11 467 läst ·
23 svar
11k läst
23 svar
Flytta fiberbox, hur?
Tusen Tack för tipsen allihop. Vågar nog ge mig på att göra det här själv nu, men ska kolla med Telia först vad de kan erbjuda för service. Misstänker dock att väntetiden dödar den idén, behöver få klart den nya väggen innan årsskiftet.
Telia brukar vara rätt snabba 1-2 veckor skulle jag tippa på och om jag inte minns helt fel är det fastpris på att flytta inkommande fiber den lilla biten.A Aderpale skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 287 inlägg
Kolla med någon lokal svagströmsfirma eller elfirma om de kan utföra flytten.
Jo nu har jag haft min fiber ett antal år och vad min fibernätägare mycket tydligt varnade för var just framtida flytt av utrustningen eftersom de hade haft för många skador när glada husägare skulle flytta utrustningen inkl att debitera husägaren 6000:- för att blåsa en ny fiber. Jag skulle försöka hitta någon som har riktig erfarenhet om inte Telia har tid. (risken är en jul utan fiber)A Aderpale skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 287 inlägg
Väcker liv i denna gamla tråd för att ge ytterligare ett svar i ämnet för personer i liknande sits.
Jag har en fiberbox från Kils stadsnät i vardagsrummet där jag nu ska sätta osb+gips på ena ytterväggen.
Tänkte först att jag nog får lösa det själv, funderade på om jag skulle halvt bygga in den eller täcka den med något vägghängt skåp. Många tankar lite verkstad...
RIngde idag Kils stadsnät.
De skickar ut en tekniker som gör en tillfällig flytt till en intilliggande vägg så jag kan få upp skivorna, sen kommer de och flyttar tillbaka.
De står för kostnaden då de ser det som att det är deras utrustning och mitt hus, som jag ska kunna göra vad jag vill med.
Mitt råd blir således; kontakta alltid fiberleverantören/-ägaren och diskutera!
Jag har en fiberbox från Kils stadsnät i vardagsrummet där jag nu ska sätta osb+gips på ena ytterväggen.
Tänkte först att jag nog får lösa det själv, funderade på om jag skulle halvt bygga in den eller täcka den med något vägghängt skåp. Många tankar lite verkstad...
RIngde idag Kils stadsnät.
De skickar ut en tekniker som gör en tillfällig flytt till en intilliggande vägg så jag kan få upp skivorna, sen kommer de och flyttar tillbaka.
De står för kostnaden då de ser det som att det är deras utrustning och mitt hus, som jag ska kunna göra vad jag vill med.
Mitt råd blir således; kontakta alltid fiberleverantören/-ägaren och diskutera!
Klicka här för att svara