Hej, hoppas det är ok med en tråd som egentligen spänner sig över flera ämnesområden här. Jag håller på att dra fiber mellan huset och garaget och är nybörjare på i princip allt. Det blir lite halvjobbigt att leta upp trådar om delområden och så spinner man på så att tråden till slut handlar om något annat. Om det är ok så skulle jag vilja att detta blir en tråd som handlar om allt kring hur man drar fiber själv mellan två byggnader. Tror fler kan ha nytta av tråden i framtiden. Ursäkta om det blir långt och kanske lite osammanhängande, men jag vill få in så mycket fakta som möjligt.

Några steg jag identifierat:

1. Grävning för att lägga ner fiber i jorden. Vad bör man tänka på? Vilken typ av skydd för fibern bör man ha? Vilken typ av fiber bör man ha?

2. Föra in fiber i huset. Alltså en genomföring i husfasaden utifrån på ett snyggt och "säkert" sätt.

3. Utrustning för att få en anslutning mellan de båda ändarna på fibern.

Jag tänkte att tråden ska få utveckla sig kronologiskt. När punkt ett är avklarat går vi vidare till punkt 2 osv, annars kan det bli lite rörigt.

Vad gäller punkt 1 så hade jag ingen aning om var man börjar. Alla kan gräva en grop, men hur gräver man ett lagom brett och djupt dike på enklaste och billigaste vis? Fick tips i en annan tråd här och jag lyckades använda en slungspade som jag hittade på Jem&Fix. Det är en smal och lång spade, lämpligt för att gräva ner just en ledning eller fiber. Fick även många tips om fyllhammare, så många tips att jag faktiskt köpt mig en sådan också. Hittade en som specifikt lämpar sig just för fibergrävning enligt tillverkaren (Karlstad Redskap). Modellen heter fyllhammare smal och ser ut så här: https://www.swedol.se/fyllhammare-smal-6484079.html - denna tänkte jag använda när jag ska gräva vidare till garaget. Har grävt från huset till ett lusthus som ligger mellan garaget och huset. Från lusthuset kommer jag sedan gå vidare med en fiber till garaget.

Vad gäller själva "diket" så verkar det finnas lite olika åsikter om hur brett och hur djupt man ska gräva. Om man ska fylla med fin sand i botten och på toppen av kabeln, vilken typ av rör man ska använda för fibern osv. Jag valde att gräva ett ca 30 cm djupt dike som var ca 17-20 cm brett. I detta la jag direkt ett grönt kabelskyddsrör med slät insida, dimension 50 mm. I efterhand ångrar jag lite att jag valde detta då jag kommer få skarva i ändarna som ska in i huset, då jag inte har lust med ett 50 mm rör som går en bit upp på panelen och sedan in genom väggen. Nästa sträcka jag gräver kommer jag använda optoslang 25 mm som har en innerdiameter om ca 19-20 mm. Det verkar i stort sett vara vanlig PEM-slang, men märkt med en grön linje som identifierar att det ligger fiber i, och inte vatten. Nästa sträcka jag gräver kommer jag förmodligen även försöka få tag i markeringsband med söktråd som man lägger en bit ovanför slangen i jorden, så att om man gräver och stöter på bandet så vet man att man inte ska gräva där. Med hjälp av en söktråd kan man även söka tråden med hjälp av en kabelsökare i framtiden om man vill gräva mer. Har bara hittat en 500m-rulle med sådant som går på 3000 kr exkl moms, någon som kanske vet var man kan få tag i typ 50 m till rimligt pris?

