28 355 läst ·
23 svar
28k läst
23 svar
Trasig inkommande fiberkabel!
Finns ju företag i snart sagt varenda buske som jobbar med sånt här om man kollar gula sidorna. Det är några år sedan nu, men jag fick bra hjälp av AT Installation i Mölndal. De var dock den installatör som fiberägaren samarbetade med i mitt område, de kanske inte vill göra jobb på nät där de inte har ägarens godkännande. Jag hade nog valt att gå genom nätägaren för att få kontakt med en installatör.
Slutet gott allting gott.
Felanmälde till vår tjänsteleverantör Universal Telecom idag vid 9.30. Vid 11.45 hade en tekniker från El-Tele via nätagare Telia lagat skadad kabel med ny skarv och koppling. Tog honom ca 15 min, och han hade ganska avancerad utrustning så det hade man inte gjort själv.
Inte fått faktura ännu men med sån snabb lösning är det okej med nån tuss eller två.
Felanmälde till vår tjänsteleverantör Universal Telecom idag vid 9.30. Vid 11.45 hade en tekniker från El-Tele via nätagare Telia lagat skadad kabel med ny skarv och koppling. Tog honom ca 15 min, och han hade ganska avancerad utrustning så det hade man inte gjort själv.
Inte fått faktura ännu men med sån snabb lösning är det okej med nån tuss eller två.
Precis, denna lösning skulle troligen funka fint. Visst man behöver lite verktyg för att få ihop det så troligen går det inte snabbare att beställa det än att en tekniker kommer ut och fixar.Härryda2015 skrev:
Sedan finns det en hel del elfirmor som också håller på med fibersvetsning så jag skulle börja med att ringa dom (kan dom inte själva så har dom med väldigt stor sannolikhet en UE som dom använder sig av).
Att dB mäta är ju också bra att kunna göra, men det är något som väldigt många tummar på vid så enkla/mindre jobb framför allt när det görs jobb åt nätägare (man får nära på kräva en mätning). Sen om jobben görs vid större entreprenader så är det skillnad, då det krävs en egenkontroll vilket då en dB mätning är ypperlig till.
Men dom flesta nätägarna har tekniker som ser till att komma ganska snabbt så det är inte ofta det är värt att krångla till det. Det blir sällan billigare att ragga upp någon själv.
Kapar tråden efter några år då jag har nästan samma problem.
Två små väldigt tunna kablar har gått av vid mitt inkommande. Gick av när jag var lös med dosan under renovering. Det har fungerat i två veckor vill jag påpeka men nu fungerar det inte alls. Eftersom det har fungerat så antog jag att dom inte riktigt fyllde någon funktion
Någon som har tips eller är det bara att ringa någon firma?
Två små väldigt tunna kablar har gått av vid mitt inkommande. Gick av när jag var lös med dosan under renovering. Det har fungerat i två veckor vill jag påpeka men nu fungerar det inte alls. Eftersom det har fungerat så antog jag att dom inte riktigt fyllde någon funktion
Någon som har tips eller är det bara att ringa någon firma?
När min kabel hade brustit så felanmälde jag till internetleverantören som i sin tur anmälde till fiberägaren.J Johan_J_90 skrev:Kapar tråden efter några år då jag har nästan samma problem.
Två små väldigt tunna kablar har gått av vid mitt inkommande. Gick av när jag var lös med dosan under renovering. Det har fungerat i två veckor vill jag påpeka men nu fungerar det inte alls. Eftersom det har fungerat så antog jag att dom inte riktigt fyllde någon funktion
Någon som har tips eller är det bara att ringa någon firma?
Fiberpatchen sitter fel.J Johan_J_90 skrev:Kapar tråden efter några år då jag har nästan samma problem.
Två små väldigt tunna kablar har gått av vid mitt inkommande. Gick av när jag var lös med dosan under renovering. Det har fungerat i två veckor vill jag påpeka men nu fungerar det inte alls. Eftersom det har fungerat så antog jag att dom inte riktigt fyllde någon funktion
Någon som har tips eller är det bara att ringa någon firma?
Det ska alltid bara vara blått mot blått och grönt mot grönt.
Anledningen är att fiberändarna är olika slipade.
UPC-kontakten används vanligtvis i bostadssammanhang för "internet".
APC-kontakten används vanligtvis i bostadssammanhang för kabel-tv via fiber.
UPC (blå):
APC (grön):
Ok tack. Testade bara att byta för att se om det blev någon skillnad. Det blev det inte
Samma fel kvarstår alltså även när den sitter på den blåa
Tycker bara det är märkligt att det har fungerat när dom små trådarna var av men att sedan plötsligt sluta fungera
Samma fel kvarstår alltså även när den sitter på den blåa
Tycker bara det är märkligt att det har fungerat när dom små trådarna var av men att sedan plötsligt sluta fungera
Dom där två är av. Fiber är så där tunn vanligtvis och väldigt känslig när dom ligger blottade sådär. Däremot en fiberkabel är ofta inte så känslig när höjet är kvar.J Johan_J_90 skrev:
För att lösa det skulle jag ringa nätägaren och förklara, dom brukar kunna vara snabba att få ut en inhyrd tekniker. Finns också.många elfirmor som kan lösa men det blir troligen dyrare och inte "korrekt" utfört (dom kommer inte lunna mäta på fibern ifall svetsningen blivit bra då dom inte kommer åt andra änden).
Klicka här för att svara
