K knightjocke skrev:
Klipper man inte lite i kabelskyddet och bockar till så att det vinklas in mot grunden från fasaden? Inte 90 grader utan två bockningar.

Försökte googla fram ett exempel, men har nog bara sett det i verkligheten
Inkommande el är gjort som du säger. Fiberanslutningen går dock rakt upp från marken upp på panelen, med en plåtbaksida som skyddar kabeln hela vägen från under mark upp till panelen.

Purre
Jag har valt 25mm pem-slang mellan huset och garaget. Har kortare avstånd än 50m dessutom och köpt färdigkontakterad fiber för jobbet. Ville inte heller ha koppar mellan de olika byggnaderna och anser att det inte skiljer så mycket i kostnad numera så det är värt att snåla. Tanken förutom att utöka wifi är kameror, elbilsladdning och solceller som kan ha behov av wifi/ethernet.

Har köpt en sådan här som går att få i slangen utan problem.
https://www.amazon.se/dp/B09JN22NDR?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title&th=1

Purre Purre skrev:
Jag har valt 25mm pem-slang mellan huset och garaget. Har kortare avstånd än 50m dessutom och köpt färdigkontakterad fiber för jobbet. Ville inte heller ha koppar mellan de olika byggnaderna och anser att det inte skiljer så mycket i kostnad numera så det är värt att snåla. Tanken förutom att utöka wifi är kameror, elbilsladdning och solceller som kan ha behov av wifi/ethernet.

Har köpt en sådan här som går att få i slangen utan problem.
[länk]
Jag funderar på PEM-slang 25mm resterande sträckan. 50 mm kabelskyddsrör är ganska flexibel, lite som flexslang. PEM-slang är väl lite styvare? Är det enkelt att hantera den när den ska upp ur marken osv? För du in hela slangen genom väggen, eller har du gått upp med fibern genom väggen utan PEM-slangen?

Purre
I irrbloss skrev:
Jag funderar på PEM-slang 25mm resterande sträckan. 50 mm kabelskyddsrör är ganska flexibel, lite som flexslang. PEM-slang är väl lite styvare? Är det enkelt att hantera den när den ska upp ur marken osv? För du in hela slangen genom väggen, eller har du gått upp med fibern genom väggen utan PEM-slangen?
Nu beror det på vad för kabelskyddsrör det är, finns de som är ganska enkla att ha och göra med och dom som är styvare. PEM är iaf styva och inte alls så mysiga. Men har inte så många meter inomhus men ena änden utav den biten som är inomhus kommer få en skarv iaf för att få ihop det skapligt, hade inte möjlighet att riva hur mycket som helst för att få dit slangen när jag höll på att gräva ner den, hade dock kanske varit bra om man tog tag i det på en gång istället för att vänta med det...

P
Jag har fiber på två ställen på fastigheten.
Mellan hus och stall (55m) och sen även mellan källare och övervåning.
Det andra bara för jag hade SFP+ portar över och därmed fick flera vanliga ETH portar lediga som jag hade lite för få av.

Men för den första grävde jag ner 20mm PEM slang. Sen ringde jag fibernätägaren i området och frågade om de kunde blåsa/kontaktera och visst kunde de göra det. Jag hjälpte till och därmed räckte det med att en kille kom. Vi drog först en fiberdukt i PEM slangen och sen blåste han fibern i denna dukt, snurrade upp lite slack i en låda och till sist kontakterade fibern med LC kontakter. För att koppla till switchens SFP+ modul tog vi en enkel fiberpatch.
Kostade väl kanske lite mer än det dubbla mot vad 55+ meters eth installationkabel hade kostat, som var min plan B men nu har jag framtidssäkrat så det räcker... :D

Till övervåningen har jag jag dragit en 25mm (el)flexslang. Till detta köpte jag 10m färdigkontakterad fiber
https://www.direktronik.se/direktro...ion---inomutomhusbruk/?variationCode=117-1760

Men LC kontakten hade lite trubbel att komma igenom 25mm slangen fast jag använde glidmedel. Slangen är ju lite korrigerad invändigt som nog inte gjorde det lättare + att man måste ju ha något att dra i vilket resulterade i att jag tog och fäste dragfjädern i själva "kabelmanteln" lite längre ner på fibern och sen eltejp runt hela avslutningen. Att dra i kontakten är inte att rekomendera. Och lärdomen är att ha STORA svängar om man ska ha igenom en LC kontakt.

Sen behöver inte dessa "inkapslade" fiber kablar snurras upp mer än i en 'storloop' av innan patchpanelen/switchen för att bli av med den extra längden, precis som man gör men en vanlig koppar ETH kabel.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.