och 1 till
  • Laddar…
Hur ser fastighetskontorets tomtkarta ut, så stora skillnader bör ju gå att utreda någorlunda på en skalenlig karta över fastigheterna i detaljplanen, eller lantmäteriets fastighetskarta (eller om man stegar upp längs gränserna (och har testat sin steglängd mot känd distans).

• Gilla
Månskensbyggare
  • Laddar…
M Murkla1949 skrev:
Då blir det 18 296. Men då är en av de tre tomterna bara en liten prick - inne på grannens tomt :)
Det står alltså 18 296 i klartext på Lantmäteriet? Vad är det i så fall för "registeruttdrag" mäklaren pratar om?

Som sagt Eniros karta kan man "aldrig" lita på. Inte de elektroniska kartorna hos lantmäteriet heller (det är samma karta). Utan det som gäller är förrättningskartor som ritades när fastigheten avstyckades, och tomtmarkeringar från förrätningen om de finns.

• Gilla
Sigge1960 och 8 till
  • Laddar…
M Murkla1949 skrev:
Då blir det 18 296. Men då är en av de tre tomterna bara en liten prick - inne på grannens tomt :)
Om du har tre fastigheter så kanske det är så att mäklarna bara har utgått från den som huset står på.

• Gilla
MVDyvel
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det står alltså 18 296 i klartext på Lantmäteriet? Vad är det i så fall för "registeruttdrag" mäklaren pratar om?

Som sagt Eniros karta kan man "aldrig" lita på. Inte de elektroniska kartorna hos lantmäteriet heller (det är samma karta). Utan det som gäller är förrättningskartor som ritades när fastigheten avstyckades, och tomtmarkeringar från förrätningen om de finns.
Ja allt är lite oklart… men å andra sidan spelar det ingen större roll just nu. Men lite lustigt att det är sån skillnad.

Jag TROR att det är så att 18296 är två av fastigheterna och att en fastighet som köptes till typ 1924 inte räknats med för i så fall stämmer det ganska bra med mätverktyget hos Eniro.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Uppenbarligen har inte mäklaren tagit med alla fastigheter.

M Murkla1949 skrev:
Men då är en av de tre tomterna bara en liten prick - inne på grannens tomt

En av mina fastigheter är lika dan; Bara en punkt utan gränser, men med en väldigt specifik area...

• Gilla
Peder O
  • Laddar…
Det låter omöjligt. Det måste finnas en gällande yta i LM handlingarna. Av de uppgifter du har i tråden här så är den elektroniska kartan den minst trovärdiga, därmed är även ev. mätfunktioner till kartana värdelösa.

Vår fastighet här i Stockholm som fick nuvarande gränser ca 1970 (ursprunglig stammfastighet, men all mark runt styckades av ca 1970) ser ut att ha korrekta gränser i de elektroniska kartorna. Men vårt fritidshus som fick sina gränser vid en större exploatering 1974, har fel gränser i förhållande till avtyckningskartor från 1974, en gränsmarkering ligger 8m fel.

Vi har en släktägd fastighet i norra Sverige, där ligger hela fastigheten förskjuten ca 6 m, på Eniro kartan. Med resultat att en vägrätt (ej byggd) går rakt igenom huset Där har vi fysiska gränsmarkeringar som stämmer med beskrivningen i avtyckningshandlingen från 1955.

• Gilla
BiggusDickus
  • Laddar…
Nissens
M Murkla1949 skrev:
När vi köpte vårt hus stod det i prospektet att tomten är 18 600 kvadratmeter. Det är tre samtaxerade fastigheter.

Till saken är att jag dessutom får det till nästan 22 000 när jag använder Eniros mätfunktion :)

Hur kan det vara så stora skillnader? Och visst borde väl Eniro stämma?

[bild]
Jag tror att moderna GPS:er har funtioner att mäta area. Ta en sådan och gå utmed gränsen så borde du få en referens. 😊

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.