4 713 läst ·
100 svar
5k läst
100 svar
Beaktar ni 'privacy' när ni söker köpa radhus, som budgivare äger?
Sida 1 av 7
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hej
Ang radhus som din köpare till ditt hus äger, ifall de måste sälja sitt radhus först-
Anser du radhus snabbt lättsålda ? -
Mäklare anser dessa typ radhus lättsålda men jag tvekar när åkte förbi:
Vill ej vänta på att de lyckas sälja radhuset, i månader..
Köparen måste sälja detta radhus för att köpa mitt i Sthlm,
jag tex kan sitta i bilen utanför och 4 meter bort är köksfönstret där jag ser exakt vad dom gör inne i köket i detalj?
Sovrummet på BV är lika nära min bil.
5 M brukar dessa radhus på 120kvm säljas för..
Mikroskop liten tomt.
Ang radhus som din köpare till ditt hus äger, ifall de måste sälja sitt radhus först-
jag tex kan sitta i bilen utanför och 4 meter bort är köksfönstret där jag ser exakt vad dom gör inne i köket i detalj?
Mikroskop liten tomt.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Det där tror jag har rätt liten inverka på en radhusförsäljning. Det finns alltid en marknad för hus om läget är rätt. I förhållande till kommnikationer, butiker/restauranger, i vissa områden får man vara uppmärksam på vilken skola kvarteret "hör till".Annn555 skrev:
Så om det är sant att radhus i det aktuella området säljs snabbt och lätt, så stämmer det troligen för det aktuella huset också. Du bör ju kunna se på booli eller hemnet vad som sålts i området nyligen, brukar stå hur länge försäljningen pågick också.
Självklart vill man hellres sälja utan att köparen har någon villkorsklausul om egen försäljning. Men i det markandsläge vi har nu så får man ha lite tur om man skall hitta en köpare som kan köpa utan villkor.
det är väldigt ovanligt att lägga in villkor om att köpare ska sälja sitt boende i köpekontrakt, för det blir i praktiken ett möjlighet för köparen att kunna bryta kontraktet under lång period efter kontraktets undertecknande som du säger (tom besiktningsklausuler som lämnar kötet öppet en vecka ifrågasätts ju) ....
Och det är ju därför som det nu ofta är så att köparen måste sälja sitt nuvarande boende före denna kan underteckna ett köpekontrakt.
- Så det skulle jag inte acceptera öht.
Och det är ju därför som det nu ofta är så att köparen måste sälja sitt nuvarande boende före denna kan underteckna ett köpekontrakt.
- Så det skulle jag inte acceptera öht.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Så ovanligt är det väl inte just nu?A abbe_ skrev:det är väldigt ovanligt att lägga in villkor om att köpare ska sälja sitt boende i köpekontrakt, för det blir i praktiken ett möjlighet för köparen att kunna bryta kontraktet under lång period efter kontraktets undertecknande som du säger (tom besiktningsklausuler som lämnar kötet öppet en vecka ifrågasätts ju) ....
Men visst kan man säga nej och försöka med en annan budgivare istället. Om det finns någon annan budgivare eller inte har vi hittills inte fått svar på.
Så som jag ser det finns det några alternativ:
- Det finns bara en budgivare, då får man välja att acceptera de villkor denne har, eller försöka hitta nya köpare
- Det finns andra budgivare, varav minst en kan tänka sig att skriva under utan försäljningsklausul. Då får man välja om man tycker det är värt att gå ner i pris för att säkerställa affären
Så är det förstås, att banken ofta kräver att det egna huset är sålt innan. Modellen med försäljningsklausul gillar jag inte heller, men är det enda sättet att få ett påskrivet kontrakt så får man kanske acceptera det.A abbe_ skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Om de normalt säljs för 5 miljoner så verkar det finnas intresse för många att bo så. Vad man nu själv tycker om den insynen etc spelar ju ingen roll. Mitt boende gillar jag, andra kan absolut inte tänka sig det. Andra boenden ogillar jag och kan inte tänka mig, medan andra älskar dessa.Annn555 skrev:Hej
Mikroskop liten tomt.
Du verkar vara mycket skeptisk till denna köpare, om det är samma som du har skrivit om i andra trådar. Går och snokar i deras privatekonomi och nu på deras bostad. Varför säljer du till dem alls? Du måste inte, om inte kontraktet redan är skrivet. Det går utmärkt att sälja till näst högsta eller lägga upp huset igen om ingen annan har lämnat bud.
Bra svar men om jag har 5 M och väljer mellan radhus och hus med stor trädgård, de har hundar så väljer jag villa med trädgård. Som mittH hempularen skrev:Det där tror jag har rätt liten inverka på en radhusförsäljning. Det finns alltid en marknad för hus om läget är rätt. I förhållande till kommnikationer, butiker/restauranger, i vissa områden får man vara uppmärksam på vilken skola kvarteret "hör till".
Så om det är sant att radhus i det aktuella området säljs snabbt och lätt, så stämmer det troligen för det aktuella huset också. Du bör ju kunna se på booli eller hemnet vad som sålts i området nyligen, brukar stå hur länge försäljningen pågick också.
Självklart vill man hellres sälja utan att köparen har någon villkorsklausul om egen försäljning. Men i det markandsläge vi har nu så får man ha lite tur om man skall hitta en köpare som kan köpa utan villkor.
På bolli-
Kollade igår,
inga sålde 4 senaste åren 30 min fr Sthlm
Jag är inte skeptisk, ville bedöma hur snabbt attraktiv deras bostad som de skadälja för att köpa min bostadmrsnhp skrev:
Du verkar vara mycket skeptisk till denna köpare, om det är samma som du har skrivit om i andra trådar. Går och snokar i deras privatekonomi och nu på deras bostad. Varför säljer du till dem alls? Du måste inte, om inte kontraktet redan är skrivet. Det går utmärkt att sälja till näst högsta eller lägga upp huset igen om ingen annan har lämnat bud.
Kommrt idag knacka på hos dem och fråga om.menkngen var med kontraktet att de och jag inte har villkorad försäljnkiaudul. (De har velat mötas ändå, innan kontrakskrivn.).
Paret vet ej om jag jobbar pga mäklaren vägrar lägga in tex försäljn klausul och han nu e ggrvägrar ge mig tel nr till annan vidare som gett bud. Har tagit bort annonsen gav. Mäklare har ju sitt privatäklarfitma på kontraktet även om han är franchise i annat bolag, då 2 mäklarfirmor står på samma kontrakt.
Det är inte fel på paret, utan mäklaren.dom.jac nu ev om en månad låter avtal köpa ut så byter ev mäklare så. Får se.
Deras radhus ligger ca 200 m bort från huvudled i min lantliga Sthlms kommun ,
Exet som.är intelligent, skjutsade mig för att jag skulle hitta bostaden vid slingrande snåriga småvägar som man knappt kan köra på pga trängt.
Vi hittade inte deras nr,.typ 18, men hittade nr19.på radhusen.
Attha dialog, och få reda på om de förstått kontraktets innebörd kan vara bra och att de får reda på jag nekat pga mäklarna vägrar ändra kontraktet ang att jag aldrig kan häva känns bra
Har inget att förlora
Antar om bytet mäklare om.en månad att han har rätt till detta par ang provision mm även om ny mäklare skriver kontrakt med dom
Jag vill ej köpa radhus där nån i bil kan sitta 4 m utanför och glo rakt in i kök sovrum.
Endast pga jag åkte förbi såg jag hur non privacy allt var, vilket inte kan googlade fram på bild nånstans . Ang sålda bostäder
Mäklaren har orsakat att affären inte går i hamn pga uselt kontrakt, som ej gör jag kan häva köpet om de ej hittat köpare.mrsnhp skrev:
Att pruta direkt med paret är bättre genom att knacka på, de bor nära
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Du föredrar ditt hus och det gör uppenbart även din köpare. Däremot kan ju faktiskt andra människor ha helt andra preferenser. Läget på radhuset kanske passar andra mycket bättre än läget på din villa exempelvis.Annn555 skrev:
Förstår inte vad du menar. Ska du knacka på och förhandla kontraktet med den?Annn555 skrev:
Hade jag varit köpare hade jag verkligen inte velat det. Att man vill mötas innan kontraktskrivning innebär inte direkt att man vill att någon bara knackar på hur som helst.
Återigen, fullständigt obegripligt. Köpare. Struntar väl helt i om du jobbar eller inte och vad du jobbar med?Annn555 skrev:
Mäklarens roll är faktiskt inte att dela med sig telefonnummer till potentiella köpare i detta läge.
