Hej på er!

Efter idogt googlande utan resultat måste jag krypa till korset och be om hjälp med min internetsituation.

För några dagar sedan slutade internet plötsligt fungera i min stationära dator. Jag har haft samma setup i över fem år utan problem.
Uppgraderade nyligen datorn till Win11 men den hade internetåtkomst i några dagar innan detta hände. Den enda andra förändringen jag gjort är att jag kopplat in min Arlo-basstation via kabel, den var tidigare på WiFi.

Jag vet inte i vilken ordning jag ska börja riktigt, men jag radar väl upp lite fakta och hoppas att någon skarpsynt forumist ser vad jag missat.

Jag har testat att ta ut alla andra anslutningar, startat om Inteno fiberboxen och datorn.

Jag har testat alla LAN-portar på fiberboxen, inklusive den märkt EXT1.

Jag har bytt datorns ethernetkabel till en som fungerar på annat ställe.

Jag har kopplat direkt från fiberboxen till datorn, normalt går den via patchkabel och in i rör i väggen till ett uttag, sedan till datorn.

Oavsett vilken LAN-port jag kopplar in datorn i så blinkar respektive kontrolldiod grönt, vilket torde indikera höghastighetstrafik genom porten.

Jag har startat om fiberboxen flera gånger.

WiFi-routern (ett Deco meshnätverk) fungerar bra oavsett i vilken LAN-utgång jag stoppar in den i.

Jag har testat att ansluta en annan dator med kabel och fick samma resultat.

Jag har testat följande i kommandotolken (många gånger, i olika ordning och med säkert 25 omstarter):
ipconfig /release
ipconfig /renew
(låser sig varje gång)
ipconfig /flushdns
netsh int ip reset
netsh winsock reset


Jag har klickat på Windows felsökningstips som egentligen bara vill starta om nätverkskortet.

Jag har kollat i inställningarna för TCP/IPv4 att det är inställt att erhålla IP-adress automatiskt.

Jag har avaktiverat nätverkskorten i enhetshanteraren och låtit Windows installera om vid omstart.

Bifogar bilder på fiberomvandlaren samt vad ipconfig visar i de två datorer jag testat med.

Tacksam för alla tips på hur jag kan lösa detta.

Öppen fiberomvandlare med kablar anslutna till olika portar, inklusive LAN-portar och EXT1, med indikatorlampor som lyser grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av kommandotolken som visar resultatet av "ipconfig /all" med nätverkskonfigurationer och status för olika adapteranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av kommandotolken som visar resultatet av "ipconfig /all" med detaljer om nätverkskonfiguration, inklusive IP-adresser och adapterinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Datorskärm med nätverksinställningar som visar "Ingen Internetåtkomst" och "Ingen DHCP-server hittades", samt rekommendationer för att åtgärda problemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kabeln till din dator, var är den ansluten i andra änden?
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Kabeln till din dator, var är den ansluten i andra änden?
Jag har provat alla fem LAN-portar på fiberboxen med omstart vid varje byte, nu sitter den i ettan.
 
Den ska vara inkopplad i en router, du har ingen dhcp i fiberboxen. Antagligen har du bara ett wan-ip
 
  • Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Den ska vara inkopplad i en router, du har ingen dhcp i fiberboxen. Antagligen har du bara ett wan-ip
Hur kommer det sig att det fungerat tidigare då? Jag förstår att det kan bli problem med många inkopplade enheter ifall fiberboxen inte har routing, men det borde väl fungera när jag bara har min dator inkopplad?
 
Har dynamisk IP-adress via din internetleverantör? Eller har du en fast adress?
 
Bart Bart skrev:
Har dynamisk IP-adress via din internetleverantör? Eller har du en fast adress?
Jag utgår från att den är dynamisk.
 
Koppla in allt som det var tidigare och logga in på routern via WIFI och kolla hur konfigurationen på routern ser ut.
 
Bart Bart skrev:
Koppla in allt som det var tidigare och logga in på routern via WIFI och kolla hur konfigurationen på routern ser ut.
Den datorn har inte WiFi och har aldrig varit uppkopplad mot Decon. Den har alltid suttit direkt i Ineton. Jag har kollat på Inetoboxen om det står någon IP-adress och inloggningsuppgifter för att komma in och se någon inställning, men det finns inget. Bara ett klistermärke med MAC-adress.
 
Eftersom du har fiber in i VLAN-switchen/tjänstefördelaren/fiberkonverten så ska det vara tomt i EXT1.

Högst troligt får du bara en IP-adress ifrån din internetoperatör, då kan bara din egna router (WAN-porten) vara inkopplad till tjänstefördelaren, oftast till LAN1.

Därefter ansluter du dina nätverkskablar från datorer, Arlo-basstation, etc till LAN-portarna på din router.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom du har fiber in i VLAN-switchen/tjänstefördelaren/fiberkonverten så ska det vara tomt i EXT1.

Högst troligt får du bara en IP-adress ifrån din internetoperatör, då kan bara din egna router (WAN-porten) vara inkopplad till tjänstefördelaren, oftast till LAN1.

Därefter ansluter du dina nätverkskablar från datorer, Arlo-basstation, etc till LAN-portarna på din router.
Det låter rimligt, men då borde det ju fungera när jag drar ut allt och bara kopplar in dator i LAN1 (med omstart av dator och fiberbox). Det har jag testat och det fungerar inte.
 
Smuttgubben Smuttgubben skrev:
Den datorn har inte WiFi och har aldrig varit uppkopplad mot Decon. Den har alltid suttit direkt i Ineton. Jag har kollat på Inetoboxen om det står någon IP-adress och inloggningsuppgifter för att komma in och se någon inställning, men det finns inget. Bara ett klistermärke med MAC-adress.
Inteno-boxen är bara en switch, den har en IP-adress men den ser bara fibernätsägaren, den ligger via ett separat VLAN (virtuellt nätverk).
 
Smuttgubben Smuttgubben skrev:
Det låter rimligt, men då borde det ju fungera när jag drar ut allt och bara kopplar in dator i LAN1 (med omstart av dator och fiberbox). Det har jag testat och det fungerar inte.
Kan vara en mac-låsning som gör att det inte funkar då.
 
  • Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Smuttgubben Smuttgubben skrev:
Det låter rimligt, men då borde det ju fungera när jag drar ut allt och bara kopplar in dator i LAN1 (med omstart av dator och fiberbox). Det har jag testat och det fungerar inte.
Troligen har internetoperatören MAC-låsning av IP-adress, låt intenon vara inkopplad och igång men inget anslutet på LAN-portarna å väta i minst 30 minuter.
 
  • Gilla
Smuttgubben och 4 till
  • Laddar…
Ok, det låter rimligt.
Jag förstår inte riktigt hur det fungerar men när jag googlade på problemet var ju tilldelningen av IP-adress en faktor. Då började jag misstänka att Arlon ”hoggade” min IP-adress, och om det är som ni säger att den låses till en MAC-adress förklarar det varför det inte hjälpt när jag kopplat ur och testat runt, jag har inte väntat särskilt länge mellan mina försök.

Det jag inte begriper är hur det har fungerat innan, det har ju ändå varit både dator och Deco-router i samtidigt utan problem.

Så planen nu är att koppla ur allt, vänta, köpa en liten router, koppla in routern i LAN1 på fiberboxen och alla andra ”förbrukare” genom routern?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.