1 480 läst ·
29 svar
1k läst
29 svar
Vilken typ av problem klassas det som?
Huset kommer inte rasa, men nu när detta uppdagades behövde vi bryta upp delar av innertaket. Summa summarum: stark påverkan av mögel i vår levnadsmiljö.G grovspacklarn skrev:
Besserwisser
· östergötland
· 2 667 inlägg
Håller med.. besiktning och undersökning samt lukt innan köp...
Där har du en rejäl uppförsbacke att komma runt.. Det är ju allt som krävs för en"fördjupad undersökning "
Ett gjutjärnsrör tyder på avlopp. Det är inte helt ovanligt med sprickor i dom.
Kan vara en avluftning. Var slutar den?
Där har du en rejäl uppförsbacke att komma runt.. Det är ju allt som krävs för en"fördjupad undersökning "
Ett gjutjärnsrör tyder på avlopp. Det är inte helt ovanligt med sprickor i dom.
Kan vara en avluftning. Var slutar den?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 089 inlägg
Det är alltså en tillbyggd del av huset? Som saknar vind? Och där finns någon slags rör som orsakat att det rinner ner vatten och orsakar fuktskador i innertaket? Rinner det ner vatten just nu, eller har det gjort det tidigare? Drar det in kalluft på grund av fuktskadan?B BeGeLL skrev:
Täta sprickor/springor med silikon är vanligt och inget fel.B BeGeLL skrev:
Du verkar inte riktigt förstå hur skadan har uppstått? Innan taket fixades eller pga något konstigt rör? Kanske bra om ni tar in någon som kan hjälpa er. Tråkigt om ni fixar innertaket och sedan blir det förstört igen pga läckage.
Men, då är det "bara" att ta bort det mögliga materialet eller om det inte är ruttet, bara torka av det. Så är det klart.B BeGeLL skrev:
😀
Värre än så verkar det inte vara. Mögel bits inte. Tänk på det!
För övrigt är det omöjligt för oss att komma med någon bättre hjälp utan bilder.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det där med att det luktade fukt låter oroväckande. Det kan knappast bero på en åtgärdad läcka för 15 år sedan. Låter mer som ett aktuellt problem. Synliga fuktskador kan vara gamla och torkade.
Var tryckimpregnerade syllar vanligt 1962? Behöver kanske inte vara taket som luktar?H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Jag är fortsat osäker om vad det handlar om.
Är det fuktigt eller är det torrt? Om det är torrt så stämmer kanske det med "gammal skada" som tidigare ägare så.
Varför bågnar taket? Är det så ruttet att hållfastheten är försämrad?
Vad är det som luktar?
En torkad mägelskada luktar inte.
Om man haft en gammal läcka som nu är helt torr och det möglar / ruttnar är det vanliga att man byter ut ruttet virke och bygger in resten igen. Det varken luktar eller sprider sig när det är torrt. Mögelsporer finns i mängd överallt.
I mitt hus från 1914 har jag minst 3 inbyggda fd skador (som jag känner till), 2 st från tidigare takläckage och en st från en tidigare vattenskada i ett badrum. Det är mer regel än undantag i ett gammalt hus.
Är det fuktigt eller är det torrt? Om det är torrt så stämmer kanske det med "gammal skada" som tidigare ägare så.
Varför bågnar taket? Är det så ruttet att hållfastheten är försämrad?
Vad är det som luktar?
En torkad mägelskada luktar inte.
Om man haft en gammal läcka som nu är helt torr och det möglar / ruttnar är det vanliga att man byter ut ruttet virke och bygger in resten igen. Det varken luktar eller sprider sig när det är torrt. Mögelsporer finns i mängd överallt.
I mitt hus från 1914 har jag minst 3 inbyggda fd skador (som jag känner till), 2 st från tidigare takläckage och en st från en tidigare vattenskada i ett badrum. Det är mer regel än undantag i ett gammalt hus.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken typ av Isolering i gammalt torp
Byggnadsvård -
Vilken typ av sten?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken typ av skruvprofil är detta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken typ av spolknapp och "counter plate" behöver jag?
Badrum -
Vilken typ av dränering för garagevägg intill sluttande berg?
Grund & Markarbeten