Skyddet som är inbyggt i Windows är så pass bra så behovet av Norton är inte särskilt stort nuförtiden.
Kanske inget? Slutade med denna typ av produkter när Windows 7 kom ca 2010. Oklart vad de egentligen tillför idag.
360. Tittade på +, endast för att den är billigare.A AndersS skrev:
Har Windows även utpressning av allt skräp som tar plats och saktar ner datorn.
Det är alltså framförallt den stationära datorn jag har Norton på nu.
Nu går abonnemanget ut och tänkte det fanns något billigare och bättre.
Ta bort Norton, det är antagligen den största boven i din dator då det kommer till skräp som saktar ned datorn. Som många redan nämnt så rekommenderas Windows inbyggda system tillsammans med klokskap i vilka appar man installerar på datorn.Intet skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Jag körde Norton på mina arbetsdatorer till för några år sedan. Jag var som konsult inkopplad på en kunds nätverk. De hade en programvara som man tvingades köra som kontrolerade att min dator var säker, bla. hade rätt ativirus installerat. Kontrollen repeterades typ var 15e minut.
Så råkade jag släppa igenom en uppdatering av Norton, själva programmet, inte antivirus definitionerna. Det skedde automatiskt när jag var på semester, så jag hann inte stoppa det.
När jag kom tillbaka vägrades min dator anslutning, visade sig efter ett antal dagars felsökning att det berodde på att min antivirus var för ny! Den versionen fanns ännu inte med i listan på godkända AV program. Avinstallerade och kopplade in Windows defender, och back in business.
Jag lyckades få ut listan över godkända AV program och godkända versioner, och upptäckte att deras IT avdelning bara lade till nya versioner, tog inte bort gamla från listan, så ex. var Mc Affee godkänd från version 1.0. Men inte senaste Norton. Blev riktigt förbannad, för hela syftat med kontrollen (som ofta strulade av olika orsaker) måste ju vara att förbjuda datorer med gammalt skräp som McAffee 1,0 att ansluta till nätverket. Men DET släpper den igenom. Säkerhetskontrollens enda funktion blir ju på det viset att strula till legal användning, men stoppar absolut ingen säkerhetsrisk.
Så råkade jag släppa igenom en uppdatering av Norton, själva programmet, inte antivirus definitionerna. Det skedde automatiskt när jag var på semester, så jag hann inte stoppa det.
När jag kom tillbaka vägrades min dator anslutning, visade sig efter ett antal dagars felsökning att det berodde på att min antivirus var för ny! Den versionen fanns ännu inte med i listan på godkända AV program. Avinstallerade och kopplade in Windows defender, och back in business.
Jag lyckades få ut listan över godkända AV program och godkända versioner, och upptäckte att deras IT avdelning bara lade till nya versioner, tog inte bort gamla från listan, så ex. var Mc Affee godkänd från version 1.0. Men inte senaste Norton. Blev riktigt förbannad, för hela syftat med kontrollen (som ofta strulade av olika orsaker) måste ju vara att förbjuda datorer med gammalt skräp som McAffee 1,0 att ansluta till nätverket. Men DET släpper den igenom. Säkerhetskontrollens enda funktion blir ju på det viset att strula till legal användning, men stoppar absolut ingen säkerhetsrisk.
Windows ser jag egentligen ingen anledning att använda alls.Intet skrev:
Eftersom det finns Linux. Jag är enig i att det är ett bättre alternativ.Alfredo skrev:
Som exempel på "etablerad distribution" är Linux Mint Cinnamon edition ett utmärkt val för den som är van vid Windows men saknar erfarenhet av Linux.
"Mint has become the very best example of what a Linux desktop should be: fast, easy, pleasing to the eye, useful and productive. Others, still, see Mint as the ideal desktop for Windows refugees, or those who are trying out Linux for the first time, and want an operating system that essentially works 'out of the box'."
Nej det är inte bara Windows defender. Det är allt möjligt i Windows.Intet skrev:
Windows 10 dör om en månad så du måste byta till Windows 11 eller köpa ny dator.
Det är inte nåt svar att installera Linux. Det finns många säkerhetshot mot Linux också och det finns t om en massa antivirusprogram för Linux. Det vore som att flytta till Västernorrland för att du är rädd för inbrottstjuvar.
Redigerat:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Microsoft erbjuder nu ytterligare ett års uppdateringar av W10. Detta helt gratis via det de kallar ESU (Extended Security Updates).aspa-hasse skrev:
Nej det är inte bara Windows defender. Det är allt möjligt i Windows.
Windows 10 dör om en månad så du måste byta till Windows 11 eller köpa ny dator.
Det är inte nåt svar att installera Linux. Det finns många säkerhetshot mot Linux också och det finns t om en massa antivirusprogram för Linux. Det vore som att flytta till Västernorrland för att du är rädd för inbrottstjuvar.
Mer info finns om man googlar på ämnet t.ex. här:
https://www.windowslatest.com/2025/...upport-for-free-if-you-meet-the-requirements/