Vi har köpt en 1,5 plans villa med källare från -64 som mäklaren pratat så gott om att den är totalrenoverad. Jag föll direkt över det fräscha huset och vi köpte det utan budgivning. De sa att de satt in ny ventilation (FTX) bland annat för bra inomhusmiljö. Radonmätning hade gjorts före renovering med medelvärde på 70 Bq/m3 och som enligt mäklaren ”bör landa in än lägre efter renovering”. Detta håller jag på att undersöka nu. Det stod endast betong som byggnadsmaterial, ej lättbetong i annonsen. Nu har jag hittat vad jag tror är blåbetong på vinden. Känner mig lurad eftersom jag inte tänkt tanken att det skulle vara radon i väggarna då de sa att värdet var bara 70 Bq/m2 FÖRE renovering. Kan köpet hävas om de vilselett mig? Borde det inte framgått att det varit lättbetong eftersom de mycket väl vetet om det när de rev väggar? Säljaren har ju inte sagt allt han visste utan underhållit information som är avgörande för mig. Jag hade inte köpt om jag fått veta. Kände inte att jag behövde ifrågasatta eftersom jag utgick från att han talade sanning. Han visste om att jag var orolig för radon men lugnade med att det är bra inomhusmiljö i huset. Kan köpet hävas?

• Haha
  • Gilla
A555 och 7 till
  • Laddar…
Skulle säga nej....
Det faller ganska mycket på din egen skyldighet att besikta vad du köper...

• Gilla
MichelleW och 43 till
  • Laddar…
F Fiddi skrev:
Kan köpet hävas?
Nej, det verkar osannolikt.

Men vet du att det är höga radonhalter? All lättbetong är inte radonalstrande.

• Gilla
Dowser4711 och 23 till
  • Laddar…
Undersökningsplikten är långtgående. Om man skulle kunna bevisa att de undanhållit information så skulle det kanske kunna vara en väg, men jag ser den som svår.
Jag skulle fokusera på det du ser som problemet/det farliga. Om det inte är ett problem så är det förhoppningsvis fortfarande ett hus du gillar.
Radon kan uppfattas som farligt/läskigt, läs på och sök neutrala källor.
All blåbetong avger inte radon.
70bq är lågt och kan komma från marken.

Undersök om lättbetongen strålar.
Gör korttidsmätningar för att få egna svar. Var säljarens mätning lång- eller korttidsmätning?
Det rekommenderas att göra dem under vintern men en korttidsmätning ger en fingervisning.

• Gilla
Appendix och 13 till
  • Laddar…
tommib
Varför skulle du vilja häva? Om radonmätning är gjord innan renovering och visar 70 Bq/m3/år så finns ingen anledning alls att oroa sig. Gränsvärdet är 200 och det är extremt konservativt satt. Så länge du inte röker inomhus så är det en ickefråga och om du röker inomhus bör du sluta med det.

• Gilla
  • Arg
Janus82 och 78 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Nej, det verkar osannolikt.

Men vet du att det är höga radonhalter? All lättbetong är inte radonalstrande.
Det är ett ”radonhus” enligt gamla uppgifter från Lantmäteriet och radonmätning gjordes 1998. Huset är byggt av ”AB Svenska Stenhus Skövde” men i Lerums kommun. Betongen är blålila. Skövdes betong är ju högstrålande. Se bild som jag tagit.

• Vindutrymme med träbalkar och blålila betong i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Karlgl
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Skulle säga nej....
Det faller ganska mycket på din egen skyldighet att besikta vad du köper...
Men om det står betong ej lättbetong och värde på 70 Bq/m3 så finns det ju ingen anledning att undersöka saken vidare, eller? Hade det stått lättbetong eller varit högre värden hade jag granskat allt närmare…

• Gilla
fäboden
  • Laddar…
O Odi et Amo skrev:
Undersökningsplikten är långtgående. Om man skulle kunna bevisa att de undanhållit information så skulle det kanske kunna vara en väg, men jag ser den som svår.
Jag skulle fokusera på det du ser som problemet/det farliga. Om det inte är ett problem så är det förhoppningsvis fortfarande ett hus du gillar.
Radon kan uppfattas som farligt/läskigt, läs på och sök neutrala källor.
All blåbetong avger inte radon.
70bq är lågt och kan komma från marken.

Undersök om lättbetongen strålar.
Gör korttidsmätningar för att få egna svar. Var säljarens mätning lång- eller korttidsmätning?
Det rekommenderas att göra dem under vintern men en korttidsmätning ger en fingervisning.
Har inte detaljer om säljarens mätning men gissar på korttidsmätning och en sån gör jag just nu så den borde väl bli lägre än säljarens då om han talat sanning? Marken är ett låg/medelriskområde.

Har beställt en gammamätare då det är strålningen jag är orolig över.

Vad borde värdet vara om det är radon i alla väggar både yttre och innerväggar? Över 70?

• Gilla
Åke Hagström
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Varför skulle du vilja häva? Om radonmätning är gjord innan renovering och visar 70 Bq/m3/år så finns ingen anledning alls att oroa sig. Gränsvärdet är 200 och det är extremt konservativt satt. Så länge du inte röker inomhus så är det en ickefråga och om du röker inomhus bör du sluta med det.
Inte rökare men orolig över strålningen i väggarna för barnens skull… Men precis, ingen anledning till oro om säljaren varit ärlig. Men om han ljugit?

• Gilla
Netsö
  • Laddar…
F
Jag bor i ett hus med lättbetong i källare och bjälklag. Hade värden mellan 150 och 200, men satte in ftx egentligen för att ventilera bättre. Då gick det ner till 50-60. Har en släkting som bor i ett riktigt radonhus, de hade värden kring 4000 i källaren. Radonsug och ftx gjorde stor nytta. De är inte riktigt nere under 200 i källaren, men använder det inte heller som sovrum.

Radon är framför allt ett känslomässigt problem. De studier som är gjorda för att sätta gränsvärdena är fulla av felkällor och mätningarna som gjordes i folks hus gjordes ibland decennier efter att de bott där.
Radon är inte ofarligt, men som tidigare skrivits, så länge du inte röker är riskerna mycket små.

• Gilla
  • Arg
Dowser4711 och 37 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Jag bor i ett hus med lättbetong i källare och bjälklag. Hade värden mellan 150 och 200, men satte in ftx egentligen för att ventilera bättre. Då gick det ner till 50-60. Har en släkting som bor i ett riktigt radonhus, de hade värden kring 4000 i källaren. Radonsug och ftx gjorde stor nytta. De är inte riktigt nere under 200 i källaren, men använder det inte heller som sovrum.

Radon är framför allt ett känslomässigt problem. De studier som är gjorda för att sätta gränsvärdena är fulla av felkällor och mätningarna som gjordes i folks hus gjordes ibland decennier efter att de bott där.
Radon är inte ofarligt, men som tidigare skrivits, så länge du inte röker är riskerna mycket små.
Tack för att du delar med dig! Jag är dock mest rädd för gammastrålningen… svårt att sova gott liksom.

• Gilla
Pecka Langer och 1 till
  • Laddar…
Men gammastrålningen från blåbetong har väl aldrig setts som ett hälsoproblem.

• Gilla
  • Arg
Dowser4711 och 14 till
  • Laddar…
tommib
F Fiddi skrev:
Inte rökare men orolig över strålningen i väggarna för barnens skull… Men precis, ingen anledning till oro om säljaren varit ärlig. Men om han ljugit?
Du har väl ett mätprotokoll?

Gammastrålningen från blåbetong är inte ett problem. Du utsätts för betydligt mer strålning om ni tar en flygresa till Kanarieöarna.

• Gilla
  • Arg
Dortmunder DAB och 13 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men gammastrålningen från blåbetong har väl aldrig setts som ett hälsoproblem.
Men om det överstiger gränsvärdet?

• Gilla
Elpelle
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Du har väl ett mätprotokoll?

Gammastrålningen från blåbetong är inte ett problem. Du utsätts för betydligt mer strålning om ni tar en flygresa till Kanarieöarna.
Väntar på mätprotkollet från säljaren. Om resultatet inte stämmer med vad som skriftligt och muntligt sagt, då har ju säljaren ljugit?

• Gilla
jalapeno och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.