Hej!
Jag håller nu på att planera nätverket i ett nybyggt hus. Väldigt roligt men också svårare än vad jag trodde. Skulle uppskatta er input angående placering av mediaskåp samt val av mediaskåp (infällt typ Garbo? Rack?). Jag har markerat ut de 3 alternativen (notera att alt. 3 är på övervåningen) jag ser framför mig på bilderna som ligger bifogade.
Förutsättningar:
- Jag kommer preppa för att dra 2st cat6 till i princip varje rum. Dessa ska alla ledas till mediaskåpet. Jag kommer inte dra kablar genom alla rör men det ska vara preppat om man vill göra det i framtiden. Med det sagt ska det finnas plats för ett stort antal kablar som kopplas samman i mediaskåpet.
- Utöver rören till de ev. RJ45 uttagen kommer jag även dra till 4 st APs (2 uppe och 2 nere). Även input på detta uppskattas. För mkt med 4 APs?
- Jag tror att alla 3 alternativ är möjliga givet var fibern kommer upp i grunden. Plattan på mark byggs just nu så har möjlighet att justera i några dagar till om ni har bättre förslag!
Stort tack för feedback!

Jag håller nu på att planera nätverket i ett nybyggt hus. Väldigt roligt men också svårare än vad jag trodde. Skulle uppskatta er input angående placering av mediaskåp samt val av mediaskåp (infällt typ Garbo? Rack?). Jag har markerat ut de 3 alternativen (notera att alt. 3 är på övervåningen) jag ser framför mig på bilderna som ligger bifogade.
Förutsättningar:
- Jag kommer preppa för att dra 2st cat6 till i princip varje rum. Dessa ska alla ledas till mediaskåpet. Jag kommer inte dra kablar genom alla rör men det ska vara preppat om man vill göra det i framtiden. Med det sagt ska det finnas plats för ett stort antal kablar som kopplas samman i mediaskåpet.
- Utöver rören till de ev. RJ45 uttagen kommer jag även dra till 4 st APs (2 uppe och 2 nere). Även input på detta uppskattas. För mkt med 4 APs?
- Jag tror att alla 3 alternativ är möjliga givet var fibern kommer upp i grunden. Plattan på mark byggs just nu så har möjlighet att justera i några dagar till om ni har bättre förslag!
Stort tack för feedback!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Något helt annat.
Klädförvaring i "master bedroom". Jag hade utnyttjat ytan i allrummet och fått till en klädkammare/"dressing room" där samt stulit lite av badet dessutom. Ungefär så.
Är alltså nedre delen av allrummet jag menar.
Klädförvaring i "master bedroom". Jag hade utnyttjat ytan i allrummet och fått till en klädkammare/"dressing room" där samt stulit lite av badet dessutom. Ungefär så.
Är alltså nedre delen av allrummet jag menar.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 352 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 352 inlägg
Rack! Absolut rack!
Sånt litet mediaskåp får man inte plats med något alls i. En central placering kan vara en fördel om man i framtiden ska ha en hub av något slag.
6U minst men gärna lite större.
Det är en klok investering skulle jag säga!
Sånt litet mediaskåp får man inte plats med något alls i. En central placering kan vara en fördel om man i framtiden ska ha en hub av något slag.
6U minst men gärna lite större.
Det är en klok investering skulle jag säga!
Rack är trevligare i längden hävdar jag. Då har man möjlighet till patchpanel för uttag ute i huset.
De där infällda mediaskåpen fungerar väl skapligt i en lägenhet skulle jag säga men inte i en villa då dom är för små och opraktiska.
De där infällda mediaskåpen fungerar väl skapligt i en lägenhet skulle jag säga men inte i en villa då dom är för små och opraktiska.
Persson88 skrev:
Ossian K Olsson skrev:
Toppen! Tack för svar. Då satsar vi på rack!Purre skrev:
Tänker nog att det blir ett 19", 10U+ då varken bredd eller vertikalt space i dessa utrymmen inte är en trång sektor. Däremot skulle djupet kunna bli flaskhalsen. Verkar som att de djupaste Ubiquiti grejerna jag tänkte köra inte är djupare än 285mm. Kanske är ett 560mm djupt väggmonterat rack overkill? Antar att det utrymmet är för kabel-hantering. Hur mycket utrymme behöver man för det tycker ni? Vill ju ändå dimensionera för att ev. få ner ett 30-tal kablar.
Tack för svar!
Hmm, inte helt med på vad du menar? Tänker du att det är snålt med klädförvaring i sovrummet innanför balkongen och att du hade nyttjat ytan där man kommer upp för trappen för att lösa det?H hydrolift skrev:
Tack!
Vill gärna har inspel angående rackens placering! Finns det några nackdelar med att ha den på övervåningen? Tänker att jag i så fall får dra fibern upp genom grunden, vertikalt genom väggen på undervåningen, igenom bjälklaget och ut på väggen på övervåningen. Sen får ju alla kablar till undervåningen gå igenom bjälklaget för att komma dit men borde ju va samma för övervåningen om man vänder på det.
Det som känns bra med utrymmet på övervåningen är att det är undangömt i ett förråd men är ändå i ett relativt stort utrymme. Med det sagt blir det enkelt att städa och komma åt vid ev. konfig/felsökning.
Vad tror ni?
Det som känns bra med utrymmet på övervåningen är att det är undangömt i ett förråd men är ändå i ett relativt stort utrymme. Med det sagt blir det enkelt att städa och komma åt vid ev. konfig/felsökning.
Vad tror ni?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 352 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 352 inlägg
Det blir nog kanon att ha det på övervåningen!IPJT skrev:
Vill gärna har inspel angående rackens placering! Finns det några nackdelar med att ha den på övervåningen? Tänker att jag i så fall får dra fibern upp genom grunden, vertikalt genom väggen på undervåningen, igenom bjälklaget och ut på väggen på övervåningen. Sen får ju alla kablar till undervåningen gå igenom bjälklaget för att komma dit men borde ju va samma för övervåningen om man vänder på det.
Vad tror ni?
Sen finns det också vertikala rack. Jag har faktiskt byggt ett sånt nyligen. Jag har inte mer än 4U men jag har inte möjlighet att bygga nytt som dig så det gör att jag måste ha mina hubbar på annan plats. Kommer troligen behöva köpa djupare om jag köper rackmonterad NAS också, men det får jag ta då.
https://www.byggahus.se/forum/threa...insnickare-sort-of.542527/page-3#post-6306459
Tänk på att du inte heller nödvändigtvis måste låsa dig till en placering i direkt anslutning till inkommande fiber. Vi har en fiberbox i källaren där fibern kommer in, och därifrån går en kabel vidare till ett helt annat utrymme där all nätverksutrustning är placerad.
Vi har ett Toten 19" 15U som är 450 djupt. Det går sen hade jag så klart gärna haft djupare men finns inte utrymme för det. Hade man haft djupare hade det varit enkelare att flytta datorn in i racket och bara ha en skärm vid arbetsplatsen. Även en rackmonterad NAS är enklare att hitta med ett större djup.
Ang placering så skulle jag ha ljudnivå i tanken eftersom det låter en del om allt. Även att ha möjlighet till en skrivare i närheten som är nätverksansluten är i min värld önskvärt. Sen är det väl inte den snyggaste inredningsprylen så lite undangömd är också trevligt.
Ang placering så skulle jag ha ljudnivå i tanken eftersom det låter en del om allt. Även att ha möjlighet till en skrivare i närheten som är nätverksansluten är i min värld önskvärt. Sen är det väl inte den snyggaste inredningsprylen så lite undangömd är också trevligt.
Tänk på ventilationen i utrymmet där racket sitter, ett litet slutet rum blir snabbt varmt.
