AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Eller så kör man Android som inte är anti consumer
Hur har Apple fått så stor marknadsandel på mobiltelefoner om de är anti consumer? ~56% av de uppkopplade enheterna i Sverige är Apple. Något måste vara rätt trots att de är överprissatta, dåliga till spel, halvkassa kameror, begränsad mängd appar jämfört med Android etc. Norge och Danmark har ännu högre andel Appelanvändare.

https://gs.statcounter.com/vendor-market-share/mobile/sweden

arneri68 arneri68 skrev:
~56% av de uppkopplade enheterna i Sverige är Apple.
Om jag inte helt missförstår din länk avses 56 procent av mobiler och plattor, inte av uppkopplade enheter.

Hur Apple har 56% är en väldigt bra fråga. Extremt effektiv marknadsföring är min analys. Bland annat genom att jobba tätt ihop med nischade programvaruutvecklare inom skola och grafisk design. De har även rabattsystem till mobiloperatörer om de säljer telefonen med abonnemang på avbetalning som ger stora inlåsningseffekter för både operatörer och mobilkunder.

För vanliga mobiltelefoner så får man ju väldigt mycket mer för pengarna om man köper Android. Men det gäller ju vid kontantköp. Jämför man de som använder Android så köper 2/3 av dessa telefonerna kontant medan det är det motsatta förhållandet (på ett ungefär) med Apples telefoner.

Så, de har bla varit väldigt duktiga på att använda luckor i konkurrenslagstiftningen för att gynna sin försäljning. Jag säger inte att deras produkter är dåliga, de fungerar mycket bra för en stor del av mobilanvändarna, men de jobbar definitivt konkurrenshämmande vilket många domslut visar. Detta gäller även Google, även om deras inlåsning inte alls är på samma nivå som för Apple.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Apple har bättre lösningar för företag och myndigheter som vill ha kontroll på sina medarbetare telefoner och dess inställningar.

Alfredo Alfredo skrev:
Om jag inte helt missförstår din länk avses 56 procent av mobiler och plattor, inte av uppkopplade enheter.
Du har delvis rätt. Dock finns smartwatches med esim där Apple är stora. Talar man om en tillverkares marknadsandel på mobila enheter är en smartwatch lika mycket mobil som en telefon eller platta. Jag skrev enheter för jag tycker inte att det är kristallklart hur de räknat.

useless useless skrev:
Apple har bättre lösningar för företag och myndigheter som vill ha kontroll på sina medarbetare telefoner och dess inställningar.
Så kan man se det, man kan också se det som att Google har bättre lösningar då man separerar apparna i Android så att apparna kan ha olika administratörer, inklusive DNS mm.

Samma app kan i IOS inte användas både privat och till jobbet.

Jag väljer att se det som en nackdel med IOS jag, även ur företagets synvinkel

Apple har en extremt stor inlåsning i app-butiken med. Exemplet ovan med företagets vs privata appar är ett exempel på det. Appar kan bara installeras direkt från deras butik. Nu när de tvingas göra flera "butiker" så kommer de alternativa butikerna att vara front-ends till deras butik ändå, detta då det är det enda sättet att installera appar på i IOS.

Google har ju förlorat mål om inlåsning i app-butikerna också, men där har det inte handlat om att det bara får finnas Googles butik, man kan ha många olika butiker på Android-telefoner, de har förlorat mål för att dessa butiker inte får distribuera sina app-butiker genom Googles butik.

Skillnaden må verka vara hårfin, men den är enorm. Apple kommer även i framtiden att kunna stoppa appar de inte gillar, även om de säljs via andra app-butiker. På Android kan Google inte idag och inte heller i framtiden hindra appar från att installeras i en telefon (även om Samsung proprietära lagt till möjligheten att blockera detta på sina telefoner).

Om jag vill utveckla en app på Android (vilket jag gjort några gånger, min son utvecklade ett spel redan som 13-åring på Android), då kan jag installera denna utan att behöva gå via en app-butik och få den godkänd där...
...det går inte på IOS. Detta ser jag som ett jätteproblem, särskilt som ett utvecklarkonto på IOS kostar pengar...

Edit: Utvecklarkonto på IOS kostar förresten $99/år.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Hur har Apple fått så stor marknadsandel på mobiltelefoner om de är anti consumer? ~56% av de uppkopplade enheterna i Sverige är Apple. Något måste vara rätt trots att de är överprissatta, dåliga till spel, halvkassa kameror, begränsad mängd appar jämfört med Android etc. Norge och Danmark har ännu högre andel Appelanvändare.

[länk]
Ja för inga anti consumer företag är ju marknadsledande tex Nvidia.

Edit: skillnaden är dock att ska man ha det gfx med bäst prestanda så är det Nvidia som gäller. Medans Apple har konkurrenter som är lika bra eller bättre som tex Android

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Man brukade skämtsamt säga att Apple är inte bäst på någonting utom en sak. Att ha kunder.😇

Bönhas Bönhas skrev:
Man brukade skämtsamt säga att Apple är inte bäst på någonting utom en sak. Att ha kunder.😇
De är dessutom alltid tvåa på bollen, men får den alltid i mål före alla andra

Skulle inte den här tråden handla om alternativ till Ubiquiti? 😉

Bönhas Bönhas skrev:
Jo, men att ha kunder och tillräckligt bra produkter är väl nyckeln till framgång?

arneri68 arneri68 skrev:

Jo, men att ha kunder och tillräckligt bra produkter är väl nyckeln till framgång?
Vem har hävdat motsatsen? Jo, jag vet en.

arneri68 arneri68 skrev:
👍Just det. Du begrep vad jag skrev.
Med den lilla skillnaden möjligen att har man kunderna behöver produkterna vara tillräckligt bra. Men de behöver absolut inte vara bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.