6 330 läst ·
84 svar
6k läst
84 svar
WiFi fungerar men inte ethernet (ingen DHCP-server hittas)
Samma här, har kört tunnlat IPv6 länge. Jag vet att många testfall för IPv6 på mitt företag är baserade på inspelad trafik från mitt hemmanät...lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, och jag har tom kört det under många år hemma. Men se, eftersom jag var tvungen att tunnla (har inte stöd för native från min leverantör) så gick jag på pumpen när Netflix m.fl. började klaga på att jag körde "VPN". Jag krånglade med lite routing-regler ett tag, men orkade till slut inte hålla på längre utan fick lägga ner det.
Inom mobilt nätverk (alltså de som slutar på 'G') i framförallt fjärran östern så lär det dock vara utrullat på ganska bred front. Allt vad IPv4 (även med CGNAT osv.) var helt enkelt tvärslut.
I mobilnätet är IPv6 dominerande i världen idag. Det är bara vi i Europa som ligger efter. Men vad hjälper det att ha en publik adress när de flesta mobiloperatörer NAT:ar även IPv6 av "säkerhetsskäl"...
...jag gissar att de inte litar på att de kan konfigurera en brandvägg som bara släpper igenom trafik initierad i mobilen.
Nu är problemet löst. Det kan ju hända att jag ställt till med en ny laddning problem som jag inte inte vet om än, men den risken får man väl ta när man håller på och pillar med sånt man inte begriper sig på.
Låsning av MAC-adress var problemet, när jag kopplat ur allt och väntat ett tag så fungerade de första två enheterna jag stoppade in i fiberomvandlaren.
Jag fick ju tips om att köra Deco som accesspunkter men förståsigpåarna på YouTube verkar helt eniga om att Deco M9 fungerar fantastiskt dåligt när de inte får mesha.
Så eftersom det verkar som om jag får två IP-adresser kör jag ett separat WiFi-nätverk och ett för trådade anslutningar.
En liten trådrouter införskaffades och klämdes in i skåpet och den förser speldatorn, Arlon och larmet med uppkoppling.
Så jag får passa på att tacka alla som orkat engagera sig och kommit med tips, och kanske hittar någon förvirrad själ med samma problem det här i framtiden och kan få hjälp.
Låsning av MAC-adress var problemet, när jag kopplat ur allt och väntat ett tag så fungerade de första två enheterna jag stoppade in i fiberomvandlaren.
Jag fick ju tips om att köra Deco som accesspunkter men förståsigpåarna på YouTube verkar helt eniga om att Deco M9 fungerar fantastiskt dåligt när de inte får mesha.
Så eftersom det verkar som om jag får två IP-adresser kör jag ett separat WiFi-nätverk och ett för trådade anslutningar.
En liten trådrouter införskaffades och klämdes in i skåpet och den förser speldatorn, Arlon och larmet med uppkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så jag får passa på att tacka alla som orkat engagera sig och kommit med tips, och kanske hittar någon förvirrad själ med samma problem det här i framtiden och kan få hjälp.
Mesha trådlöst är en nödlösning när man inte kan/orkar dra nätverkskabel till varje accesspunkt.Smuttgubben skrev:
Att det skulle vara skillnad i stabilitet mm mellan att första enheten agerar router & mesh-nod eller bara mesh-nod låter orimligt.
Nackdelen med det upplägget är att du inte enkelt kan komma åt enheter mellan de två LANen samt att du alltid måste ut på internet när du ska komma åt en enhet på ena nätverket ifrån en enhet på andra nätverket.Smuttgubben skrev:
Som jag förstår det har folk problem med att enheterna låser kvar vid en accesspunkt även när de har bättre mottagning hos en annan, det verkar av någon anledning fungera bättre när systemet är i routerläge. Eller så påstås det i alla fall.Demmpa skrev:
Ja, det är jag med på. Och jag har ju faktiskt inte skrivit vad det är för typ av användning jag är ute efter, men jag trodde att det framgick av min utrustning och kunskapsnivå.Demmpa skrev:
Jag är mest intresserad av att respektive enhet ska nå internet.
Demmpa skrev:
Mesha trådlöst är en nödlösning när man inte kan/orkar dra nätverkskabel till varje accesspunkt.
Att det skulle vara skillnad i stabilitet mm mellan att första enheten agerar router & mesh-nod eller bara mesh-nod låter orimligt.
Nackdelen med det upplägget är att du inte enkelt kan komma åt enheter mellan de två LANen samt att du alltid måste ut på internet när du ska komma åt en enhet på ena nätverket ifrån en enhet på andra nätverket.
tplink kan köra mesh trådat, har den lösningen... våra deco sitter efter routern där två är trådade och den tredje trådlös för att ge täckning i uthus och på gården.Smuttgubben skrev:
Som jag förstår det har folk problem med att enheterna låser kvar vid en accesspunkt även när de har bättre mottagning hos en annan, det verkar av någon anledning fungera bättre när systemet är i routerläge. Eller så påstås det i alla fall.
Ja, det är jag med på. Och jag har ju faktiskt inte skrivit vad det är för typ av användning jag är ute efter, men jag trodde att det framgick av min utrustning och kunskapsnivå.
Jag är mest intresserad av att respektive enhet ska nå internet.
Utan att ha större kunskap om dina meshpuckar så är jag rätt säker på att du kunde ha klarat dig med en liten switch som du kopplat in i decon som agerar router. Sedan hade du kopplat det du kör trådat via switchen.
Ja, det hade fungerat. Men det finns inte plats för all kabel som behöver dras fram och tillbaka.Cheesen skrev:
Inte ens om du byter till Cat6 "Extra Slim"? 😉Smuttgubben skrev:
Det kan vara bra att ha en plan för den dagen du bara får en IPadress. Det är brist på IP nr har jag hört.
Ett annat alternativ är att sätta en managerad switch i båda ändar som kan VLAN-tagga, så du får två kablar ut ur switcharna. Finns små 5 portars med vlan stöd.
Tråkigt om Deco är buggig i AP mode.
AP mode ska fungera, säger TP-links forumskille, men ingen stans står det att mesh/handover fungerar fullt ut. Inte mer än att viss funktionalitet försvinner utöver routerrelatetade när routerfunktipnen stängs av, men det är ju vanligt.
Ett tänkbart mesh relaterat problem skulle kunna vara att mesh inte fungerar om huvudmeshnoden ansluts via sin WANport direkt till router liksom övriga AP och då inte kan layer2 routa/mesha och då blir dumma AP. TP-link brukar bygga in onödiga dumma begränsningar, som forumsupporten "vägrar förstå" är problem...
Klicka här för att svara