useless useless skrev:
Varför säger då skatteverket att taxeringsvärdet ska motsvara 75% av marknadsvärdet?
Det är inte helt sant, det finns en annan parameter också och det är:

Taxeringsvärdet ska motsvara 75 procent av det sannolika marknadsvärdet för fastigheter i värdeområdet, två år före taxeringsåret, det så kallade nivååret.

Vid småhustaxeringen 2024 är det prisutvecklingen under åren 2020-2022 och prisnivån under 2022 som har avgjort om taxeringsvärdena gått upp eller ner sedan förra taxeringen. Den prisnivån gäller sedan för 2024 års småhustaxering och framåt till nästa allmänna fastighetstaxering 2027 för småhus.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Helena Lillarve Helena Lillarve skrev:
What?? Marknadsvärdet är väl åtminstone i de allra flesta fall HÖGRE än taxeringsvärdet?? Undantag förekommer såklart, liksom i områden med avbefolkning och hög arbetslöshet.
Grundregeln för taxeringsvärdet är att det skall vara 75% av marknadsvärdet året före taxeringsåret. I de fall taxvärdet är högre än marknadsvärdet beror det oftast på att den är feltaxerad exempelvis att ägaren uppgivit felaktiga uppgifter. Alternativt att det skett förändringar så som avstyckning av mark eller relativt sett stor avverkning av skog.

H HenrikM79 skrev:
Grundregeln för taxeringsvärdet är att det skall vara 75% av marknadsvärdet året före taxeringsåret. I de fall taxvärdet är högre än marknadsvärdet beror det oftast på att den är feltaxerad exempelvis att ägaren uppgivit felaktiga uppgifter. Alternativt att det skett förändringar så som avstyckning av mark eller relativt sett stor avverkning av skog.
Hmmm…. Jo, jag känner till grunden för beräkningen av taxeringsvärde men min ”point of vue” var att det sällan stämmer men då att taxeringsvärdet understiger 75% av marknadsvärdet ganska rejält. Exempel; En fastighet har ett taxeringsvärde på 1 000 000 och marknadsvärdet borde enligt beräkningen då hamna på drygt 1 333 000. Ofta är ett försäljningspris berydligt högre än så. Sen finns det förvisso andra fall där motsatsen stämmer men de är betydligt färre skulle jag hävda.

Helena Lillarve Helena Lillarve skrev:
Hmmm…. Jo, jag känner till grunden för beräkningen av taxeringsvärde men min ”point of vue” var att det sällan stämmer men då att taxeringsvärdet understiger 75% av marknadsvärdet ganska rejält. Exempel; En fastighet har ett taxeringsvärde på 1 000 000 och marknadsvärdet borde enligt beräkningen då hamna på drygt 1 333 000. Ofta är ett försäljningspris berydligt högre än så. Sen finns det förvisso andra fall där motsatsen stämmer men de är betydligt färre skulle jag hävda.
Ursäkta! Jag slängde mig nog in mitt i tråden och då kanske misstolkade. Att värdera efter taxvärde (så som tråden startade) blir helt fel eftersom vi de senaste åren nästan oavbrutet har sett en prisökning vilket gör att man skulle missa den ökning i ”värderingen”.
Jag har jobbat med värderingar i ca 10 år och lägger sällan/nästan aldrig vikt vid vad taxeringsvärdet är när det gäller mark, det ger om möjligt en indikation för den som inte alls känner till marknadsvärden för orten.

• Gilla
Helena Lillarve
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.