59 375 läst ·
103 svar
59k läst
103 svar
Avgrävd fiber som är lagt för grunt
Kan vara bra för er som beställer kartor att veta att inmätning av fiberförläggning till karta är något som inte alltid görs och först på senare år har tillämpats. Så det finns mängder med förläggning som man behöver sätta ut på plats för att veta var den finns och hålla tummarna för att det finns märkband med nåbar tråd att sätta signal på. Kartor ger i vissa bara en vink var den ligger. Och gräver ni i marken och stöter på märkband som går sönder, se till att få det lagat om metalltråden går av.
Problemet finns även för entreprenörer vid efteranslutning att kartor är felaktiga, där t.ex. avlämnad duct/fiberslang i tomtgräns eller annan plats kan vara svår att hitta och ibland helt saknas trots att de är inritade
Så den här världen är inte helt enkel att hantera.
Problemet finns även för entreprenörer vid efteranslutning att kartor är felaktiga, där t.ex. avlämnad duct/fiberslang i tomtgräns eller annan plats kan vara svår att hitta och ibland helt saknas trots att de är inritade
Så den här världen är inte helt enkel att hantera.
Varför skulle det ligga för lite pengar i efteranslutningar?mexitegel skrev:
Gör ett uppsamlingsheat årsvis med alla eftersläntare och ta betalt vad du behöver då det som du säger ändå inte finns någon konkurrens. Du kan säkert räkna hem affären från dag ett om du vill.
Säg även att dukten är förberedd till tomtgräns eller precis innanför och be kunden gräva själv så behöver du inga maskiner eller verktyg förutom blåsmaskin, fibersvets och spade.
Kan absolut vara lönsamt.
K kungcoopa skrev:
Att dra in fiber i ett nytt område är en investering. Om inte tillräckligt många ansluter sig direkt når man inte "break even" och kommer då alltså ligger alltså ute med pengar på obestämd tid. Det är en risk och det innebär kapitalbindning. Det är först när det trillat in tillräckligt många efteranslutningar för att ha betalt investeringskostnaden som man faktiskt börjar tjäna penar. Det handlar alltså inte så mycket om hur mycket pengar det ligger i efteranslutningar utan om när man får in dem. Prisdifferentieringen är därmed en avvägning mellan att skapa ett incitament i investeringsskeded för folk att ansluta sig direkt, och att få så stora marginaler som möjligt i det senare skeded utan att det avskräcker folk helt från att efteransluta sig. Här finns det troligtvis en skillnad mellan en privat aktör och kommunalt ägda bolag. Min lokal nätägare tar till exempel 20kkr för de som är med från början och 25kkr för de som ansluter till ett befintligt nät. Skillnaden på 5kkr motsvarar gissningsvis den extrakostnad det innebär att skicka ut grävare och fibertekniker för enstaka ärenden så vinstmarginalen är antagligen obefintlig. Jag har inga exakta siffrornmen bekant som har Telias fiber pratade om sin anslutning och som jag minns det hade de betydligt större skillnader mellan direkt- och efteranslutning.A AndersS skrev:
Produkter som diskuteras: "avskräcker"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Med tanke på beläggningen antar jag att det är en enskild väg på bilden och diket betjänar vägens avrinning. Det vore då lämpligt att väghållaren kontaktar ledningsägaren och ber dem återställa diket. Man får också hoppas att väghållaren har nödvändig dokumentation för att bevisa att det fanns ett dike där innan påbörjad grävning.A aries skrev:
Vi har nyligen fått fiber ingrävt i området och vår vägförening har dokumenterat med film och bilder alltihopa innan påbörjad grävning, detta för att kunna ställa krav enligt avtalet om garantitider senare om det skulle behövas. Vi har också fört en fortlöpande dialog om alla detaljer kring vägen direkt med grävlaget och det har fungerar jättebra. Grävlaget återställde ett dike som var i stort behov av fördjupning, så det fick vi gratis bara vi förde en dialog med dem under tiden de var här. Även några infarter som de inte riktigt uppfattade som infarter gjorde de som nya igen bara vi sa till om hur det skulle se ut.
Alla glad och nöjda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vår fiber låg på 15 cm djup och inte ens i ett rör eller markerinsband. Även om man får göra så, hur kan man ens välja den möjligheten? Vill dom att fibern ska grävas av?K kungcoopa skrev:Nu handgrävde TS ju visserligen av fibern ändå
Men för att svara på TS,
Du borde använt www.ledningskollen.se innan du grävde för att nätägare skulle fått en chans att påvisa vart fibern låg. De kanske även visste att den låg grunt och kunnat berätta det för dig?
Chansgräver man i närheten av fibern som du gjorde får man vara väldigt försiktig.
Branschen brukar väl försöka få ner röret ca 30cmpå tomtmark, men går det inte av olika anledningar (berg, stora rötter osv) eller blir svårt/dyrt så brukar det tyvärr se ut sådär.
Finns ingen lag som säger att den måste vara förlagt på x antal cm.
Du kan ju kolla upp anslutningsavtalet ni/tidigare ägare skrivit på. Garanterar nätägaren att de förlägger den på ett visst djup? Om inte kan jag tycka att detta är ert fel och ni bör stå för det.
Jag råkade ut för exakt samma sak för sju år sedan. Vid plantering av thujahäck upptäckte jag en vit internet kabel som låg i ett 10cm djupt spår. Försökte köpa rör som skyddar den och fick till slut nöja mig med att mata kabeln i en trädgårdsslang. Enligt grannarna så kunde företaget som lagt kabeln komma ut och laga den ifall man råkade kapa den. Det är helt galet att de får göra så.C Charlotte Eklund skrev:
Bara för att förtydliga. Fiber ligger alltid i duct/fiberslang med diameter 7mm eller större.C Charlotte Eklund skrev:
Det är det normala och godkänt, även utanför fastighet och gata/trottoar. När det gäller på egen fastighet och utifrån dagens rekommendation/regler om man anger att följa Robust Fiber är det minst 30cm och med markeringsband, helst med söktråd för senare utsättning.
Så extra rör/kanalisation är inget generellt krav och något man kan förvänta sig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden