Uppgraderade mitt bredband från 100/100 till 250/250 och fick till detta en ny router från Telia. Den gamla som också var från Telia var vägghängd med kontakterna rakt neråt. Alltså perfekt att hänga på väggen i trapphuset mellan källaren och entréplanet. Signalen når då hela huset med endast sällsynta avbrott längst bort. Ännu bättre och stabilare skulle det så klart bli med nya routern. Packar upp den nya routern och den har också uttag för vägghängning - bra! Men va f-n, kontaktuttagen sitter rakt in mot väggen! Kontakterna sticker alltså ut några cm mot väggen och routern går alltså inte att hänga på väggen! Så jäkla korkat! Någon har snetänkt rejält. Jo den ska väl gå att ställa på ett bord på sin smala undersida men blir då supervinglig. Å inte kan jag sätta upp en hylla i ett ganska smalt trapphus heller. Ska man då bli tvungen att sätta routern på ett sämre ställe och köpa en extender? Kanske det allt går ut på?
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Kan du sätta en kloss på väggen och sen hänga routern på den? Alltså så att kablarna sticker ut under klossen.
Du får väll tänka till lite själv och använda en lååång skruvCahlis skrev:
Uppgraderade mitt bredband från 100/100 till 250/250 och fick till detta en ny router från Telia. Den gamla som också var från Telia var vägghängd med kontakterna rakt neråt. Alltså perfekt att hänga på väggen i trapphuset mellan källaren och entréplanet. Signalen når då hela huset med endast sällsynta avbrott längst bort. Ännu bättre och stabilare skulle det så klart bli med nya routern. Packar upp den nya routern och den har också uttag för vägghängning - bra! Men va f-n, kontaktuttagen sitter rakt in mot väggen! Kontakterna sticker alltså ut några cm mot väggen och routern går alltså inte att hänga på väggen! Så jäkla korkat! Någon har snetänkt rejält. Jo den ska väl gå att ställa på ett bord på sin smala undersida men blir då supervinglig. Å inte kan jag sätta upp en hylla i ett ganska smalt trapphus heller. Ska man då bli tvungen att sätta routern på ett sämre ställe och köpa en extender? Kanske det allt går ut på?
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Ståltråd eller borra in kablarna genom väggen bakom routern. Bara fantasin finns så har man alla möjligheter i världen
I denna tråd finns en bra lösning.P Putte 9497 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jag tycker definitivt det lever upp till kraven på en installation.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Vad är det för modellnummer på den gamla respektive nya? Det kan ju vara så att den gamla fungerar helt utmärkt med 250/250. Är det en hyrd eller betald router?
Annars fungerar egen router. Kostar inte många hundralappar för en EdgeRouter X som klarar höga hastigheter och många anslutningar samtidigt. Eller är det en WiFi-AP + router du har köpt från Telia?
Annars fungerar egen router. Kostar inte många hundralappar för en EdgeRouter X som klarar höga hastigheter och många anslutningar samtidigt. Eller är det en WiFi-AP + router du har köpt från Telia?
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Till mitt försvar kan jag berätta att det satt en snygg lådkonstruktuon framför som dolde alltihop.