Jag vill dra en nätverkskabel till mitt kontor på övervåningen. Min router, tillsammans med fiberanslutningen, är placerad på entréplan. Den bästa lösningen jag har kommit på är följande:
(Jag bor i ett gammalt hus helt utan befintliga nätverkskablar.)
Jag tänker sätta ett uttag nära routern och sedan dra en utomhusklassad installationskabel (ca 10 meter) upp till övervåningen, där jag sätter ett nytt uttag. Från det uttaget drar jag en kort patchkabel till ett närliggande nytt uttag. Därifrån drar jag ytterligare en installationskabel genom kattvinden (ca 10 meter) och avslutar med ett uttag inne i kontoret.
Är detta en rimlig lösning, eller gör jag det onödigt komplicerat för mig själv?
Som jag har förstått det bör kabeln vara solid för fast installation, och för att kunna använda PoE bör den bestå av ren koppar (inte CCA).
Detta medför dock några problem:
Tack!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Jag bor i ett gammalt hus helt utan befintliga nätverkskablar.)
Jag tänker sätta ett uttag nära routern och sedan dra en utomhusklassad installationskabel (ca 10 meter) upp till övervåningen, där jag sätter ett nytt uttag. Från det uttaget drar jag en kort patchkabel till ett närliggande nytt uttag. Därifrån drar jag ytterligare en installationskabel genom kattvinden (ca 10 meter) och avslutar med ett uttag inne i kontoret.
Är detta en rimlig lösning, eller gör jag det onödigt komplicerat för mig själv?
Som jag har förstått det bör kabeln vara solid för fast installation, och för att kunna använda PoE bör den bestå av ren koppar (inte CCA).
Detta medför dock några problem:
- Det är ganska svårt att få tag på kortare längder. Jag hittar nästan enbart 100/50-metersrullar, vilket gör det onödigt dyrt och innebär att jag kommer få en hel del kabel över.
- Om jag förstått det rätt är dessa kablar ganska styva och därmed svåra att arbeta med.
Tack!
Vad är poängen med alla uttag längs vägen? Ethernet har en stjärntopologi, dvs varje enhet på nätverket måste förses med en egen kabel direkt till den första routern. Det, eller så behöver du en switch varje gång två eller flera enheter ska dela på en kabel längs någon sträcka.
Är tanken att du har uttag med dubbla portar, så att du "skarvar" kabeln genom att bygla från en port till nästa? Om ja så kan det vara vettigt, då det lämnar utrymme för att installera en switch vid de uttag du tänkt använda för flera enheter.
Är tanken att du har uttag med dubbla portar, så att du "skarvar" kabeln genom att bygla från en port till nästa? Om ja så kan det vara vettigt, då det lämnar utrymme för att installera en switch vid de uttag du tänkt använda för flera enheter.
Antagligen pga min okunskap.A Alexander HB skrev:
Som jag fattat det ”ska” man använda en solid kabel för fast installation. Dessa kablar är dock inte anpassade för rj45 kontakter, utan bör plintas i uttag. Vidare bör man inte dra utomhus kabel inomhus mellan flera rum pga. brandrisk (de har oftast inget brandskydd utan sprider lätt elden). Och slutligen, ja, jag kommer eventuellt i framtiden vilja ha en switch i kattvinden för utbyggnad av nätverket.
Som bilden är beskriven var min tanke enbart att ha uttagen som skarvar och för framtida utbyggnad.
Ja, dvs. Min tanke var att skarva en solid utomhus kabel med en solid inomhuskabel och sen koppla samma det med routern genom en kort patch kabel.
Vad är alternativet? Kan jag installera en icke solid kabel (patch) till ett uttag med en plint?
Redigerat:
Dra en kabel hela vägen nu och lämna lite slack där du kan funderar på att sätta en switch i framtiden. Dra direkt från router till switch/accesspunkt på kontoret Det finns rj45kontakter som är gjorda på för solid (installation) och flertrådig (patch) kabel https://www.direktronik.se/direktro...taktdonkapor/kontaktdon/modular-kontakt-cat6/, och även verktygslösa sådana om du inte vill köpa tång. Finns även verktygslösa keystone rj45 honor om du vill använda patch sista biten men inte har behov att montera uttag.Y ytterlampa skrev:Antagligen pga min okunskap.
Som jag fattat det ”ska” man använda en solid kabel för fast installation. Dessa kablar är dock inte anpassade för rj45 kontakter, utan bör plintas i uttag. Vidare bör man inte dra utomhus kabel inomhus mellan flera rum pga. brandrisk (de har oftast inget brandskydd utan sprider lätt elden). Och slutligen, ja, jag kommer eventuellt i framtiden vilja ha en switch i kattvinden för utbyggnad av nätverket.
Som bilden är beskriven var min tanke enbart att ha uttagen som skarvar och för framtida utbyggnad.
