Hej!
Vi är i slutfasen av vårt husbygge och det börjar bli dags att ordna med fiber. Det var draget till sommarhuset som stod på platsen innan men grävdes av i samband med markarbetena.
Jag skulle ju vilja skarva befintlig dukt och förlänga den till nya huset för att sedan kunna blåsa fiber. Jag behöver alltså duktskarv 7 mm (brukar det vara va?) samt någon meter dukt. Jag lyckas inte hitta detta någonstans tillgängligt för privatpersoner - någon som har koll på vart det går att få tag på?
(Kabelröret närmast huset kommer vara grönt 😛)
Tack på förhand!
Vi är i slutfasen av vårt husbygge och det börjar bli dags att ordna med fiber. Det var draget till sommarhuset som stod på platsen innan men grävdes av i samband med markarbetena.
Jag skulle ju vilja skarva befintlig dukt och förlänga den till nya huset för att sedan kunna blåsa fiber. Jag behöver alltså duktskarv 7 mm (brukar det vara va?) samt någon meter dukt. Jag lyckas inte hitta detta någonstans tillgängligt för privatpersoner - någon som har koll på vart det går att få tag på?
(Kabelröret närmast huset kommer vara grönt 😛)
Tack på förhand!
Kolla med nätägaren vem som gör arbeten i deras nät. Du bör kunna få det materialet av dem och rätt färg på duct.
Och det är viktigt att ducten klipps rakt för skarvning så att fibern inte hakar fast i skarven när man sedan blåser i ny.
Och det är viktigt att ducten klipps rakt för skarvning så att fibern inte hakar fast i skarven när man sedan blåser i ny.
Det kan jag ju testa. Tror du de ger bort materialet bara så där?A AndersS skrev:
Tack för tipset!
Du lär väl indirekt få betala för det på ett eller annat sätt, men nätägaren är så klart mån om att "rätt" duct, skarvstycken m.m. används, så det brukar vara att de tillhandahåller sådant material när man gräver själv.J jonasfin skrev:
Så var det iallafall när vi grävde här, det ingick i priset för installationen.
Härligt, jag ger det ett försök!C cpalm skrev:
Vi sa att vi ville gräva själva på vår fastighet vilket de bara blev glada för ( = mindre jobb för dem) och plötsligt en dag stod en halv rulle duct mitt på uppfarten när vi kom hem. När vi var klara ställde vi bara det som blev kvar ute vid vägen så plockade de upp den när de ändå var förbi. Hade de grävt så hade de ändå betalt för ducten så enda skillnaden var att de slapp en del jobb.
Så jag tror absolut att de kan tänka sig att ge er en bit alternativet ta en liten symbolisk summa för det. Framförallt om det bara rör sig om någon meter för då lär du kunna få en spillbit
Så jag tror absolut att de kan tänka sig att ge er en bit alternativet ta en liten symbolisk summa för det. Framförallt om det bara rör sig om någon meter för då lär du kunna få en spillbit
Låter bra det, inte van vid att något ”kommer gratis” i husbyggetS hjulia skrev:Vi sa att vi ville gräva själva på vår fastighet vilket de bara blev glada för ( = mindre jobb för dem) och plötsligt en dag stod en halv rulle duct mitt på uppfarten när vi kom hem. När vi var klara ställde vi bara det som blev kvar ute vid vägen så plockade de upp den när de ändå var förbi. Hade de grävt så hade de ändå betalt för ducten så enda skillnaden var att de slapp en del jobb.
Vi brukade ge de här kunderna PEM-kanalisation x-meter, markeringsband och instruktion hur den skulle läggas.S hjulia skrev:Vi sa att vi ville gräva själva på vår fastighet vilket de bara blev glada för ( = mindre jobb för dem) och plötsligt en dag stod en halv rulle duct mitt på uppfarten när vi kom hem. När vi var klara ställde vi bara det som blev kvar ute vid vägen så plockade de upp den när de ändå var förbi. Hade de grävt så hade de ändå betalt för ducten så enda skillnaden var att de slapp en del jobb.
Klicka här för att svara