Hej, vi fick fiber indraget under våren. Entreprenören sa att dom skulle komma tillbaka för att sätta dit kabelskydd, men efter många obesvarade mail så har jag givit upp. Är det någon som har bild på hur detta ska se ut och hur man fixar det själv? Vi ska snart lägga om taket och få annat jobb gjort runt huset. Jag vill förhindra att den förstörs under den kommande renoveringen med maskiner, container, osv. Tack!

• Orange fiberkabel vid en brun träfasad utan synligt kabelskydd. Gräs och löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
cpalm
  • Laddar…
Hej och välkommen till Byggahus!

Du kan köpa kabelskydd på tex Biltema och kan montera det på samma sätt som de befintliga kabelskydden på din vägg

• Gilla
sofialjus
  • Laddar…
useless useless skrev:
Köp de här och skruva dit.

[länk]
[länk]
Tack så mycket!

F fribygg skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!

Du kan köpa kabelskydd på tex Biltema och kan montera det på samma sätt som de befintliga kabelskydden på din vägg
Hej och tack så mycket!

ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Eftersom kabeln sitter monterad så tycker jag inte att att du ska använda ett rör, utan istället ett U-format kabelskydd som kan monteras utan att du kopplar bort kabeln, exempelvis detta [länk]
Det är väl exakt samma produkt jag länkade till fast dyrare?

Mikael_L
De har ju inte tillräckligt med slack på ducten för att man ska kunna sätta ett kabelskydd där, de har genat för kraftigt vid övergången från mark till väggen.

• Gilla
J-banan och 2 till
  • Laddar…
Man kan klippa i kanterna på kabelskyddet nere mot marken, vinkla det utåt och sedan sätta något på baksidan som skydd.
Bör göras snarast för ducten på bild blir spröd av solen/UV.

Mikael_L Mikael_L skrev:
De har ju inte tillräckligt med slack på ducten för att man ska kunna sätta ett kabelskydd där, de har genat för kraftigt vid övergången från mark till väggen.
Med lite tur finns det en decimeter över på insidan.

Eller skära upp ett spår i en pem-slang och trä över.
Själv hade klippt fibern vid svetsen, dragit ur den och gjort om allt
Nu har ju jag iofs tillgång till fibersvets och materiel så....🫣

Mikael_L
Ähhh, jag visste väl att det var ett verktyg jag fortfarande saknade.
När kommer Lidl sälja en Parkside fibersvets tro?

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ähhh, jag visste väl att det var ett verktyg jag fortfarande saknade.
När kommer Lidl sälja en Parkside fibersvets tro?
Eller så får du skaffa någon bra "kontakt" så det bara är att ringa om hjälp.😉

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.