13 494 läst ·
75 svar
13k läst
75 svar
Reklamera mäklare
Sida 1 av 6
Hej,
Precis sålt vårt första hus och hade en värdelös mäklare.
Jag fick själv skriva beskrivningen ( hennes var felstavat och felaktiga meningsuppbyggnader), sen gick försäljningen lite snabbt och hon pushade på.
Snart flyttar vi och då kontaktar köparna oss. Mäklaren skrev in i annonsen att vi hade fiber, så nu måste vi installera fiber åt köparna.
Därför vill jag nu reklamera mäklaren som jag ändå betalat 55.000kr till. Har någon av er reklamerat och kan berätta hur ni gjorde?
Jag fick själv skriva beskrivningen ( hennes var felstavat och felaktiga meningsuppbyggnader), sen gick försäljningen lite snabbt och hon pushade på.
Snart flyttar vi och då kontaktar köparna oss. Mäklaren skrev in i annonsen att vi hade fiber, så nu måste vi installera fiber åt köparna.
Därför vill jag nu reklamera mäklaren som jag ändå betalat 55.000kr till. Har någon av er reklamerat och kan berätta hur ni gjorde?
Kan inte avsaknaden av fiber förväntas ha upptäckts av köparen vid en undersökning av fastigheten?A Aya_123 skrev:Hej,
Mycket viktigt att granska prospekt och annons noga och inte bara godkänna. Att det felaktigt står att det finns fiber tycker jag nog du borde upptäckt. För jag antar att du fick granska allt innan annonsering och prospekt? Sedan så har du säkert rätt i att det var en dålig mäklare.
Beklagar er situation.A Aya_123 skrev:Hej,
Men menar du verkligen att ni måste installera fibern?
Det vanliga sättet att reglera ett fel är att göra avdrag på priset som antingen motsvarar kostnaden att åtgärda felet eller som motsvarar värdeminskningen som felet leder till.
Verkar onödigt omständligt att affären ska hänga på att ni ska ut på marknaden och projektera fiber på en fastighet som ni inte äger längre...
Moderator
· Stockholm
· 57 610 inlägg
Jag tycker absolut inte att ni skall lova köparna att finber installeras. Ta i så fall hellre ett prisavdrag så köparna kan låta installera det själv.
Exakt hur man gör för att reklammera en mäklartjänst vet jag inte. Eftersom mäklaren tar sitt arvode från den inbetalade handpenningen normalt sett, så ä det ju svårt att själv dra ned arvodet.
Strikt formellt tror jag att du som säljare borde ha uppmärksammat felet i prospektet, senast vid kontraktskrivningen. Jag är inte övertygad att mäklaren kan tvingas ersätta skadan.
Exakt hur man gör för att reklammera en mäklartjänst vet jag inte. Eftersom mäklaren tar sitt arvode från den inbetalade handpenningen normalt sett, så ä det ju svårt att själv dra ned arvodet.
Strikt formellt tror jag att du som säljare borde ha uppmärksammat felet i prospektet, senast vid kontraktskrivningen. Jag är inte övertygad att mäklaren kan tvingas ersätta skadan.
Precis, kör absolut på ett prisavdrag i så fall. Egentligen skulle jag sikta på vad slutpriset skulle ha blivit utan fiber. Dvs kanske inte fullt ut vad sprillans fiber kostar. Det är ju inte så att man vid försäljning får tillbaka 100,00 % av alla gamla investeringar.H hempularen skrev:Jag tycker absolut inte att ni skall lova köparna att finber installeras. Ta i så fall hellre ett prisavdrag så köparna kan låta installera det själv.
En renhårig mäklarfirma skulle ta kostnaden eller åtminstone en rejäl del av den. De ska hjälpa säljaren genom affären och inte tillföra fel och problem. Om säljaren har lämnat rätt info så har mäklaren ett stort ansvar att sammanställa detta korrekt. Det är ju de som skapar annons, prospekt och kontrakt. Det är en fundamental del av tjänsten som man betalar för.
Sen vill jag inte strö salt i såren men är man inte så uppe i varv att man går in och läser sin annons en massa gånger? Det är ju en stor och spännande affär.
Kort sagt, pressa mäklaren. Den borde också hjälpa till att utreda värdet av felet. Och vägleda er i övrigt. Det är när det strular man behöver en bra mäklare. De ska kavla upp ärmarna för undantagsfallen.
Fundering: Har ni sett annonsen och godkänt före publicering? Eller gjorde mäklaren det på eget bevåg? Oavsett kan ni begära kopia på underlaget för ”fiber i huset” som mäklaren grundat annonsen på (sparade mejl e dyl). Om denne inte kan redovisa fakta så gör ett rättsärende av det, typ stämning eller krav via KFM. Ring Mäklarsamfundet och ARN och få vägledning.A Aya_123 skrev:Hej,
Hej och vad tråkigt att ni är missnöjda med er mäklare, 55 000 kr lät billigt för att sälja hus är min första spaning men kanske är en mindre ort med låga priser.A Aya_123 skrev:Hej,
Angående annonsen så ska den alltid granskas av säljaren vilket ni tydligen gjort av din kommentar av felaktig meningsuppbyggnad och liknande, säljaren är med och rättar texten och så högst vanligt att man bearbetar lite tillsammans med säljaren.
Ni är ansvariga för texten därför ska den kollas av säljaren där det i så fall ska stå att fiber finns i objektsbeskrivningen och borde i så fall rättats av er i så fall, dock kan jag tycka att de är ganska klantigt att missa detta kring fiber från mäklarens sida då de är väldigt viktig info.
Är ni missnöjda rekommenderar jag FRN fastighetsmäklarens reklamationsnämnd där man kan begära ersättning om man yrkar på detta. Då tar en nämnd upp ärendet för granskning och mäklarens ansvarsförsäkring betalar ut ersättning i så fall.
//mäklaren
Mäklaren som sålde min grannes fiberlösa hus fick senare betala installationen av fiber till köparen eftersom han sagt att fiber fanns...A Aya_123 skrev:
Det måste vara mäklarens ansvar att stå för vad han lovar!
Såg ni annonsen före köpet?