Köpa & Sälja hus
Hemingway: I samband med mitt eget husköp så anlitade jag ingen extern besiktningsman då jag inte såg värdet kontra de femton tusen det kostar. Säljaren hade gjort en besiktning som inte visade på något konstigt, men samtidigt kändes den också vag och tog inte upp något direkt av värde heller. Jag genomförde en egen besiktning efter vi vunnit budgivningen tillsammans med min far då vi gick
SågspånPappspikEternit: [citat] En snickare kommer med stor sannolikhet inte uttala sig skriftligt, till skillnad från besiktningsteknikern. Besiktningsteknikern är i första hand ute efter att inte bli skadeståndsskyldig för att ha missat ett fel, vilket gör att protokollet är strösslat med garderingar i form av "taket är enligt uppgift från 1984 och har uppnått sin tekniska livslängd", vilket egentligen
huspelle95: [citat] Råkade post mitt inlägg i fel tråd insåg jag nu…
Dkvist: [citat] Vi hade samma, det är vår våtrumstapet som luktar gammal svettigt omklädningsrum. Efter en omgång målartvätt så har den mesta lukten försvunnit men det är inte så att man vill visa upp rummet för gäster. Luktar fortfarande, även om man inte blir snurrig i huvudet längre. Om ni har chans att titta igen innan kontraktskrivning så är det sunt att gå och lukta med nästan
saltis99: [citat] Vad var det som var konstigt? Du förstår inte varför man vill ha mäklare, och jag svarar och förklarar varför jag vill ha det.
Stampen: Tack för alla kloka svar! Här kommer en summering av hur det gick. Vi vann budgivningen på 10 050 000 kr och säljaren ville skriva kontrakt utan förbehåll för egen försäljning (som ngn sa, varför skulle de ta den risken när det fanns en annan budgivare 50' under vårt högsta bud). För vår bank (Skandia) inte skulle villkora med egen försäljning så krävde de att vi lägger detta
BirgitS: [citat] Det betyder just det juridiskt, och på mer vanligt språk så betyder det att om du inte vill använda mäklaren mer så säger du upp avtalet och då slutar avtalet att gälla efter 10 dagar. De stora mäklarfirmorna, och jag har för mig att det är en sån du anlitar, har anställda jurister så du kan lita på att formuleringar i avtalet är korrekt juridiskt sett.
SågspånPappspikEternit: Normalt sett använder man taxeringsinformation när man annonserar ett hus till försäljning. Har mäklaren gjort sin hemläxa och tagit utdrag ur fastighetsregistret bör det stå angiven boarea där. Lås dig inte för mycket vid mäklarens värdering. I dessa bedrövliga tider har fastighetspriserna sjunkit rejält, och det är svårt att göra en träffsäker värdering. Det är inte
A555: [citat] Trump nämndes vid mötet mäklare. Huset ska matchas , av mäklaren utan pris, en del gör der i området, ev Hemnet. Han och kollega franchisare säljer mest, högst pris på orten. Noggrant sert vad de sålr, bilder, yta , byggår
Hybro: Bara undrar varför man monterat plåten så att den lutar inåt? Knappast nåt misstag av en driven plåtis. Så vilka mer plåtarbeten denne utfört, kanske är värt att kolla på. - Min tro är att spåret där plåten ska in i tröskeln, är fräst för långt ned, eller att ryggen på plåten, som ska in i spåret är för hög. Iddes väl inte att bocka om plåten.
BirgitS: Företaget som gör en energideklaration bryr sig inte om eventuella uthyrningar. De ska beskriva energianvändningen och beräkna energiprestandan etc..