Dvs. Min tanke var att skarva en solid utomhus kabel med en solid inomhuskabel och sen koppla samma det med routern genom en kort patch kabel.
Vad är alternativet? Kan jag installera en icke solid kabel (patch) till ett uttag med en plint?
Inomhuskabel funkat fint utomhus på fasad om den skyddas från sol, och många år även om den är oskyddad. Jag skulle dock inte oroa mig för att dra en tunn utomhuskabel inomhus, en enkel kabel kommer knappast sprida ngn brand.
Några enstaka kablar sprider inte elden. Dessutom får man dra icke-brandskyddad kabel 10 meter in i huset till lämpligt anslutningsställe.Y ytterlampa skrev:
Vanlig nätverkskabel är inte särskilt styv eller svårarbetat. Möjligen om man väljer skärmad kabel, men det finns det ingen anledning att göra.Y ytterlampa skrev:
Som sagt var bygger man ett stjärnnät. Så bestäm först vart samlingspunkten med switchen ska vara och dra separata kablar därifrån hela vägen till respektive punkt där det ska sitta ett uttag man ansluter prylar i. Jag personligen hade dragit två kablar till varje ställe och satt upp dubbeluttag. På "samlingsplatsen" sätter ni en patchpanel, typ en sån här eller motsvarande beroende på hur många kablar/uttag det blir:
https://www.kjell.com/se/produkter/...ckmontering/patchpanel-8-portar-cat.-6-p68896
Redigerat:
Nej, leta rätt på ett utrymme i huset som är logistiskt lämpligt att ansluta alla uttag med en egen kabel. Här installeras en patch-panel och en switch. Till uttaget du vill ha wifi-routern i så drar du 2st kablar. Nu kan du koppla allt på ett enkelt sätt och där det med nästan 100% säkerhet kommer fungera.Y ytterlampa skrev:
Att kedja alla uttag på det sätt som beskrivs i början riskerar att leda till länk-problem.
Tack till alla som har svarat!
För att ge lite bakgrund: Jag har idag ett trådlöst mesh-system (Deco X50), men är trött på att det är begränsat och att det ibland blir långa pingtider mellan noderna. Därför vill jag nu istället dra kabel överallt och har köpt in utrustning från Ubiquiti.
Jag har fiberkonvertern i en garderob i sovrummet, vilket fungerar ganska bra – där kan jag dessutom utnyttja gamla vattenrör för att dra kabel. Det enda jag inte lyckats lösa är hur jag ska få upp kabel till övervåningen utan att behöva göra hål i fasaden.
Tidigare har jag bara använt patchkablar, och jag har verktyg som crimptång, slitsverktyg och testare. Men när jag började läsa på om utomhuskabel och PoE hamnade jag i ett kaninhål, där jag hittade sidor som varnade för brandrisker och förespråkade att man skulle koppla som i mitt ursprungliga inlägg. Jag började dock också inse att jag kanske krånglade till det onödigt mycket.
Så nu tror jag att jag kör på min ursprungliga idé – likt vad hapazard nämnde. Jag köper nog denna kabeln: https://www.electrokit.com/utp-cat.6-natverkskabel-30-utomhus-svart-cu
(väggen den kommer gå längs är väldigt solutsatt känns det rimligt med en UV-beständig kabel)
Jag klipper sedan kabeln i ena änden och koppla in den i ett uttag, så att jag får ett nätverksuttag i kontoret. Därifrån kan jag sedan använda en patchkabel i valfri längd – praktiskt om jag skulle möblera om eller liknande. Kanske installerar jag en switch i kattvinden i framtiden också (och klipper kabeln på flera ställen).
För att ge lite bakgrund: Jag har idag ett trådlöst mesh-system (Deco X50), men är trött på att det är begränsat och att det ibland blir långa pingtider mellan noderna. Därför vill jag nu istället dra kabel överallt och har köpt in utrustning från Ubiquiti.
Jag har fiberkonvertern i en garderob i sovrummet, vilket fungerar ganska bra – där kan jag dessutom utnyttja gamla vattenrör för att dra kabel. Det enda jag inte lyckats lösa är hur jag ska få upp kabel till övervåningen utan att behöva göra hål i fasaden.
Tidigare har jag bara använt patchkablar, och jag har verktyg som crimptång, slitsverktyg och testare. Men när jag började läsa på om utomhuskabel och PoE hamnade jag i ett kaninhål, där jag hittade sidor som varnade för brandrisker och förespråkade att man skulle koppla som i mitt ursprungliga inlägg. Jag började dock också inse att jag kanske krånglade till det onödigt mycket.
