1 795 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Placering av mediaskåp i nybygge.
Jag drar kabel till allt som går att ha kabel. Tv, dator, kameror, stereo, tv-spel, hubbar (smart styrning), skrivare. Hade jag haft Sonos hade det blivit kabel till iaf en högtalare och sen deras egna trådlösa emellan dom.
Har man barn som spelar online är trådlöst inte att tänka på i deras värld.
Har man barn som spelar online är trådlöst inte att tänka på i deras värld.
Jag råder dig att dra fram till alla rum även om du upplever att det kan bli fult. När rummet väl är möblerat, tänker man på det då?
Förbereder du för kameror eller något annat kul?
Förbereder du för kameror eller något annat kul?
Handlar inte om pengarna. Är ju inga jättesummor som du säger. Handlar mer om att jag tror att jag aldrig kommer använda uttagen. Kommer bara störa mig på dem då.Ossian K Olsson skrev:
Allt som är fast-installerat får kabel. TV-apparater, bergvärmepump, osv. Om jag fattat det korrekt så kommer Sonos-enheten som är uppkopplad skapa ett eget nätverk som kommunicerar med de andra icke-trådade enheterna. Då skulle man ju nästa kunna tro att det är bättre att alla enheter ist kommunicerar med APs då det nätverket borde ha bättre coverage, eller?Purre skrev:
Njaa, tror faktiskt inte det blir några kameror. Vi kommer köra larm, men har inget behov av att kolla på renarna på tomten.F Fixarpappa skrev:
Jag hade försökt placera det i ett utrymme där det inte är fuktigt typ tvättstugan.
Om det byggs ett FTX-system kanske du kan få till frånluft i det från där eventuellt stativ placeras. Kanske räcker för att reglera värmen som kan bildas.
Jag hade försökt få till ett ”vanligt” 19” datastativ i en garderob hellre än inbyggt. Känns mer framtidssäkrat.
Om du är uppe i 30kablar idag så får du dimensionera för patchpanel med 48uttag. Troligtvis mer lätthanterligt med 2x24p om du ska greja med det själv över tid.
Sedan vill du ha en trådledare mellan panel och switch.
Fundera på behovet av POE.
I slutändan kommer du troligtvis använda upp minst 8-10HE (höjdenheter) för den fasta utrustningen, sedan kanske bra med några rader reserv om du skulle få för dig att sätta upp en nvr eller annat.
Absolut kan merparten av prylar köras på wifi idag, men är i regel alltid stabilare med trådat.
Tv/tvspel/blurayspelare/förstärkare/dator/tvbox/cctv/larm osv osv osv. Man behöver nätverk till allt idag
Om det byggs ett FTX-system kanske du kan få till frånluft i det från där eventuellt stativ placeras. Kanske räcker för att reglera värmen som kan bildas.
Jag hade försökt få till ett ”vanligt” 19” datastativ i en garderob hellre än inbyggt. Känns mer framtidssäkrat.
Om du är uppe i 30kablar idag så får du dimensionera för patchpanel med 48uttag. Troligtvis mer lätthanterligt med 2x24p om du ska greja med det själv över tid.
I slutändan kommer du troligtvis använda upp minst 8-10HE (höjdenheter) för den fasta utrustningen, sedan kanske bra med några rader reserv om du skulle få för dig att sätta upp en nvr eller annat.
Absolut kan merparten av prylar köras på wifi idag, men är i regel alltid stabilare med trådat.
Tv/tvspel/blurayspelare/förstärkare/dator/tvbox/cctv/larm osv osv osv. Man behöver nätverk till allt idag
Toppen! Bra tankar. Tack för det.Njingan skrev:
Jag hade försökt placera det i ett utrymme där det inte är fuktigt typ tvättstugan.
Tv/tvspel/blurayspelare/förstärkare/dator/tvbox/cctv/larm osv osv osv. Man behöver nätverk till allt idag![]()
En fråga: Vad menas med "trådledare mellan panel och switch"? Är det samma sak som patch-kablar? Alltså de korta små som ansluter patchpanelens uttag med switchens?
Det är en panel med byglar i som man trär patchkablar i. (Kabelpanel/kabelhållare verkar de kallas för)
Du kan absolut köpa patchkablar som är korta och göra byglar som blir som ett U.
Men om du någon gång skulle vela koppla om uttag 3 i patchpanelen till uttag 18 i switchen så är kabeln för kort.
Då kan det vara bra med patchkablar som är kanske 0,5 eller 0,75m långa och för att styra de snyggt i utrymmet har du tråddelaren.
Gällande AP för wifi tror jag man brukar räkna med 20M i diameter om det är lätta väggar, dvs gips/plyfa etc.
Så troligtvis behöver du 2-4 AP beroende på hur du vill/kan placera dem.
Du kan absolut köpa patchkablar som är korta och göra byglar som blir som ett U.
Men om du någon gång skulle vela koppla om uttag 3 i patchpanelen till uttag 18 i switchen så är kabeln för kort.
Då kan det vara bra med patchkablar som är kanske 0,5 eller 0,75m långa och för att styra de snyggt i utrymmet har du tråddelaren.
Gällande AP för wifi tror jag man brukar räkna med 20M i diameter om det är lätta väggar, dvs gips/plyfa etc.
Så troligtvis behöver du 2-4 AP beroende på hur du vill/kan placera dem.
Klicka här för att svara