blackarrow
blackarrow: [citat] Enklast är att göra en ny liten tabell om det finns fler önskemål. Vilken/vilka Teltonika borde vara med? [citat] Jag ville ha med lite annan information än "Bästa Mobilroutern" testerna i media. Man kan ha lite olika tankar och prioriteringar runt funktionalitet och användningsätt. Det tar ju lite tid att pilla ihop info och ev dubbelkolla prestanda & egenskaper beroende på
4 svar · 1,5k läst
·
B
Bonafluff: Denna som sitter på en Din skena är också ett bra alternativ https://www.direktronik.se/direktronik/fastighetsnat/fastighetsnat-fiber/odf/din-kassett-for-korskoppling/ Fungerar på samma sätt man sätter två såna här i bägge ändar och köper en MPO kabel i rätt längd och trycker dit kontakterna
18 svar · 1,3k läst
·
K
KenNo: [citat] Kan tipsa att om man vill göra egen sladd så är det en molex kontakt Dom kostar ingenting ute i handeln jämfört med vad man får betala om man köper dom från teltonika
86 svar · 6,6k läst
·
A
AndersS: Nätägare borde vara Telia utifrån vad du skrev tidigare. Det röda är en fiberslang som benäms fiberduct, dvs slang som det finns blåst fiber i så det är ingen kabel. Röret som sticker upp benämns kanalisation. Du skulle kunna kontakta sin bredbandsleverantör och fråga om installationen och beskriva hur den är gjord, de kanske även vill ha en bild, behöver inte vara som
13 svar · 1,2k läst
·
blackarrow
blackarrow: Ett nytt tekniskt problem (bugg) är att (gamla) 3G/4G modem kan fastna på 3G fastän 3G inte stödjs. Operatörerna börjar med att stänga av 3G i abonnemanget kopplat till simkortet, men 3G finns kvar ett tag till i nätet. Bra för kunder som kan få tillfällig hjälp av teleoperatörens tekniska support. Vissa 3G/4G Wi-Fi eller MiFi (batteridriven + Wi-Fi) routrar kan konfigureras att
19 svar · 2,4k läst
K
KenNo: Svårt att svara på då intermittenta fel är inte roliga. Har dock svårt att tro att det skulle vara POE matningen om det kommer tillbaka. Det finns multimetrar med loggfunktion men dom kostar lite, och lite beroende på vilken typ av POE du har så kan du mäta utan att det ska påverka. Minns jag rätt så använder poe det bruna och det blå paret dvs, pin 4-5 och 7-8 det finns vad man
1 svar · 749 läst
·
S
sigurd nyberg: Tack vi bor i villa så fram med avbitartången.
9 svar · 1,2k läst
·
blackarrow
blackarrow: [citat] Sen uppgraderade man all utrustning till LTE450,. Man kom upp i 35 Mbit/s teoretiskt Max då. Så Net1 körde 4G från 2015.
23 svar · 2,7k läst
·
B
Bo Berglund: Jag menade i programguide och andra dialoger, inte själva TV-visningen. Det verkar ha gått troll i det här numera att en massa program skall ha "dark mode", vilket gör läsandet svårare... Men såklart inte själva programmen....
59 svar · 6,2k läst
·
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: Telias bredband behövs inte men någon typ av bredband behövs då Telia numera sänder i Unicast. Undantag finns, framförallt i fastigheter med kollektivavtal.
2 svar · 1,8k läst
A
AndersS: De kablar är "nästan" historia nu, så passa på att titta på bilden.
8 svar · 1,2k läst
·
T
Tystnad: [citat] Ja, inga problem köra IPTV över 5G, eller 4G. Telia har erbjudanden med bredband via 5G & IPTV.
6 svar · 978 läst
O
ohlinj: Jag gjorde detta! Drog igenom en dragfjäder med de gamla Koax/Tele ledningarna, sen drog jag nätverkskabeln med dragfjädern. Ett extra moment men inga kablar gick av i alla fall :)
6 svar · 934 läst
A
A-Man_08: Böjen på svarta elkontakten är inte heller adekvat. Den är ju nästan 90 grader.
6 svar · 1,1k läst
·
Ossian K Olsson
Ossian K Olsson: [citat] Eftersom det inte står uttrycklingen Keystone på uttagen så kan det vara fel. Men, jag hade själv bekymmer. Men det visade sig att jag inte tryckt till de ordentligt i keystonehålen bara. Alltså verkligen tryckt till tills man hör ett klick. Sen kan det vara så att det är lite glapp ändå beroende på hur väl plåten utförd.
9 svar · 1,1k läst
·
K
karlmb: [citat] Jo, men de billiga routrar man får med abb suger.
137 svar · 33,2k läst
·
MultiMan
MultiMan: [citat] Från tidigare inlägg som jag skrev för någon vecka sedan: [citat]
34 svar · 8,6k läst
Hannuse
Hannuse: Jag köpte flexslang, 16mm. Smidig att förlägga tycker jag, det var ca 20 meter som jag "petade" ner i marken. Känns bra med ett skyddsrör, men vet inte hur stor skillnad det kommer att göra i praktiken. Fibern som Open Infra har förlagt här ligger ju.....typ helt oskyddad. Så vi får se vad som håller i längden. 🙃
5 svar · 1,5k läst
A
ajn82: [citat] Ja, det var min poäng i första inlägget, att om man bara matar en ap via poe så är det "säkert", börjar men koppla in annan utrustning gäller det såklart inte, men nuförtiden är det mesta trådlöst ändå så kan i praktiken funka väldigt bra
78 svar · 13,8k läst
·
F
fusion: VoLTE blev lösningen på mitt bekymmer 👍
10 svar · 989 läst
F
fusion: [citat] Jisses... tryckluft...🤩 Ta en luddfri kompress (30kr för 150 st hos Apoteket, bra att ha till allt möjligt) och lite IPA, lita inte på att kontakter alltid är rena från fabrik, men rengör ifall det inte startar upp efter byte.
15 svar · 2,1k läst
·
P
ptlf: [citat] Jag har mailat så får se om jag får något svar.
5 svar · 726 läst
·
A
A-Man_08: [citat] Ja det ska fungera utmärkt med tv kopplad till huben. Det ska inte frysa felet ligger nog hos Telenor.
11 svar · 1,6k läst
X
xLnT: Köp en router utan wifi som har allt du vill (sfp-portar mm), köp en (eller flera) AP (tex UniFi inwall där du har uttag idag) så får du en bättre lösning. Så kan du fortsätta använda ditt skåp. Kanska placera sakerna mer strategiskt.
24 svar · 2,4k läst
·
F
fusion: För oss räcker det om vi (3 st fnv) i huset samtidigt kan titta på Netflix, Boxer, YT och liknande, utan nåt lagg öht. Om några år kanske yngste sonen flyttat ut. Då går vi förmodligen över på enbart Telia 5G där vi inte har samma behov av latency som sonen har för sitt spelande via fiber.
247 svar · 36,1k läst
·
J
JohanLun: Kan inflika att jag också har liknande problem och haft både WIFI-> kabel och powerplugs och båda varianterna har en viss instabilitet som jag antar beror på väder, vind och grannar med emitterande utrustning (eller helt enkelt egna grejor som stör) så kvaliten och stabiliteten lämnar lite att önska. Är det inget som lider av att då och då tappa kontakten eller ha väldigt låg
12 svar · 899 läst
P
paralun: [citat] Jo men Viasat Inc har även det funkat, iaf för mig men är nog betydligt dyrare. https://www.sas.se/hjalp-och-kontakt/fragor-och-svar/wifi/vem-ar-internetleverantoren-for-sas-wifi/
2,1k svar · 213,0k läst
·
[SKPG]Zamora
[SKPG]Zamora: Är det 2 helt olika lägenheter är skåpen antagligen inte förbundna, men om det bara är en uthyrningsdel 'borde' det finnas förbindelse. Kan du lägga upp bild på de olika patchpanelerna?
2 svar · 457 läst
Tom Bombardil
Tom Bombardil: Avdrag med 216 kr. Betalar för 500/500.
37 svar · 9,0k läst
·
omar8
omar8: Någon som har erfarenhet av Arkaden bredband som bredbandsleverantör? Vad skiljer dem från Bredband2 och Mediateknik och Ownit ? Tack!
0 svar · 461 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.