Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
DenGode: Som alfista skriver så ligger ducten förmodligen ett par cm under varningsbandet. Du skulle försiktigt kunna gräva fram och frilägga ducten (så att du inte oavsiktligt gräver av den).
Demmpa: [citat] Misstänker att "trådarna" hamnar på rätt position med hjälp av ledningsbanorna på kretskortet. Jag har monterat några sådana uttag för många år sedan.
A-Man_08: [citat] Vad är det som hindrar att föreningen tar ett extra abonnemang, månadskostnaden lär ju inte vara allt för hög? Har ni kollektiv internet eller betalar alla för sitt abonnemang separat via leverantör?
Daniel 109: Där ser man, jag trodde att det var en standard. Så kan det mycket väl vara.
Roga1337: Nej..högst troligt inte som jag skrev. Så i detta fall torde ju Homepluggs via Elnätet fungera bättre på det avståndet😉
HasseTeknik: [citat] Kanske för att jag inte kollat det, för vid min stuga fungerar Telias nät bra och andra operatörer dåligt eller inte alls. Täckningen för olika operatörer, är då ytterligare något för TS att kolla upp och inte bara kostnaden.
enoch85: [citat] Det mesta står i README. Men basically, så har den en innbyggd parser som automatiskt hittar alla enteties som skickas från OVMS modulen, under vissa förutsättningar som finns beskrivna i README. :) Bifogad bild visar status på min just nu.
sjoelund: [citat] MoCA 2.5 ger 2.5 Gbit/s. Snabbt, men dyra är enheterna... MoCA 3.0 är på gång också (10 Gbit/s)
rhdf: [citat] Lila spännande som att jag kan styra sonens led-list när jag sitter på jobbet
Hannuse: Jag har numera en Teltonika RUTX50. Det blev grym skillnad både jämfört med den tidigare, gamla, 4G routern, men även stor skillnad jämfört med bara mobilen. https://www.dustin.se/product/5011303075/rutx50-industrial-5g-router Finns även ectern antenn till den, men det har jag inte behövt, gick från 15mb/s till 50mb/s med denna, så jag har inte laborerat med någon extern antenn, jag
bubban71: [citat] [citat] Tack, bra att veta. Nu är det så att jag hällde inte diskmedel i själva rören, duttade lite på de första 50 cm av kabeln som gick ändå inte genom. Men nu vet jag, glidmedel blir det tills nästa gång.
AndersMalmgren: Jag satte en keystone box rakt över en aparatdosa. Blev bra. [bild]
fredrik.johansson: Eftersom den heter installationskabel hade jag förutsatt att det är solida ledare, precis som du ska ha till uttag. Jag använde den här för några månader sedan med bra resultat (och pris!)
MathiasS: Tack för tipset! Maskinen är igång nu och verkar fungera bra.
Jernhand: Av samma anledning bytte jag till Tele2 mobilt bredband från fiber i GlobalConnects nät. 249 kr i månaden. Visst, 100 / 20 Mbps är det på 4g, men det räcker för mig.
bergquist: Ok, ja det är en ip klassad för utvändig bruk, med stängt lock och massa träflis över, jag trycker i lite i röret, skadar inte.
kristofer12345: [citat] tack för alla kloka tankar! som mathias s säger så hade tydligen datorn inte driver version fast vi uppdaterade den , nu precis sim du säger tror jag den kör 10.59 som sagt och jag fick in rätt hastighet. Alltså inga problem. Fick dock göra en pterställning direkt efter köp fast den ska uppdatera versioner automatiskt könns märkligt och tog sjukt lång tid! But its working..
Jocke Best: [citat] Perfekt. Då köper du bara en längre patchkabel. Den sitter iklickad i underdelen av det blå stycket. Rör absolut inte den övre delen, då det är där din inkommande fiber är ansluten. Den tunna gula. Kolla vilken dimension du har på villapatchen. Troligen har du SC SC. Tex denna funkar troligen. Finns olika längder här har du 5 m. Koppla bara ur kabeln kortare tid och var
L Jan: [citat] Bäställde aldrig, för dyrt. å andra sidan ogillar att jag få sådana korta oinformativa svar från de som utför arbetet. Det är nedsättande mot mig. Det är överförmynderi och ett oskick i beteende mot mig, därför sågar jag dem och är nedsättande mot dem. Har flera gånger vänligt frågat projektledare om olika lösningar och gett förslag, men allt kastades i soptunnan
DenGode: Du får nog höra med nätägaren om att tillfälligt lossa uttaget. Skulle inte rekommendera att göra detta själv. Hur ser det på andra sidan? Inborrat och skyddat med plåtskena?
Blueeye: [citat] Tack för att du tar dig tid att läsa mina långa inlägg. Vet du vilken mast ditt mobila bredband ansluter till? För att vara realist tror jag att först försöka få det mobila att funka bättre. Ny eller bättre antenn. Men framför allt bättre placering av antenn. Går det att placera den högre? Går det att få markägaren att fälla några träd (som jag gjorde - hjälpte
Islandern: Tack Fideliox, det låter skönt att höra. Då testar jag den korta biten med att lägga en vanlig Cat6-kabel bara.
breakman: [citat] [MEDIA=youtube]pmlwO94bRBs[/MEDIA]
AndersMalmgren: [citat] Min dator är just en workstation. Men jag stänger av många services osv efter jobbet som SQL server tex. Kör dock mest SQL localdb nu för tiden.
Höghus: NR5101 spec https://www.zyxel.com/global/en/products/mobile-broadband/5g-nr-indoor-router-nr5101/specifications Vodafone Spanska frekvenser https://www.frequencycheck.com/carriers/vodafone-spain N1, N3, N28, N78 används och stöds, så det ser inte ut att vara inkompatibla frekvenser. /Höghus