Hej!
Jag har fått hem bredband2 router men får den inte att fungera.
Är det någon som har något hjälpsam tips?
Jag bifogar bild på internetdosan och routern. Problemet jag stöter på är att routern inte slutar blinka.
Mvh Malin
Jag har fått hem bredband2 router men får den inte att fungera.
Är det någon som har något hjälpsam tips?
Jag bifogar bild på internetdosan och routern. Problemet jag stöter på är att routern inte slutar blinka.
Mvh Malin
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Exakt vilken tillverkare och modell är det på routern?
Vad säger manualen?
Länk till manualen?
Efter lite sökande så hittade jag nog rätt
https://assets.ctfassets.net/t340jy...72492/Bredband2_Genexis_Pulse_EX600-sv-V3.pdf
Vilken lampa blinkar? Den mot kanten eller den mot mitten?
Vilken/vilka färger blinkar det?
I vilken RJ45-port sitter nätverkskabeln (röd WAN eller gul LAN)?
Edit:
Ser nu att WAN på "bredbandsdelaren"/CPEn/fiberkonverten inte lyser, utan är släckt, det betyder att fiberanslutningen inte är aktiv.
Edit2:
Såhär ska det se ut,
Förutom gula lampan på LAN2, den är gul pga att vi har IP-TV-box ansluten på den porten.
Vad säger manualen?
Länk till manualen?
Efter lite sökande så hittade jag nog rätt
https://assets.ctfassets.net/t340jy...72492/Bredband2_Genexis_Pulse_EX600-sv-V3.pdf
Vilken lampa blinkar? Den mot kanten eller den mot mitten?
Vilken/vilka färger blinkar det?
I vilken RJ45-port sitter nätverkskabeln (röd WAN eller gul LAN)?
Edit:
Ser nu att WAN på "bredbandsdelaren"/CPEn/fiberkonverten inte lyser, utan är släckt, det betyder att fiberanslutningen inte är aktiv.
Edit2:
Såhär ska det se ut,
Logga in
Skapa konto
Förutom gula lampan på LAN2, den är gul pga att vi har IP-TV-box ansluten på den porten.
Redigerat:
Ja verkar vara själva internet som inte funkar.
Enligt bredbandsbolaget funkar allt och de tror det är fel på modemet...
Enligt bredbandsbolaget funkar allt och de tror det är fel på modemet...
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 264 inlägg
Nämnde du att wan-lampan inte lyser vid kontakt med dom?
Du har inget modem (MOdulator/DEModulator) utan det är en VLAN-SWITCH med en SFP-modul (där fibern ansluts).
Vänstra halvan är bara fibertray (där man lindar upp fibern).
Switchen/tjänstefördelaren/... är från Inteno(/Genexis) modellen kan vara XG6846.
Vänstra halvan är bara fibertray (där man lindar upp fibern).
Switchen/tjänstefördelaren/... är från Inteno(/Genexis) modellen kan vara XG6846.
Är det då upp till leverantören att få det att funka? De hävdar att det är fel på routern. Jag har kopplat till vårat gamla router som vi hade i förra huset och det kan inte heller få någon kontakt.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 014 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 014 inlägg
Instämmer!arneri68 skrev:
En kompis som köpte hus tecknade (på min inrådan) avtal med Bredband 2.
Personen som flyttade ut hade aldrig haft några problem med sin fiberanslutning.
När min kompis flyttat in fungerade givetvis inte uppkopplingen.
Efter kontakt med Bredband 2 fick han besked om att han var tvungen att ansluta datorn trådat, öppna webbläsaren och då skulle han komma till iTUX (som tydligen ansvarar för fibernätet) och ge någon form av godkännande. Funkade givetvis inte. Till iTUX sida kom han men något att godkänna fanns inte.
Trots flera kontakter löste det sig inte. Med iTUX direkt fick ingen kontakt ske utan allt skulle gå via Bredband 2.
Till slut hade min kompis tröttnat på att få ickesvar så han sade helt enkelt upp avtalet (ingen bindningstid) och fortsatte köra med sitt mobila bredband (räcker gott för hans behov) precis som han gjorde innan han flyttade...
Men vem kontaktar man då om det är fel på internet så det inte kommer in i huset?
Vi har flyttat in i nytt hus som varit dödsbo. Jag kan kolla med säljarna att allt är uppsagt.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 264 inlägg
I ditt fall så ska Bredband2 meddela nätägaren att din wan-lampa inte lyser.