8 016 läst ·
79 svar
8k läst
79 svar
Köpare av mitt hus reklamerar fel
Alltså allt jag räknar upp här nedan ska alltså ingå i fastighets-/bostadsrättsköpet?D deppan skrev:
Säng-/vägglampor som är fastskruvade i väggen men ansluten med stickkontakt i vägguttag?
Taklampa som är fastskruvade i taket men ansluten med lamppropp i lamputtag?
Bokhyllor som är förankrade i väggen med tippskydd?
Stor 60" TV som hänger fastskruvad på väggen?
Tavelkrokar/-spikarna?
Fastskruvad termometer alternativt fastskruvade fäste till termometer?
Rackmonterad router?
ÄR nog bättre med en lista vad som anses ingå i lägenheten och att övriga saker som hyllor . tvn med fäste möbler med tippfäste är säljarens och kommer lämna en del monteringshål i väggarna men att badrumskåp och fastsatta garderober anses ingå i lägenheten medans lampor och belysning förutom badrum och köksfläkt är säljarens egendom som tas med. osv osvDemmpa skrev:
Alltså allt jag räknar upp här nedan ska alltså ingå i fastighets-/bostadsrättsköpet?
Säng-/vägglampor som är fastskruvade i väggen men ansluten med stickkontakt i vägguttag?
Tavelkrokar/-spikarna?
Rackmonterad router?
du kan ju avtala hur som helst egentligen bara det tydligt framgår i köpeavtalet vad som gäller.
och godkännande med kråka av besiktningen där rätt grejer finns kvar i lägenheten och städning godkännes och ev anmärkningar som inte tas upp där så är det inga övriga anspråk om att saker felaktigt medtagits från lägenheten..
jag bad mäklaren lägga till en liknande rad i vårt säljkontrakt sist jag sålde lägenhet för det var tramsigt redan innan köp med oviktiga småsaker .
Att direkt efter tillträde hos mäklaren så åker köpare och säkjare till lägenhet och godkänner städning och lägenhetens skick och utrustning att allt är som överenskommet och utöver dessa anmärkningar som skrives på den så har inte köparen nå mera krav på säljaren..
lite halvluddigt men med mer korrekt jurdik svenska då slipper man trams om saker som inte funkade vid "tillträdet" och saker som dom ev anses tagits med felaktigt osv osv då kan man inte ringa om att kylen funka ju inte och ugnen stämmer inte med inställd temperatur osv osv , " du har godkänt allt vid tillträdet
Redigerat:
0% sannolikhet att köpare förväntar sig att få behålla bokhyllorna såvida de inte är integrerade - barnsäkring räknas inte.Demmpa skrev:
Alltså allt jag räknar upp här nedan ska alltså ingå i fastighets-/bostadsrättsköpet?
Tavelkrokar/-spikarna?
Rackmonterad router?
100% sannolikhet att köpare förväntar sig att få behålla en rackrouter som sitter skruvad i ett väggrack. för en icke-tekniker så är det ingen skillnad på en router och en patchpanel i sammanhanget, och du tänkte väl ändå inte ta med dig patchpanelen?
TV ingår i princip aldrig eftersom det normalt inte är en fastskruvad produkt, däremot kan det bli diskussion om väggfästet.
resten beror lite på från fall till fall hur lösningen ser ut. Man gör bäst i att speca allt sånt här tydligt om man vill slippa diskussion.
Klicka här för att svara