Anledningen till att jag väljer 25 mm och inte tunnare är för att jag beställt en färdigterminerad fiberkabel, dvs med kontakter i båda ändar. Jag kan inget om fiber egentligen, men av det jag läst på så är det inte jättelätt att terminera fiberkablar själv så att det blir bra, och det verkar inte vara jättebilligt att ta in någon som gör det åt en. Jag valde en fiber som är avsedd för utomhusbruk och är förstärkt så den ska klara gnagare och annat. Kanske onödigt då den kommer ligga i en slang, men tänkte även att det kan vara bra av andra skäl också, t.ex. tänkte jag dra fibern genom röret/slangen med en "dragfjäder" av lämplig modell + massa tejp och kanske diskmedel/såpa/annat så den slinker igenom lätt de ca 15-20 m jag kommer behöva dra i två omgångar. Fiber finns dessutom i en uppsjö av kombinationer. Jag kom fram till att single mode verkar vara bästa valet för mig trots kort sträcka verkar den allmänt bättre än multi mode (som dessutom finns i en uppsjö av varianter). Kontakter finns också en hel hög varianter av, jag valde LC. Sedan finns det ytterligare någon parameter, jag tror det har med hur änden är slipad/formad - det finns bland annat UPC och APC, jag valde UPC. Så sammanfattat: single mode LC/UPC, förstärkt för utomhusbruk. Hittade på amazon.se, här: https://www.amazon.se/-/en/Elfcam®-Protected-Outdoor-Indoor-Duplex . Det man bör tänka på är att först mäta upp och sedan ta lite extra så man kan ha lite "slack" i varje ände av kabeln. Fiberkablar är känsliga och kan inte knölas ihop, istället gör man försiktigt en loop med så många varv som behövs för att få lagom längd. Denna loop förvaras bäst i en fiberdosa som man installerar inomhus i byggnaden där fibern går in.

På tal om fiberdosa, där är jag lite fast just nu. Hittar ingen riktigt bra modell. Jag vill kunna sätta i inkommande fiberkontakt i en hona/hona-skarv som jag sedan kan ansluta till min mediakonverter med en kort fiber-patch-kabel. Detta för att om man råkar ha sönder den synliga fibern så slipper man dra om hela fiberkabeln. I bostadshuset tänkte jag patcha in fibern i min Unifi Cloud Gateway Fiber som har två st SFP+-portar. I garaget tänkte jag skaffa en billig TP-Link mediakonverter som klarar gigabit (1G) av kostnadsskäl, jag har heller inget behov av 10G-anslutning mellan garage och bostad. En mediakonverter som klarar 1G är förvånansvärt billig - typ 150-200 kr. Man behöver dessutom en kompatibel SFP-modul i både routern och mediakonvertern. Dessa är också billiga så länge man nöjer sig med 1G-hastighet. Vill man uppgradera i framtiden behöver man bara byta mediakonverter och SFP-moduler, fibern är framtidssäker. Åter till fiberdosan då, det jag tittat på är följande: https://www.direktronik.se/direktro...fiber/skarvboxar/fiberbox-for-overskottfiber/

Är lite osäker på om denna är vad jag vill ha, jag vill att fibern från väggen går direkt in i boxen på baksidan, vill alltså inte ha en synlig fiber från väggen som går in i dosan. Lite oklart hur denna ska installeras. Den har liksom två externa "portar" på kanten. Den ena tror jag är avsedd för att kunna installera en fiberadapter (hona/hona) så att man kan patcha som jag tidigare nämnde, men lite oklart vilken typ av adapter man ska ha. Av bilden att döma ser det ut som en snap-in-adapter, men företaget som säljer boxen verkar bara ha adaptrar med skruvanslutning. Jag fick dessutom lite av ett goddag yxskaft-svar när jag frågade dem hur det funkade - så blev tyvärr inte klok på om det är vad jag behöver eller ej.

Många modernare hus har väl någon typ av "mediacentral" där de kanske har ett snyggt rack där de enkelt kan koppla in fiber osv, jag kommer dock dra in min fiber bredvid min inkommande fiber från min internetleverantör, detta för att komma så nära min CPE/kundnod som möjligt, då jag även har min router där. Detta är på väggen i mitt arbetsrum, och jag har ingen plats för ett stort rack där, så jag vill gärna att allt ska ta relativt liten plats.

Börjar alltså tråden med att fråga:
Vilken typ av dosa/box behöver jag för att ta emot en inkommande fiber från väggen. Det ska finnas plats för en loop med iaf 1-2 m slack. Det ska gå koppla in en LC/UPC-duplex-kontakt, och gärna så man kan patcha med en LC/UPC-duplex från boxen till SFP-modulen i routern/mediakonvertern.

Redigerat:
  • Gilla
(Inte Alltid)Glad Ammatör
  • Laddar…
I irrbloss skrev:
Det ska finnas plats för en loop med iaf 1-2 m slack.
Färdigterminerad kabel har nog större böjradie än vad den föreslagna boxen klarar av. Jag skulle terminera en rak kabel till en eldosa i arbetsrummet och i garaget loopa upp resten i en låda och även där terminera i en eldosa.

Eftersom man äger och ansvarar för denna anslutning själv kan man ta till lite budgetmetoder. Men iom att man använder vanliga skarvblock så kommer funktionen att vara fullgod.

Om du söker lite på forumet så kommer du hitta lite trådar om detta och även bilder på lösningar.

M merbanan skrev:
Färdigterminerad kabel har nog större böjradie än vad den föreslagna boxen klarar av. Jag skulle terminera en rak kabel till en eldosa i arbetsrummet och i garaget loopa upp resten i en låda och även där terminera i en eldosa.

Eftersom man äger och ansvarar för denna anslutning själv kan man ta till lite budgetmetoder. Men iom att man använder vanliga skarvblock så kommer funktionen att vara fullgod.

Om du söker lite på forumet så kommer du hitta lite trådar om detta och även bilder på lösningar.
Jag kollade tillverkarens specifikationer, och det verkar som böjradien är 30 mm, så det bör nog funka. Däremot kanske kablarna är lite tjockare än vanliga fiber, så kanske inte får plats så mycket. Hur får man en fiberkontakt i eldosan? Eller tänker du att man skarvar inuti dosan och låter patch-fibern gå ut genom ett hål ur dosan bara?

P
Att dra fiber för 50 Meter avstånd är ju lite som att jaga mygg med med luftvärnskanon..

Vanlig nätverkskabel klarar lätt 100 meter kabellängd..och med en switch så blir det ju 100 meter till osv osv

Eller kör med radiolänk tex 2 st

TP-link CPE210 Radiolänk för utomhusbruk N300 och man köper utrustning för 1000-1500 kr och kan skicka upp till 5 km​

men ett garage 50 meter bort så räcker oftast vanliga trådlösa grejer rätt bra eller prova med om du har samma ström matning som villan så letar man på samma fas så kan nätverk över elkablarna få rätt ok hastigheter på så korta avstånd.

Varför vill du dra fiber för så kort avstånd eller hur har du valt teknik ?

• Gilla
jonte0 och 4 till
  • Laddar…
Köp färdigterminerad LC-LC exempelvis denna från amazon för en 500-ing.

Elfcam® - Protected Steel Fiber Optic Cable Outdoor Indoor LC/UPC to LC/UPC OS2 Duplex Single Mode 9/125μm LSZH, Black (70m)​

Dra den i valfri slang, anslut rakt in i valfri konverter

• Gilla
mangebest
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Att dra fiber för 50 Meter avstånd är ju lite som att jaga mygg med med luftvärnskanon..

Vanlig nätverkskabel klarar lätt 100 meter kabellängd..och med en switch så blir det ju 100 meter till osv osv

Eller kör med radiolänk tex 2 st

TP-link CPE210 Radiolänk för utomhusbruk N300 och man köper utrustning för 1000-1500 kr och kan skicka upp till 5 km​

men ett garage 50 meter bort så räcker oftast vanliga trådlösa grejer rätt bra eller prova med om du har samma ström matning som villan så letar man på samma fas så kan nätverk över elkablarna få rätt ok hastigheter på så korta avstånd.