A555: [citat] Jag lägger ned frågan . Behöver ej mer hjälp. Tack alla som hjälpt hjälpt med kloka råd
Hhhhh: [citat] Hej. Jag tänker boyta. Pris efter boyta. Detta kan ju variera extremt mycket, man köper ju bostad och på hur var och skick på bostanden/huset, om ett hus ligger väldigt attraktivt och lugnt och ett exakt likadant ligger 1 km längre från stranden och vid gata. Ska de ha samma kvm pris?
anders07: [citat] Jag skulle säga att de mest kritiska grejerna lär ha hittats efter 2 år, det kan inte vara mycket kvar som kan "bråka" efter fem år. Mest t.ex. vitvaror, olika typer av blekning (golv, köksskåp) som kan uppstå efter längre tid, eller t.ex. fogar som lossar eller missfärgas i badrum. Inget av det är några värre saker. Ni vet väl att ni kan kräva en besiktning vid köp (som
Unikt namn: Ja alla de där rating siterna får man ta med en stor nypa salt, inte helt olikt hur mycket man bör tro på en mäklare...
jahallåja: Garanti och reklamation är inte samma sak. Garanti kan följa med till ny ägare om garantivillkoren medger det. Även om ny ägare inte kan reklamera gentemot leverantören så kan den ursprungliga ägaren göra det. Det kan alltså vara bra att kvitton och dokument gås igenom och att ny ägare får tillgång till det som kan vara den till gagn.
Örnell: [citat] Har nu fått beslut från ARN där man medhåller i min begäran att få prisavdrag på besiktningen. Besiktagruppen har initialt meddelat att man kommer att följa ARNs beslut.
huggan: 1. Går inte att säga utan vidare undersökning. Men är den blött är det ju pågående problem. 2. Det brukar hålla. 3. Man brukar säga 15-20 år på värmepumpar. 4. Går inte att säga utan vidare undersökning. Lycka till med husköpet!
Kvackatore: Väntar till nya byggreglerna kommer och kommer då bygga ut 30m2. Kommer göra underverk på vårat ~140m2 hus. Har också två små barn och kan inte bo bättre än vi gör, men boytan är på gränsen.
Claes Sörmland: [citat] Kanske: https://www.byggahus.se/forum/threads/dolda-fel-du-aer-ansvarig-aeven-om-huset-aer-30-ar-gammalt.251718/
16386: Nej, det stämmer inte. Du missar efterarvingar.
g.kraft: Det är nog högst relevant, då kan denna se om ex sättningar, fuktfläckar osv förvärrats eller stått still över tid. En fasadspricka som inte förändrats på 7år, jämfört med en som ökat 2cm i bredd, är det stor skillnad på.
sliderr: Its clear now i won :) jag fåt köperbrev.
perra i skogen: Nej. Inte om du ska följa reglerna. Att byta en gammal spis mot en ny, är inte en förbättring, utan är ett underhåll. Men byta en spis mot en ny och "bättre" är en förbättring och man får dra av mellanskillnaden
Hubbe73: Det enklaste är nog att ta alternativ 2, där är det ju klart redan vid köp den exakta summan. Kör ni alternativ 1 så får ni ju göra tilläggs-skuldbrev när renoveringen är klar och betald. Båda kommer funka bra. Vettigt att äga 50/50
MrDizzy: [citat] kan bara försöka förklara med följande förenklade exempel Nya 10 nya radhus byggs som en Brf. Dessa kostar 5Miljoner stycket, dvs totalt 50Miljoner Sen säljer Brf föreningen varje radhus för 1Miljon. Då har Brf:n fått in 10Miljoner, kvar är 40Miljoner i skulder som Brf:n har lån på och sedan tar ut den kostnaden som del av avgiften för varje medlem. Skulle Brf:n sålt varje
O: [citat] Det är ganska enkelt egentligen i princip. Man tar de beloppet man lyckas sälja fastigheten för och så drar man bort sina kostnader det som blir över får man betala skatt på. I kostnader ingår först och främst beloppet fastigheten köptes för. Vet man inte det eller är det länge sedan finns schablonregler (hos skattemyndigheten) man kan använda för att få fram det