Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
breakman: Tror jag har lite tur, de har en längre tid haft 20kr dyrare pris när jag kollar deras sida jämfört med vad jag betalar. 🙂
AndersS: Gammal kuriosa men min första router hemma i mitten på -90 var en Cisco 2500 och uppkopplad med ISDN (betalade inte själv).
P-Å Bävercrantz: Nu råkar det väl vara just 12V de allra flesta routers och övervakningskameror behöver, men du tänkte 12V DC till 220V AC till 12V DC för skojs skull? Du kan skippa att bränna ~20% på förluster redan där. Köp en kamera med 4G, inbyggt batteri, samt solceller.
JohanLun: Efter googlande hittade jag att det ibland kan vara en kondensator i APn som trasslar till det... https://community.ui.com/questions/Hardware-fix-UAP-AC-PRO-does-not-power-with-a-switch-but-works-with-a-passive-injector-issue/2ba799ae-d2d3-4971-ae62-df3d7612dce6
Samuel Andersson1: [citat] Där sa du nått! Skruva dom panelbrädorna som kommer över, smart! De ska jag göra. Tack för förklaringen med om vad den är till för.
KenNo: [citat] Packman nedanför har hittat en konverterare. Sett en del med två, priset borde ligga runt 400:- mellan tumme och pekfinner, kolla aliexpress 4G + ptsn Du behöver dock inte två utan jag hade satt telefon jack och seriekopplat dem (telefon jack är byggda så) Det funkar också att parallellkoppla, men då kan man tjuvlyssna på varandra.
Molnius: I samband med utbyggnad hemma behöver även det trådlösa nätverket växa. Jag har idag en Unifi AP som sitter på en vägg. Den är ansluten via ett nätverksuttag som sitter bredvid. Det är inte så snyggt så nu tänkte jag göra det snyggare. Planen är att utöka med en till och att sätta båda i taket. Min fråga gäller vad som är rätt sätt att installera dessa. Chat Gpt säger att
pocken: Tack för alla svar. Teknikrummet och förrådet i garaget låg på samma fas, så jag köpte en wifi mesh nod och ställde i garaget. Därefter drog jag nätverkskabel från den till homeplug sändaren. Nu har jag stabil uppkoppling i teknikrummet samt bättre täckning på wifi i trädgården.
egge80: Det där är olika , men en del fabrikörer går med grönt rör fram till elskåpet på utsidan där det kopplas om ( har du kollat där?) , eller så går man med grönt hela vägen in i mediaskåpet ( tätat från utsidan så inget vatten letar sig in , i ditt fall har gissar jag på förstnämnda
blackarrow: [citat] Enklast är att göra en ny liten tabell om det finns fler önskemål. Vilken/vilka Teltonika borde vara med? [citat] Jag ville ha med lite annan information än "Bästa Mobilroutern" testerna i media. Man kan ha lite olika tankar och prioriteringar runt funktionalitet och användningsätt. Det tar ju lite tid att pilla ihop info och ev dubbelkolla prestanda & egenskaper beroende på
Bonafluff: Denna som sitter på en Din skena är också ett bra alternativ https://www.direktronik.se/direktronik/fastighetsnat/fastighetsnat-fiber/odf/din-kassett-for-korskoppling/ Fungerar på samma sätt man sätter två såna här i bägge ändar och köper en MPO kabel i rätt längd och trycker dit kontakterna
KenNo: [citat] Kan tipsa att om man vill göra egen sladd så är det en molex kontakt Dom kostar ingenting ute i handeln jämfört med vad man får betala om man köper dom från teltonika
AndersS: Nätägare borde vara Telia utifrån vad du skrev tidigare. Det röda är en fiberslang som benäms fiberduct, dvs slang som det finns blåst fiber i så det är ingen kabel. Röret som sticker upp benämns kanalisation. Du skulle kunna kontakta sin bredbandsleverantör och fråga om installationen och beskriva hur den är gjord, de kanske även vill ha en bild, behöver inte vara som
blackarrow: Ett nytt tekniskt problem (bugg) är att (gamla) 3G/4G modem kan fastna på 3G fastän 3G inte stödjs. Operatörerna börjar med att stänga av 3G i abonnemanget kopplat till simkortet, men 3G finns kvar ett tag till i nätet. Bra för kunder som kan få tillfällig hjälp av teleoperatörens tekniska support. Vissa 3G/4G Wi-Fi eller MiFi (batteridriven + Wi-Fi) routrar kan konfigureras att
KenNo: Svårt att svara på då intermittenta fel är inte roliga. Har dock svårt att tro att det skulle vara POE matningen om det kommer tillbaka. Det finns multimetrar med loggfunktion men dom kostar lite, och lite beroende på vilken typ av POE du har så kan du mäta utan att det ska påverka. Minns jag rätt så använder poe det bruna och det blå paret dvs, pin 4-5 och 7-8 det finns vad man
sigurd nyberg: Tack vi bor i villa så fram med avbitartången.
blackarrow: [citat] Sen uppgraderade man all utrustning till LTE450,. Man kom upp i 35 Mbit/s teoretiskt Max då. Så Net1 körde 4G från 2015.
Bo Berglund: Jag menade i programguide och andra dialoger, inte själva TV-visningen. Det verkar ha gått troll i det här numera att en massa program skall ha "dark mode", vilket gör läsandet svårare... Men såklart inte själva programmen....
[SKPG]Zamora: Telias bredband behövs inte men någon typ av bredband behövs då Telia numera sänder i Unicast. Undantag finns, framförallt i fastigheter med kollektivavtal.
AndersS: De kablar är "nästan" historia nu, så passa på att titta på bilden.
Tystnad: [citat] Ja, inga problem köra IPTV över 5G, eller 4G. Telia har erbjudanden med bredband via 5G & IPTV.
ohlinj: Jag gjorde detta! Drog igenom en dragfjäder med de gamla Koax/Tele ledningarna, sen drog jag nätverkskabeln med dragfjädern. Ett extra moment men inga kablar gick av i alla fall :)
A-Man_08: Böjen på svarta elkontakten är inte heller adekvat. Den är ju nästan 90 grader.
Ossian K Olsson: [citat] Eftersom det inte står uttrycklingen Keystone på uttagen så kan det vara fel. Men, jag hade själv bekymmer. Men det visade sig att jag inte tryckt till de ordentligt i keystonehålen bara. Alltså verkligen tryckt till tills man hör ett klick. Sen kan det vara så att det är lite glapp ändå beroende på hur väl plåten utförd.
karlmb: [citat] Jo, men de billiga routrar man får med abb suger.
MultiMan: [citat] Från tidigare inlägg som jag skrev för någon vecka sedan: [citat]
Hannuse: Jag köpte flexslang, 16mm. Smidig att förlägga tycker jag, det var ca 20 meter som jag "petade" ner i marken. Känns bra med ett skyddsrör, men vet inte hur stor skillnad det kommer att göra i praktiken. Fibern som Open Infra har förlagt här ligger ju.....typ helt oskyddad. Så vi får se vad som håller i längden. 🙃
ajn82: [citat] Ja, det var min poäng i första inlägget, att om man bara matar en ap via poe så är det "säkert", börjar men koppla in annan utrustning gäller det såklart inte, men nuförtiden är det mesta trådlöst ändå så kan i praktiken funka väldigt bra