Så nu tror jag att jag kör på min ursprungliga idé – likt vad hapazard nämnde. Jag köper nog denna kabeln: https://www.electrokit.com/utp-cat.6-natverkskabel-30-utomhus-svart-cu
(väggen den kommer gå längs är väldigt solutsatt känns det rimligt med en UV-beständig kabel)
Jag klipper sedan kabeln i ena änden och koppla in den i ett uttag, så att jag får ett nätverksuttag i kontoret. Därifrån kan jag sedan använda en patchkabel i valfri längd – praktiskt om jag skulle möblera om eller liknande. Kanske installerar jag en switch i kattvinden i framtiden också (och klipper kabeln på flera ställen).
Produkter som diskuteras: "crimptång"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Kabeln du länkar har PE isolering så den kan du dra inomhus.
Svart utomhuskabel har traditionellt haft PVC-isolering och PVC avger giftig frätande rök vid brand.
Bauhaus säljer UTP installationskabel i metervara.
Ett alternativ till att dra kabel ute skulle kunna vara långborr och borra för installationskabel mellan våningarna tex ovanför något fönster, hörn eller i nått skåp/garderob.
I ett gammalt hus är det inte rimligt att bygga ett rent stjärnnät.
Det är inget tekniskt problem att ha fler switchar pga besvärlig kabeldragning, men det blir fler kopplinspunkter och svårare att felsöka.
Men sprider man ut prylar som router eller switchar kan driftsäkerheten minska.
Kanske någon gäst drar ut kabeln till routern för att ladda telefonen eller till switchen som behövs för accesspunkten…
Svart utomhuskabel har traditionellt haft PVC-isolering och PVC avger giftig frätande rök vid brand.
Bauhaus säljer UTP installationskabel i metervara.
Ett alternativ till att dra kabel ute skulle kunna vara långborr och borra för installationskabel mellan våningarna tex ovanför något fönster, hörn eller i nått skåp/garderob.
I ett gammalt hus är det inte rimligt att bygga ett rent stjärnnät.
Det är inget tekniskt problem att ha fler switchar pga besvärlig kabeldragning, men det blir fler kopplinspunkter och svårare att felsöka.
Men sprider man ut prylar som router eller switchar kan driftsäkerheten minska.
Kanske någon gäst drar ut kabeln till routern för att ladda telefonen eller till switchen som behövs för accesspunkten…
Det som är rimligt i gamla hus är sällan snyggt dragna stjärnnät. Jag har två switchar som sprider ut nätet på de olika våningarna: en i kontoret längst ner och en på vinden. Den smidigaste dragningen däremellan var att gå upp på taket mellan skorsten och plåt, ner i en ventilationspipa och ut genom frånluftsgallret i kontoret. Jag har även valt att sätta gatewayen i kontoret trots att fibern kommer in på vinden, så det går två kablar i skorstenen, en "ner" från fiberboxen och en "upp" från gatewayen till switchen som sprider vidare till acesspunkter.
För mina Unifi-puckar har jag sen valt att dra patchkabel med en hane i ändan istället för att sätta fasta uttag. Installationen blir då mer slimmad för att man kan sätta pucken rakt över kopplingsdosan.
För mina Unifi-puckar har jag sen valt att dra patchkabel med en hane i ändan istället för att sätta fasta uttag. Installationen blir då mer slimmad för att man kan sätta pucken rakt över kopplingsdosan.
Menar du att du satt en hane på en installationskabel och dragit den från en patchpanel?S Staffan-N skrev:
Inga problem om du väljer kontakt gjord för de (de flesta verktygslösa är avsedda även för installationskabel). Funkar troligen med vanlig kontakt för patchkabel med dock.M Molnius skrev:
Jag har satt RJ45 på installationskabel. Det blir bara några cm synlig kabel från taklisten ner till Unifi APn. Har gröpt ur för kabeln i taklisten.M Molnius skrev:
Installationskabeln är slitsad i en liten patchpanel i en walk-in-garderob.
Jag har gjort många patchkablar, långa labbkablar etc både med mjuk patchkabel och med installationskabel.
Ofta går det jättebra om man är noggrann, men två varningar
1) Man ska inte göra korta patchkablar, nedåt 10 -20 cm ,med solid/entydig installationskabel.
När man böjer en så kort kabel kan tråden dras ut om pressningar av RJ45 är dålig.
Har gett skumma fel hos mig så nu gör jag bara korta patchkablar med riktig patchkabel.
Gul och orange är mina favoritfärger just nu. 😉
2) Man ska se till att kabeldimensionen passar RJ45 kontakten.
CAT6 kabel ska ha lite grövre diameter än en CAT5e, så det går att misslyckas om man pressar på fel kategori RJ45.
(Misstänker man kan få problem med extra Slim Cat6).
Ett alternativ är en dubbelhona/skarvdon för keystone patchpanel.
Har använt det för en flat Cat 6 ”fast installerad” i patchpanelen.
Patchningen blir snyggare och enhetligare dokumenterat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden