14 150 läst ·
113 svar
14k läst
113 svar
Bättre WiFi hela huset
LAN-switchar blev vanliga i början av 90-talet hos företag för att separera anslutningar för ansluten utrusning. Vi som privatpersoner började noga med hubbar men det kan vi glömma idag och de var som grendosor där alla satt inkopplade/sammankopplade med mera eller mindre prestandaproblem.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Krångla inte till det för TS.A AndersS skrev:
För gemene man så är nog en grendosa en bra liknelse för en nätverksswitch.
Kan ju inte vara fel att få lära sig lite mera om hur det fungerar i "verkligheten"?😇P PappasHammare skrev:
Är ju bara att ignorera vad jag skriver.
Eller så kan man beskriva en switch som en kopplingsutrustning för trådade anslutningar, motsvarande accesspunkt/burk för trådlöstlösa/wifi t.ex. burkarna i den trådlösa meshlösning som ts köpt.😉
Redigerat:
Absolut inte. Men utifrån hur man använder dem är ju switch och hub helt likvärdiga grendosor så risken är att man bara krånglar till det. Att sen prylarna fungerar olika och har "prestandaskillnader" är naturligtvis korrekt.A AndersS skrev:
Även jag stämmer in i detta. Jag är a v s e v ä r t klokare än för tjugotre timmar sedan.Intet skrev:
Yrkesskada och utifrån att jag utbildade i början av 90-talet hur man byggde företagsnät.😎Alfredo skrev:
Lägg märke till att jag inte nämnde "10base ethernet med koax" och två varianter som vi körde på 80-talet.😂 Och kunde koppla i en skarv direkt på en kabel. Vi glömmer också token ring, för idag vet nog inte yngre vad IBM var.
Ber om ursäkt för OT.
Bland det roligaste jag haft på jobbet var när jag ringde IBM och sa att jag slarvat när jag kopplade om lite så att token hade hoppat ut och försvunnit så jag behövde beställa några reservtoken och undrade vilket partnumber dessa hade. Den jag pratade med undrar nog fortfarande hur kompletta idioter kunde vara IBM-återförsäljare...A AndersS skrev:
Ursäkta OT, men vi kopplade in en "snifferutrustning"/analysator i en TR-hub i datahallen i ett större företag i Husum och sänkte all trafik från deras trafik ut i världen.Alfredo skrev:
Bland det roligaste jag haft på jobbet var när jag ringde IBM och sa att jag slarvat när jag kopplade om lite så att token hade hoppat ut och försvunnit så jag behövde beställa några reservtoken och undrade vilket partnumber dessa hade. Den jag pratade med undrar nog fortfarande hur kompletta idioter kunde vara IBM-återförsäljare...
Just den porten var trasig.
Klicka här för att svara