1 655 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Varför får jag bara 0,1Gbps istället för 1Gbps av platt nätverkskabel
Hej, jag renoverade nyligen min lägenhet och valde i samband med det att ”förlänga” internet-uttaget från hallen till vardagsrummet, genom att köpa en platt nätverkskabel som man kan lägga bakom listerna, och så en keystone och själva uttaget som monteras på väggen.
Kabel:
https://www.computersalg.se/i/20348...-m-utp-cat-6-formpressad-platt-vit?sq=2034848
Keystone:
https://www.elbutik.se/product.html/keystone-jack-cat6a-oskarmad-tool-free
Lägenheten ska ha 1000/1000 internet som jag verifierade från hallen:
Men jag får bara ut 100/100 från uttaget i vardagsrummet:
Den enda skillnaden är alltså platta internetkabeln som går in i en keystone. Båda är certifierade CAT6 och CAT6a respektive så 1Gbps borde de kunna hantera utan problem.
När jag anslöt kabeln till keystonen så köpte jag också en nätverksuttag-testare och verifierade att alla 8 pins var korrekt anslutna.
Med det så är jag lite kluven på vad problemet kan vara. Om kabeln är böjd för mycket kanske? Sure det är några skarpa svängar men inget super crazy.
Det enda andra jag kan tänka mig är om det kan vara problem med ”crosstalk” då kabeln är oskärmad och den går bakom el-uttag.
Kabel:
https://www.computersalg.se/i/20348...-m-utp-cat-6-formpressad-platt-vit?sq=2034848
Keystone:
https://www.elbutik.se/product.html/keystone-jack-cat6a-oskarmad-tool-free
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den enda skillnaden är alltså platta internetkabeln som går in i en keystone. Båda är certifierade CAT6 och CAT6a respektive så 1Gbps borde de kunna hantera utan problem.
När jag anslöt kabeln till keystonen så köpte jag också en nätverksuttag-testare och verifierade att alla 8 pins var korrekt anslutna.
Med det så är jag lite kluven på vad problemet kan vara. Om kabeln är böjd för mycket kanske? Sure det är några skarpa svängar men inget super crazy.
Det enda andra jag kan tänka mig är om det kan vara problem med ”crosstalk” då kabeln är oskärmad och den går bakom el-uttag.
Någon pin är inte 100% ansluten troligtvis.
Du kan prova göra om kopplingen till din keystone och se om det funkar bättre.
Vill du säkerställa kan du koppla in en switch eller något annat än datorn och se om den bara visar 100mbit. Synd på LEDsen runt uttaget.
Du kan prova göra om kopplingen till din keystone och se om det funkar bättre.
Vill du säkerställa kan du koppla in en switch eller något annat än datorn och se om den bara visar 100mbit. Synd på LEDsen runt uttaget.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Testa att göra om kontakterna, troligtvis är det en av dom som felet ligger i.N nermin99 skrev:Hej, jag renoverade nyligen min lägenhet och valde i samband med det att ”förlänga” internet-uttaget från hallen till vardagsrummet, genom att köpa en platt nätverkskabel som man kan lägga bakom listerna, och så en keystone och själva uttaget som monteras på väggen.
Kabel:
[länk]
Keystone:
[länk]
[bild]
[bild]
Har själv gjort endel nätverkskontakter och det är lätt att misslyckas.
Edit: Det finns också en risk att du klämt kabeln om den sitter ”fast” bakom listen och att ledarna är skadade.
Redigerat:
Har du kopplat med patchkabel i uttaget? De är inte ämnade för det, kopparn i ledarna är så klena och mjuka blir dålig kontakt. Köp vanlig cat6 nätverks kabel med solida ledare t.ex. https://www.kjell.com/se/produkter/...Wid3V0J3cfVfjIg7MY5v1RR_sTnVizNEaAoLQEALw_wcB
Vad spelar det för roll att det är patch ?J J-banan skrev:Har du kopplat med patchkabel i uttaget? De är inte ämnade för det, kopparn i ledarna är så klena och mjuka blir dålig kontakt. Köp vanlig cat6 nätverks kabel med solida ledare t.ex. [länk] | HP - PM | Standard Shopping&gad_source=1&gad_campaignid=21057320150&gbraid=0AAAAADhvoIY2W1YdgpQ9dEiZiDOqLjo5H&gclid=Cj0KCQjwm93DBhD_ARIsADR_DjFeADQIs6jhqx0Hd_RAUzyWid3V0J3cfVfjIg7MY5v1RR_sTnVizNEaAoLQEALw_wcB
Det är ju rj45kontakter bara ansluta.
Testa din platta kabel i väggen som du gör på första bilden, får du nära 1g så är det inget fel på kabel.N nermin99 skrev:Hej, jag renoverade nyligen min lägenhet och valde i samband med det att ”förlänga” internet-uttaget från hallen till vardagsrummet, genom att köpa en platt nätverkskabel som man kan lägga bakom listerna, och så en keystone och själva uttaget som monteras på väggen.
Kabel:
[länk]
Keystone:
[länk]
[bild]
[bild]
100mbit låter som 4 av 8 trådar används.
Beror ju på vad man har för uttag, köper man patchkabel så ska man förståss ha uttag med rj 45, hona-hona.J J-banan skrev:
Ska man kontaktera eller klämma kardeler så väljer man inte patchkabel.
Okej, sjukt nog, efter att bara ha dragit ut och in nätverkskablarna ur kontakterna några gånger i samband med när jag testade hastigheterna, så funkar det nu. Min gissning som många av er säger är nog att någon av kontakterna/pinsen inte var riktigt 100% anslutna.
Jag får övervaka hastigheterna en tid framöver och hoppas att det håller sig stabilt!
Jag får övervaka hastigheterna en tid framöver och hoppas att det håller sig stabilt!