Status
Inte öppen för fler kommentarer.
det finns väl inte nån husaffär där man betalar direkt? Handpenning ges till mäklaren vid kontraktskrivning och sen får säljaren full betalning på tillträdesdagen (och tillträdesdagen anges i kontraktet). Mer än så behövs inte och det är tryggt för både köpare och säljare och standard för i princip alla husaffärer.
Det enda man behöver förhandla om är (senaste) datum för tillträdet så bägge parter är överrens.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
det finns väl inte nån husaffär där man betalar direkt? Handpenning ges till mäklaren vid kontraktskrivning och sen får säljaren full betalning på tillträdesdagen (och tillträdesdagen anges i kontraktet). Mer än så behövs inte och det är tryggt för både köpare och säljare och standard för i princip alla husaffärer.
Det enda man behöver förhandla om är (senaste) datum för tillträdet så bägge parter är överrens.
Privat lån kan betalas direkt för köpet.
Frågan gällde inte handpenningen utan totalsumma betalning för huset tex 3 M.
Vissa har sålt redan och är likvida.

Som säljare finns inga garantier. Även om du hade fått se att de har ett lånelöfte så är det inte säkert att banken verkligen beviljar lånet när det är dags. Det är så här bostadsaffärer fungerar. Innan tillträdesdagen har passerat är inget säkert. Köpare (eller säljare) kan få kalla fötter, strula på olika sätt osv. Oftast är det inga problem.

Frågan är varför det är så viktigt att du ska se något intyg eller måste ha betalt direkt. Du krånglar bara till det och avskräcker eventuella köpare. Om du inte tror att de är likvida, sälj inte till dem då. Sälj till en budgivare du känner förtroende för och håll tummarna att allt funkar.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
A555 Annn555 skrev:
Privat lån kan betalas direkt för köpet.
Frågan gällde inte handpenningen utan totalsumma betalning för huset tex 3 M.
Vissa har sålt redan och är likvida.
Men det har inte säljaren att göra med. Det är köparens huvudvärk på tillträdesdagen hur dom löser finansieringen (tar lån, säljer av tillgångar, en rik släkting...). Syftet med kontraktet är att köparen garanterar att dom har pengarna på tillträdesdagen (och att säljaren inte strular till nåt fram till dess). Jag hade aldrig accepterat en säljare som vill rota i min privatekonomi när jag ska köpa nåt.

Kan köparen inte lösa betalningen på tillträdesdagen och begår kontraktsbrott så ser mäklaren till att handpenningen täcker kostnaderna som säljaren/mäklaren får pga det.

Enda situationen det inte fungerar är om man börjar krångla till kontraktet så det blir otydligheter.

• Gilla
Spoton och 6 till
  • Laddar…
Inte ens i den bästa av alla världar där köparen sitter på hela summan i cash så får du en krona på kontraktsdagen.

Vanligtvis så har köparen 1-2 veckor på sig att betala in handpenningen till mäklarens klientkonto som mäklaren sedan drar sig arvode och betalar ut resterande till säljaren.

Hade du tänkt att köparen skulle swisha 500k till mäklarens klientkonto vid kontraktsskrivning eller betala med Bitcoin?

• Gilla
Spoton och 6 till
  • Laddar…
S
B ByggareBob22 skrev:
Inte ens i den bästa av alla världar där köparen sitter på hela summan i cash så får du en krona på kontraktsdagen.

Vanligtvis så har köparen 1-2 veckor på sig att betala in handpenningen till mäklarens klientkonto som mäklaren sedan drar sig arvode och betalar ut resterande till säljaren.

Hade du tänkt att köparen skulle swisha 500k till mäklarens klientkonto vid kontraktsskrivning eller betala med Bitcoin?
Det är kronofogden + @Annn555 som vill ha kontantinsatsen vid kontraktsskrivning. Det är sen gammalt.

