1 025 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Coax-kabel i TP-slang, borttag
Hej!
Jag har ett hus från 2000 där man dragit coax-kabel till de flesta rummen i huset. Det är dock inget som används idag och min tanke är att återanvända TP-slangarna till att dra in TP-kabel (cat5/6).
Men kablarna som sitter som gjutna i slangarna och jag lyckas bara dra ut några få, där slangen är kort och relativt rak, inte så många vinklar.
Jag har lärt mig ett knep för att dra in TP-kabel, genom att smörja in dem med en vatten/diskmedels-blandning, men frågan om det finns något motsvarande tips för att kunna dra ur coax-kabeln?
Jag har ett hus från 2000 där man dragit coax-kabel till de flesta rummen i huset. Det är dock inget som används idag och min tanke är att återanvända TP-slangarna till att dra in TP-kabel (cat5/6).
Men kablarna som sitter som gjutna i slangarna och jag lyckas bara dra ut några få, där slangen är kort och relativt rak, inte så många vinklar.
Jag har lärt mig ett knep för att dra in TP-kabel, genom att smörja in dem med en vatten/diskmedels-blandning, men frågan om det finns något motsvarande tips för att kunna dra ur coax-kabeln?
Med diskmedel i blandningen kan du vara helt säker på att kablarna kommer att sitta som limmade, dvs ett mycket dåligt råd som man ibland får från dom som inte riktigt vet. Det finns speciell smörjmedel som fungerar alldeles utmärkt som tex 3M LUB-I/0,2. Sök på kabelsmörjmedel.
Ps
Man ska vara två, en som drar och en som matar.
Ps
Tack för svaret!E elmont skrev:Med diskmedel i blandningen kan du vara helt säker på att kablarna kommer att sitta som limmade, dvs ett mycket dåligt råd som man ibland får från dom som inte riktigt vet. Det finns speciell smörjmedel som fungerar alldeles utmärkt som tex 3M LUB-I/0,2. Sök på kabelsmörjmedel.
Ps
Jag misstänkte nästan att diskmedelstipset inte var det bästa, tur att jag inte kommit dit ännu.
Att både dra och trycka är ju lite svårt när man vill dra ur den gamla coax-kabeln, det finns ju bara några centimeter vid den gamla kontakten.
Skall beställa kabelsmörjmedel på direkten, men jag tror inte att det kommer att hjälpa för att få ut den gamla kabeln, Har du något tips runt det?
Man fäster en dragfjäder tight mot den koax som ska dras ut och använder lite eltejp för att "stabilisera". Då kan man hjälpa till lite.E eje64 skrev:Tack för svaret!
Jag misstänkte nästan att diskmedelstipset inte var det bästa, tur att jag inte kommit dit ännu.
Att både dra och trycka är ju lite svårt när man vill dra ur den gamla coax-kabeln, det finns ju bara några centimeter vid den gamla kontakten.
Skall beställa kabelsmörjmedel på direkten, men jag tror inte att det kommer att hjälpa för att få ut den gamla kabeln, Har du något tips runt det?
Nått som är oslagbart är silikonspray, man stoppar in röret och sprutar in medlet i ca 1 sekund Men man ska vara mycket försiktig med silikon, det får inte "flöda" då det kan påverka kontaktytorna. Silikon användes rätt allmänt under många år innan man satte stopp. Även jag har under många år brukat silikon utan att upplevt några som helst problem.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Ett tips är att köpa wd40 med lång pip och föra in pipen så långt du kan och sätt en dammsugare i andra änden så kommer man att suga igenom iaf lite olja. Sedan när du drar i den nya kabeln så ta riktigt kabelfett eller glider på burk flaska.
Viktigaste tipset är att man är två. En som drar och en som puttar med i samma takt.
Viktigaste tipset är att man är två. En som drar och en som puttar med i samma takt.
Skulle inte köra wd40 i kanalerna det kommer förstöra kablarna och risken är att du får en lukt du inte blir av med.A atomlab skrev:Ett tips är att köpa wd40 med lång pip och föra in pipen så långt du kan och sätt en dammsugare i andra änden så kommer man att suga igenom iaf lite olja. Sedan när du drar i den nya kabeln så ta riktigt kabelfett eller glider på burk flaska.
Absolut är kolvätebaserade oljor inte bra för pvc men det är om dessa ligger som ett lager. Man skall inte tömma burken i det utan vara så det skapar ett tunt lager som sedan kommer merparten har dras med ut i samband man drar ut den gamla coaxkabeln. Lukten har jag mycket svårt att tro skulle vara beständig. Om man nu inte tömmer hela burken eller är otroligt överkänslig men då har man nog större problem.A A-Man_08 skrev:
Varför inte bara köpa en falska med ämne avsett för ändamålet, dvs som används när man drar kablar?A atomlab skrev:Absolut är kolvätebaserade oljor inte bra för pvc men det är om dessa ligger som ett lager. Man skall inte tömma burken i det utan vara så det skapar ett tunt lager som sedan kommer merparten har dras med ut i samband man drar ut den gamla coaxkabeln. Lukten har jag mycket svårt att tro skulle vara beständig. Om man nu inte tömmer hela burken eller är otroligt överkänslig men då har man nog större problem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden