Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nu har vi hamnat i en sits då vi själva köpt vårt nya hus med extra lån och betalar sedan dess allt för två hus, ränta, el, vatten, sophämtning... Vi har fått bara ett bud på vårt hus men våra köpare påstod att de inte kunde betala oss förrän deras bostadsrätt blev såld. OK, vi trodde på deras försäljning och skrev en klausul om att huset är deras så fort de säljer sitt och betalar vårt, vi vill gärna flytta snabbt, och det ville de också. Nu har hon messat till mig att de sålde sin lägenhet, men till någon som också ska sälja sin innan hon kan betala. Detta gör det till ett flöde av sålda fastigheter utan att få betalt och utan att det slutar är jag rädd för. Det kan vara corona som har ställt till det så mycket så att de inte ger lånelöfte för osäkerheten att husaffärerna skulle misslyckas? Kan någon förklara mig hur vi kan komma ut ur den onda cirkeln? Vi har levt med dubbla kostnader i 5 månader nu, känner inte att vi har kontroll, och vill inte förlita oss på andras lycka att sälja sitt i corona tider. :(

Vad står det i kontraktet ordagrant gällande deras betalning till er? Att dom betalar/tillträder när lgh är såld eller kontrakt underskrivet? Deras bank borde kunna låna dom pengarna då kontraktet är underskrivet.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det känns ju som dom ska betala er sen är det deras problem med dubbla kostnader.

• Gilla
Mats Carlsson. och 3 till
  • Laddar…
Det står bara att det ska betalas på tillträdesdagen.

Så nu får vi se om de vill flytta in innan deras köpare flyttar in till dem, eller redan nu. Suck. Det borde man ju ha tänkt innan.

• Gilla
Frajoy
  • Laddar…
Inget datum? Har ni inga påtryckningsmedel?

En sådan villkorsklausul bör alltid ha en tidsgräns. Lite sent att påpeka.

Sedan kan man ju också se det som att du har idag ett någorlunda bindande avtal. Köparen måste fullfölja köpet, när de får sin bostad såld. Om vi antar (rätt/fel) att marknadspriset är på nedgående, så kan dte vara värt en del att hålla fast vid den försäljning ni har ett bindande avtal för.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Anlitade du en mäklare för försäljningen, så skulle jag bråka lite med mäklaren. Det är precis sådant här som mäklaren skall klargöra för de inblandade. Och ex. se till att det finns en tidsgräns i avtalet.

Observera att så länge villkoren i avtalet inte är uppfyllda, så är detta inte en genomförd affär. Mäklare tar ofta ut sitt arvode ur handpenningen direkt. Mäklaren har inte rätt till arvode förrän affären är färdig/giltig. Det sker först när villkoren i avtalet är uppfyllda.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Mäklaren skrev tillträdesdag 1 juli eller annat datum enligt överenskommelse. Det borde stå senast 1 juli eller tidigare. Både vi och köparen har pratat om inflyttning tidigare, men hade aldrig tänkt på att vi verkligen behöver vänta så länge, eller ännu längre för det är väl obestämt datum då?

Nej, kommer ni inte överens, så gäller 1 juli. Med den skrivningen. Detta under förutsättning att juristerna och banken anser att det är OK.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Nja, om det står enl ö.k måste båda parter vara överens. Dom har alltså tillträde senast 1/7 eller tidigare om ni inte tillåter senare...

• Gilla
Thomas' och 1 till
  • Laddar…
Ja i värsta fall får vi ju vänta till 1 juli, och om de inte vill/kan flytta in då får vi lägga ut vårt hus igen till försäljning... men det går ändå inte in i mitt huvud hur fastighetsaffärerna kan gå så segt om alla parter har något att sälja. Bankerna borde ge lånelöfte även i dåliga tider som nu, man har ju säkerhet i form av lägenheter att sälja.

T tarevarg skrev:
Ja i värsta fall får vi ju vänta till 1 juli, och om de inte vill/kan flytta in då får vi lägga ut vårt hus igen till försäljning... men det går ändå inte in i mitt huvud hur fastighetsaffärerna kan gå så segt om alla parter har något att sälja. Bankerna borde ge lånelöfte även i dåliga tider som nu, man har ju säkerhet i form av lägenheter att sälja.
Så länge det är inom tillåtna regler så får man komma överens som man vill som köpare och säljare. Ni har en överenskommelse med 1 juli angivet som kan ändras om båda parter är med på detta. Om er köpare inte vill fullfölja köpet så kan ni få någon form av skadestånd, reglerna för detta bör anges i ert kontrakt. Om köpet inte fullföljs kan det bli dyrt för er del. Försäljningen kan dra ut på tiden och det finns en risk för prisfall i Coronans spår.

K klimt skrev:
Om köpet inte fullföljs kan det bli dyrt för er del. Försäljningen kan dra ut på tiden och det finns en risk för prisfall i Coronans spår.
Precis det är jag rädd för. Det har ju redan pågått för länge, det har liksom startat en lavin, vår köpare måste sälja sin lägenhet först, deras köpare måste sälja sin lägenhet först, och hennes köpare likaså och det kan ju fortsätta hur länge som helst, tills någon på trådens ände kan betala utan att behöva sälja något för det...

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
T tarevarg skrev:
Precis det är jag rädd för. Det har ju redan pågått för länge, det har liksom startat en lavin, vår köpare måste sälja sin lägenhet först, deras köpare måste sälja sin lägenhet först, och hennes köpare likaså och det kan ju fortsätta hur länge som helst, tills någon på trådens ände kan betala utan att behöva sälja något för det...
Där har du ju felet i marknaden. Vi har haft en sådan uppgång av priserna så pass länge att folk fortsätter köpa först, för pengar dom kanske inte har om nuvarande boendet inte säljs med vinst.
Jag hoppas folk kommer ändra sitt beteende till att sälja först, se hur mycket pengar man faktiskt har och sen köpa nytt

• Gilla
Alebaleportocale
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.