Varför vill du dra fiber för så kort avstånd eller hur har du valt teknik ?
Jag har en lyxigare variant av radiolänk från Unifi (egentligen två olika, en på 5 GHz och en på 2.4 GHz - har testat båda, men ingen är jag nöjd med). Får superbra signalkvalitet över airMax, men då och då blir det störningar trots att jag bor på landet. Har övervakningskameror på garaget och även en garageöppnare/laddbox som går på wifi som då och då kopplar ifrån pga svag signal. Så jag vill ha en stabil väderoberoende uppkoppling i garaget så att jag dels kan köra mina övervakningskameror, men även kunna ha en accesspunkt där som ger wifi dels till prylarna i garaget och en bit utanför.

Sådana där pluggar funkar inget vidare vad jag testat, inte ens på samma grupp mellan olika rum i huset. Har testat 3-4 olika modeller, men inte varit nöjd med någon av dem.

Ethernet mellan två byggnader i jorden verkar inte vara optimalt. Åska kan göra att det blir potentialskillnader som gör att utrustningen brinner upp i båda ändar, behöver inte ens vara en direktträff för att detta ska ske, så den idén övergav jag snabbt.

• Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Köp färdigterminerad LC-LC exempelvis denna från amazon för en 500-ing.

Elfcam® - Protected Steel Fiber Optic Cable Outdoor Indoor LC/UPC to LC/UPC OS2 Duplex Single Mode 9/125μm LSZH, Black (70m)​

Dra den i valfri slang, anslut rakt in i valfri konverter
Det är just sådan jag köpt. Vill dock ha in den snyggt på väggen i mitt arbetsrum. Inte att det ska hänga en fiber ut genom ett vp-rör rakt ut ur väggen. Vill ha en lämplig dosa på väggen där jag kan vira upp lite slack av fibern och sedan ha ett LC/UPC-duplexuttag i dosan som enda "synliga" tecken på den inkommande fibern, där jag sedan enkelt kan patcha in fibern i min router.

jarlh jarlh skrev:
Jag skulle testa homeplug, tar 5 minuter att installera. [länk]

Jag kör med ett par från tplink mellan huset och gäststugan, dock kortare avstånd. Fungerar utmärkt. Min modell har både ethernet och wifi på mottagarsidan.
Testat flera olika modeller, inte nöjd med någon av dem, ens inom själva huset. Testade sätta den i garaget, men det är separata centraler (någon typ av undercentral i garaget antar jag). Går säkert lösa med någon omkoppling i huvudcentralen, men som sagt Homeplug är för instabilt enligt min erfarenhet, ständiga nedkopplingar på nätverkskameror som spelar in 24/7.

• Gilla
krfsm och 2 till
  • Laddar…
Hmm, jag skriver detta inlägg ute i gäststugan (som har egen elcentral), kan köra remote desktop från morgon till kväll utan att tappa kontakten, samtidigt som jag kollar på streaming och youtube med HD-upplösning. 100% toppen i mitt fall. Har samma erfarenhet hemma i stan, och brorsan har även han aldrig haft minsta problem.

jarlh jarlh skrev:
Hmm, jag skriver detta inlägg ute i gäststugan (som har egen elcentral), kan köra remote desktop från morgon till kväll utan att tappa kontakten, samtidigt som jag kollar på streaming och youtube med HD-upplösning. 100% toppen i mitt fall. Har samma erfarenhet hemma i stan, och brorsan har även han aldrig haft minsta problem.
Streamingtjänster lär buffra några sekunder, sådant funkar tyvärr inte så bra med övervakningskameror som spelar in på NVR. Jag har 4 st 4k/25fps-kameror som jag kör på 10 Mbit/s och en 1080p/25fps-ANPR-kamera som kör på 8 Mbit/s. Det blir totalt en maxström på 48 Mbit/s.

Har jättemycket jitter i ping-tiderna med. Jag har levt med min radiolänk i 4-5 år nu och irriterar mig dagligen på det. Har även under dessa år testat olika homeplugar, även mesh-wifi och annat, men inget av det har jag blivit nöjd med. Det känns som att en kabelanslutning är det jag behöver. Fiber lät dyrt och komplicerat i början, men det är inte så farligt nu för tiden, varken kostnadsmässigt eller tekniskt.