På småkontor på jobbet brukar jag projektera med frånluft i teknikutrymmet där det normalt sitter en router och en kralligare Cisco-switch med 48 portar, ibland fler. Byggentrepenören missade det vid ett tillfälle och i utrymmet som var ca 1.5kvm blev det snabbt 35-40 grader varmt då luftcirkulation helt saknades.
På småkontor på jobbet brukar jag projektera med frånluft i teknikutrymmet där det normalt sitter en router och en kralligare Cisco-switch med 48 portar, ibland fler. Byggentrepenören missade det vid ett tillfälle och i utrymmet som var ca 1.5kvm blev det snabbt 35-40 grader varmt då luftcirkulation helt saknades.
Tack för alla inspel!
Funderar på att omutvärdera det jag sa initialt om att förbereda för att dra cat6 till alla rum. Förstår att det innebär att jag kan dra kabel dit om jag vill en dag vilket såklart är en fördel. Försöker dock utvärdera hur troligt det är. Om det är väldigt osannolikt slipper jag gärna en massa fula dos-lock samt rör-dragning..
Har nog påverkats av att läsa här på forumet där många menar det vore hål i huvudet att inte iaf förbereda för dubbla uttag i varje rum när man bygger nytt.
Vad använder alla sina uttag till egentligen? Om man sätter upp 2 APs på undervåningen, 2 APs på övervåningen samt drar kabel till fast-installationer (som TV*2, bergvärmepump) borde jag väl aldrig känna behov av fler uttag? Tänker att jag kör högtalare osv via wifi. Borde väl funka bra iom 4 APs? Hatar dessutom kablar så ser hellre att allt som inte är inbyggt kör trådlöst.
Vad säger ni? Dumt att inte förbereda? Eller geni-drag givet ovan?
Funderar på att omutvärdera det jag sa initialt om att förbereda för att dra cat6 till alla rum. Förstår att det innebär att jag kan dra kabel dit om jag vill en dag vilket såklart är en fördel. Försöker dock utvärdera hur troligt det är. Om det är väldigt osannolikt slipper jag gärna en massa fula dos-lock samt rör-dragning..
Har nog påverkats av att läsa här på forumet där många menar det vore hål i huvudet att inte iaf förbereda för dubbla uttag i varje rum när man bygger nytt.
Vad använder alla sina uttag till egentligen? Om man sätter upp 2 APs på undervåningen, 2 APs på övervåningen samt drar kabel till fast-installationer (som TV*2, bergvärmepump) borde jag väl aldrig känna behov av fler uttag? Tänker att jag kör högtalare osv via wifi. Borde väl funka bra iom 4 APs? Hatar dessutom kablar så ser hellre att allt som inte är inbyggt kör trådlöst.
Vad säger ni? Dumt att inte förbereda? Eller geni-drag givet ovan?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 352 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 352 inlägg
Ja, otroligt dumt att inte dra fram kabel och uttag. Dessutom är väl det standard att dra nätverk om man bygger nytt idag?IPJT skrev:
Tack för alla inspel!
Funderar på att omutvärdera det jag sa initialt om att förbereda för att dra cat6 till alla rum. Förstår att det innebär att jag kan dra kabel dit om jag vill en dag vilket såklart är en fördel. Försöker dock utvärdera hur troligt det är. Om det är väldigt osannolikt slipper jag gärna en massa fula dos-lock..
Vad använder alla sina uttag till egentligen? Om man sätter upp 2 APs på undervåningen, 2 APs på övervåningen samt drar kabel till fast-installationer (som TV*2, bergvärmepump) borde jag väl aldrig känna behov av fler uttag? Tänker att jag kör högtalare osv via wifi. Borde funka bra iom 4 APs
Vad säger ni? Dumt att inte förbereda? Eller geni-drag?![]()
Det man eventuellt skulle kunna göra är att dra en enkel kabel men det sparar ju inga summor direkt.