Nu vet vi allafall att det verkar finnas minst en budgivare till. Budgivaren med högst bud vill ha en försäljningsklausul och det vill inte du. Den köparen kanske inte kan skriva på kontrakt utan den klausulen så om du absolut inte vill ha en sådan klausul räkna bort denna köpare.
Jag antar (?) att du har frågat mäklaren om nästa budgivare har samma krav (eller andra), så vad fick du för svar?
Spelar det någon praktiskt roll?Annn555 skrev:
Det viktiga är att köpare och säljare är rätt.
Mäklaren som du nyligen hade stort förtroende för?Annn555 skrev:
Du är medveten att om du avslutar kontraktet om en månad och sen säljer till budgivaren som du nu försöker sälja till, så kan mäklaren kräva arvode av dig ändå?
Vilket du tycker är dåligt, andra tycker är bra...Annn555 skrev:
Ok, så insynen var alltså i ett annat radhus?Annn555 skrev:
Idag ska du knacka på ett hus som du inte hittar?
De har säkert förstått kontraktets innebörd, frågan är om du har gjort det?Annn555 skrev:
Det kontrakt som mäklaren föreslår är inget konstigt. Det du föreslår, där du som säljare ska kunna häva är nog mer ovanligt.
Du kan förlora den här köparen?Annn555 skrev:
Korrekt. Om paret har krav från sin bank att de måste ha en försäljningsklausul (eller sälja först) i kontraktet så hjälper det inte att byta mäklare, det blir samma problem och du får betala mer.Annn555 skrev:
Att du inte vill köpa det är ointressant. Det som är intressant är såklart om det finns någon som vill köpa det.Annn555 skrev:
Tack.Fairlane skrev:
Du föredrar ditt hus och det gör uppenbart även din köpare. Däremot kan ju faktiskt andra människor ha helt andra preferenser. Läget på radhuset kanske passar andra mycket bättre än läget på din villa exempelvis.
Förstår inte vad du menar. Ska du knacka på och förhandla kontraktet med den?
Hade jag varit köpare hade jag verkligen inte velat det. Att man vill mötas innan kontraktskrivning innebär inte direkt att man vill att någon bara knackar på hur som helst.
Återigen, fullständigt obegripligt. Köpare. Struntar väl helt i om du jobbar eller inte och vad du jobbar med?
Mäklarens roll är faktiskt inte att dela med sig telefonnummer till potentiella köpare i detta läge.
Nu vet vi allafall att det verkar finnas minst en budgivare till. Budgivaren med högst bud vill ha en försäljningsklausul och det vill inte du. Den köparen kanske inte kan skriva på kontrakt utan den klausulen så om du absolut inte vill ha en sådan klausul räkna bort denna köpare.
Jag antar (?) att du har frågat mäklaren om nästa budgivare har samma krav (eller andra), så vad fick du för svar?
Spelar det någon praktiskt roll?
Det viktiga är att köpare och säljare är rätt.
Mäklaren som du nyligen hade stort förtroende för?
Du är medveten att om du avslutar kontraktet om en månad och sen säljer till budgivaren som du nu försöker sälja till, så kan mäklaren kräva arvode av dig ändå?
Vilket du tycker är dåligt, andra tycker är bra...
Ok, så insynen var alltså i ett annat radhus?
Idag ska du knacka på ett hus som du inte hittar?
De har säkert förstått kontraktets innebörd, frågan är om du har gjort det?
Det kontrakt som mäklaren föreslår är inget konstigt. Det du föreslår, där du som säljare ska kunna häva är nog mer ovanligt.
Du kan förlora den här köparen?
Korrekt. Om paret har krav från sin bank att de måste ha en försäljningsklausul (eller sälja först) i kontraktet så hjälper det inte att byta mäklare, det blir samma problem och du får betala mer.
Att du inte vill köpa det är ointressant. Det som är intressant är såklart om det finns någon som vill köpa det.
Paret är enl mäklare mycket intresserade.
Han har 5 går pushat mig sälja till dom.
Ska idag kolla om.de vill skriva in försäljn klausul, en smart kille hade inte fattat mitt kontrakt ,han har själv sålt ut. Han fattade inte klausul saknades .