15 480 läst ·
38 svar
15k läst
38 svar
Hur väl stämmer Eniros måttfunktion?
Det finns ju lite olika karttjänster att använda som Google Maps och Eniro osv. I vårt företag använder vi det för att mäta mått på hustak osv. Vi behöver inte veta på cm men varje gång jag har kontrollmätt taken eller fastigheten med laser så har det på 30m skiljt max 2dm. Oftast är det exakt samma mått så problemet är att det kan vara svårt att sätta pin på rätt ställe. Men i ditt fall borde det stämma rätt så bra om det inte är olika kvalité på kartorna. Vi håller till i Sthlm.
Ja, vad tror du?useless skrev:
Det är en GPS som säljs som en GPS.
De jag syftar på är de som används för olika typer av friluftsliv, som jakt och vandring. De har ofta en utstickande antenn för bättre mottagning än vad tex mobiltelefoner har.
Min erfarenhet är att de har den noggrannheten om de får tid på sig, en ”riktig” GPS fastslår positionen betydligt snabbare.useless skrev:
Det skulle vara väldigt märkligt om en mobiltelefon var lika bra som renodlade GPS:er…
Det har du rätt i, men det var inte det jag diskuterade. Jag är betydligt mer tveksam till ditt påstående om mobilen som GPS. Du påstår alltså att en utstickande antenn inte är bättre än det som ligger inpackat i en mobiltelefon? Bara för att ta en parameter…useless skrev:
Gör man? Jag har mätt massor i fält, ofta under jakt och i samband med skogsbruk och har aldrig gjort det. Använder en Garmin 300i, den fungerar tillräckligt bra för mina behov.useless skrev:
Inte fram och tillbaka, men jag använder vissa gpsappar i mobilen och positionen rör sig ett tag, och det är en stor cirkel kring den påstådda positionen som krymper efterhand som noggrannheten ökar. Det ser man aldrig på en renodlad GPS. Åtminstone inte på den jag använder.N NilsLundstrom skrev:Det är inte så att positionen hoppar fram och tillbaka, skall man mäta en yta, så kommer sannolikt felet i position att vara relativt lika under mätningen och ytan blir den samma som med en bättre gps, bara förskjuten i position. Det kan naturligtvis vara så att kringliggande strukturer påverkar mätningen osv men det ser man nog på spåret om man ritar ut det senare.
Det har du rätt i, mobilen använder mobilmasterna och mobilnätet som assistans och det tar en stund innan det stabiliseras lite sådär, men jag tror inte det påverkar ytmätningen speciellt mycket om det sker som ett kontinuerligt spår efter att gps positionen initialt stabiliserats. Positionens exakthet är dock en annan 5’aNissens skrev:
Japp, det är helt klart skillnader, och konstigt vore det annars.N NilsLundstrom skrev:Det har du rätt i, mobilen använder mobilmasterna och mobilnätet som assistans och det tar en stund innan det stabiliseras lite sådär, men jag tror inte det påverkar ytmätningen speciellt mycket om det sker som ett kontinuerligt spår efter att gps positionen initialt stabiliserats. Positionens exakthet är dock en annan 5’a
du ska kontakta lantmäteriet inte något annatM Murkla1949 skrev:När vi köpte vårt hus stod det i prospektet att tomten är 18 600 kvadratmeter. Det är tre samtaxerade fastigheter.
Nu när jag begärde värdering av två olika mäklare så uppger de båda istället att tomten är drygt 14 000 m2 efter att ha gjort något slags registerutdrag.
Till saken är att jag dessutom får det till nästan 22 000 när jag använder Eniros mätfunktion
Hur kan det vara så stora skillnader? Och visst borde väl Eniro stämma?
[bild]
Lantmäteriet reserverar sig för precisionen i sin digtala karta, och jag antar att hitta m.fl hämtar sitt kartmaterial från lantmäteriet.M Murkla1949 skrev:
Jag har mina grannars östergavlar på min fastighet enligt Lantmäteriets digitala kart, nu har jag bara hittat ett gränsrör och det ligger 6m längre norrut och 3m längre västerut jämfört med Lantmäteriets digitala gränser.
Enligt en obekräftad uppgift har Lantmäteriet någon förskjutning i raster på digitala kartan.
Kanske medvetet från myndigheten så dom får debitera mer.
Så vill man ha precision så är det bäst att hitta alla gränsmarkeringar och mäta själv eller anlita en mättekniker med instrument.
Kontrollera uppgifterna hos Lantmäteriet, det är dom enda som är riktiga och troligen de som mäklaren har fått ut. Är det oklarheter kring dessa så måste nu inmätning göras från lantmäteriet och det kostar en hel del pengar.
https://minasidor.lantmateriet.se/
Min karta och andra tjänster är inte tillförlitliga och det kan skilja ganska mycket där.
https://minasidor.lantmateriet.se/
Min karta och andra tjänster är inte tillförlitliga och det kan skilja ganska mycket där.
Klicka här för att svara