• Haha
MikeOz och 3 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Det är kronofogden + @Annn555 som vill ha kontantinsatsen vid kontraktsskrivning. Det är sen gammalt.
Haha, visste inte det om Kronofogden. Blir till att utöka limiten på kortet något extremt om man vill spontanköpa en lya på exekutiv auktion 😁

• Haha
  • Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A555 Annn555 skrev:
Jag vill ha husköpare som snart betalar mig.
Om du har ett påskrivet kontrakt så får du en handpenning, minus mäklaromkostnader oftast inom ett par veckor
A555 Annn555 skrev:
Trots detta finns ingen villkorad försäljnings klausul att husköpare måste sälja tex sitt hus tex senast om 2 -3 mån ,annars hövs köpet,
så köparenkan dröja 6 månef att sälja sitt hus.
Ja, men det spelar ingen roll för dig: Har du ett kontrakt med ett tillträdesdatum så är det då du lämnar över huset OCH får pengarna. Om köparen inte klarar det så bryter dom kontraktet och kommer få stå för extrakostnader osv osv
Ger du dom däremot en klausul om frånträde så kan dom frånträda kontraktet "gratis" om dom inte sålt inom 2 månader - och då måste du börja om från början = mer jobb och kostnader för DIG !
A555 Annn555 skrev:
Detta enl jurist svar, jag kan få aldrig häva köpet om de ej lyckas få sitt parhus sålt
Va, varför då !?
Om det inte finns ngn sådan klausul så måste ju dom genomföra köpet på tillträdesdatum. Kan dom itne det så är det deras problem, även om du förstås kan drabbas också. Men köpet hävs ju då automatiskt (om det är ett standardkontrakt) - vilken fastighetsjurist har du pratat med !?? Och har dom tittat på det faktiska kontraktet (så det inte bara var ett "samtal" mellan er) =

• Gilla
A555 och 1 till
  • Laddar…
Sälj till en annan köpare

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om du har ett påskrivet kontrakt så får du en handpenning, minus mäklaromkostnader oftast inom ett par veckor

Ja, men det spelar ingen roll för dig: Har du ett kontrakt med ett tillträdesdatum så är det då du lämnar över huset OCH får pengarna. Om köparen inte klarar det så bryter dom kontraktet och kommer få stå för extrakostnader osv osv
Ger du dom däremot en klausul om frånträde så kan dom frånträda kontraktet "gratis" om dom inte sålt inom 2 månader - och då måste du börja om från början = mer jobb och kostnader för DIG !

Va, varför då !?
Om det inte finns ngn sådan klausul så måste ju dom genomföra köpet på tillträdesdatum. Kan dom itne det så är det deras problem, även om du förstås kan drabbas också. Men köpet hävs ju då automatiskt (om det är ett standardkontrakt) - vilken fastighetsjurist har du pratat med !?? Och har dom tittat på det faktiska kontraktet (så det inte bara var ett "samtal" mellan er) =
Tack Failsine förklarade samma sak innan dig

Tyvärr måste jag sälja snarast , har ej tid med skadestånd domstol.

Failsine sa de aktar sig nog för att inte kunna betala.

Ledsamt nog beräknar jag att oavsett handpenningen storlek skulle lite mer behövas som.jag ej kan låna till .

A555 Annn555 skrev:
Tyvärr måste jag sälja snarast , har ej tid med skadestånd domstol.
I så fall säljer du till den köpare som går med på tillträde med väldigt kort varsel och som INTE vill ha en försäljningsklausul

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H hjulia skrev:
I så fall säljer du till den köpare som går med på tillträde med väldigt kort varsel och som INTE vill ha en försäljningsklausul
Ja, nästan

Tvingas välja nån med 3 mån.

Ska nu söka reparera att paret sänkt till
4.2 pga de fattar jag har bråttom.

Ska spela cool , ej viss ha bråttom.
...

A555 Annn555 skrev:
Ja, nästan

Tvingas välja nån med 3 mån.

Ska nu söka reparera att paret sänkt till
4.2 pga de fattar jag har bråttom.

Ska spela cool , ej viss ha bråttom.
...
Kan ej visa jag har bråttom.då kommer skambuden.

A555 Annn555 skrev:
Kan ej visa jag har bråttom.då kommer skambuden.
Visst är husaffärer något av ett pokerspel.

Vad du skulle kunna tänka på är att spekulanterna kanske också hänger på Byggahus och läser den här tråden. Så då blir dina spelkort öppna.

• Gilla
A555
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Visst är husaffärer något av ett pokerspel.

Vad du skulle kunna tänka på är att spekulanterna kanske också hänger på Byggahus och läser den här tråden. Så då blir dina spelkort öppna.
Tänkt på det oxå👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.