• Gilla
Anders Hermansson2 och 2 till
  • Laddar…
P
I irrbloss skrev:
Jag har en lyxigare variant av radiolänk från Unifi (egentligen två olika, en på 5 GHz och en på 2.4 GHz - har testat båda, men ingen är jag nöjd med). Får superbra signalkvalitet över airMax, men då och då blir det störningar trots att jag bor på landet. Har övervakningskameror på garaget och även en garageöppnare/laddbox som går på wifi som då och då kopplar ifrån pga svag signal. Så jag vill ha en stabil väderoberoende uppkoppling i garaget så att jag dels kan köra mina övervakningskameror, men även kunna ha en accesspunkt där som ger wifi dels till prylarna i garaget och en bit utanför.

Sådana där pluggar funkar inget vidare vad jag testat, inte ens på samma grupp mellan olika rum i huset. Har testat 3-4 olika modeller, men inte varit nöjd med någon av dem.

Ethernet mellan två byggnader i jorden verkar inte vara optimalt. Åska kan göra att det blir potentialskillnader som gör att utrustningen brinner upp i båda ändar, behöver inte ens vara en direktträff för att detta ska ske, så den idén övergav jag snabbt.
vanliga ethernet switchar och nätverkskabel om du ändå tänker gräva ner fibern , jag hade iaf lagt med en eller två extra med vanlig tp kabel när man ändå gräver och kanske nåt ytterligare tomrör för framtida bruk. Även om risken för åska såklart existerar så är garaget ju ändå med på ditt elsystem och även om det är en egen undercentral så matas dom väl iaf från din elmätare och även om du har 2 mätare så ligger dom ju iaf på samma elmatning mest sannolikt så en åskträff i närheten kommer troligen iaf att skada saker så att det går nån vantlig svitch för tp kabel kostar ju inte många kronor och även fiberns grejer kan skadas av åsknedslag även om själva fibern inte leder ström så gör dina elkablar i marken det och dom är iaf ihopkopplade..

Finns ju folk som haft tp kabel både nedgrävda och även hängande i luften mellan hus och det har funkat i årtionden utan problem med åska så i min värld är rädslan för åska rejält överdriven och ja åska kan plocka alla typer av nätverksprylar även fiber grejer och potential skillnader är mest fantasier av okunniga när man iaf sitter på samma elledning . folk är stundtals kvar på tiden när vi hade åska i telefonkablarna och adsl modem som gick sönder men switchen bakom gick på sin höjd nån port sönder och tror att fiber tar bort alla problem även mellan byggnader.

Men alla kör på det man tror på

Så lägg mer en driva tomrör/slang så du kan dra i fler grejer i framtiden om du ändå ska gräva

• Gilla
Mikael.G och 1 till
  • Laddar…
R
jarlh jarlh skrev:
Homeplug kan som sagt fungera bra, men det kan också fungera dåligt. Det beror på. Att det fungerar bra för någon på ett ställe betyder verkligen inte att det fungerar bra för någon annan på ett annat ställe.

Så ditt argument blir lite som när folk ska berätta att fiberanslutning till hus på ett ställe är onödigt för mobilt bredband fungerar minsann klockrent på ett annat ställe.

TS har testat och konstaterat att homeplug inte fungerar hos sig.

P polaris78 skrev:
Nja. Idag är fiber en så pass billig och enkel teknik att det faktiskt är att föredra i många fall. Även om man inte behöver speciellt hög hastighet. Den är framtidssäker, 100% galvaniskt avskild, och okänslig för störningar.

• Gilla
Purre och 4 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Homeplug kan som sagt fungera bra, men det kan också fungera dåligt. Det beror på. Att det fungerar bra för någon på ett ställe betyder verkligen inte att det fungerar bra för någon annan på ett annat ställe.
Och det är tom ännu värre. Bara för att det fungerar bra idag så behöver det inte fungera bra imorgon. (Och naturligtvis vice versa).

Bredbandstekniker är och förblir mera känsliga än basbandstekniker. Det bara är så. (Även om de ibland kan fungera väl så bra, det skall vi inte sticka under stol med.)

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.