Hejsan.
Jag har en router placerad så lite dåligt som möjligt vilket ger skugga i vissa delar av huset. Till den har jag en grunka till sändare i ett annat rum som skall ge bättre mottagning men den funkar ganska dåligt. Den får signaler via eluttaget.
Vad finns det för grejor som förstärker signalerna så att det blir bra mottagning i hela huset?

Litet enplans trähus med källare.

bäst är om du kan dra ethernetkabel från routern till en eller flera wifi-accesspunkter. Finns den möjligheten? Annars kan någon mesh-lösning fungera men det blir i princip alltid sämre än kablade accesspunkter.

• Gilla
Matskarl21 och 4 till
  • Laddar…
Det kan jag. Oinredd vind är "da shit"!
vad skall jag tänka på för att inte bli blåst?

Vad har du för budget och hur litet är litet trähus?

• Gilla
Jonny L
  • Laddar…
Budget är i paritet med att ha en nöjd fru. Dvs. obegränsad😬.
90m2 plus lika stor källare där jag också vill ha åtminstone en hyfsad anslutning.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
aneng och 8 till
  • Laddar…
4774
Alternativt skaffa en bättre router och köp en ny mobil med starkare wifi mottagare till frugan. Vi har lite lika förutsättningar och jag har alltid haft bra mottagning både inne och ute medans maken har haft betydligt sämre. Köpte en ny router med riktbara antenner och för mig har det gett så bra signal att wifi fungerar för mig i alla hus, bodar, garage, tvättstuga och lada. Maken kan fortfarande inte få signal så fort han stänger dörren. Han har jobbmobil , en Samsung. Så att det är mottagningen som suger i hans mobil vet vi nu 😄

Det var som fan. Är telefonerna olika på det?

• Gilla
svgu
  • Laddar…
4774
Intet Intet skrev:
Det var som fan. Är telefonerna olika på det?
Tydligen och jag kör med en gammal One8 pro som jag har haft åtskilliga år. Hur man tar reda på vilka som har bäst mottagare vet jag tyvärr inte . Men det vet säkert någon mer tekniskt kunnig.

• Gilla
Krom
  • Laddar…
Jag skulle börja med att flytta routern till ett annat ställe för att testa.
Om det fortfarande inte skulle fungera så skulle jag dra en kabel till en extra accesspunkt någonstans i huset där det är enklast.
Läs enklast som om du bestämmer om en kabel utanpå väggarna är snyggast eller det går dolt i gamla telefonrör.

Om du inte vill dra kabel så kan du köpa ett meshsystem från butikshyllan som passar din stil. Tp Link är populärt.
Vi kör Ubiquiti med trådad kabel, märke spelar liten roll för dig.

• Gilla
Turpen och 1 till
  • Laddar…
Kör också Ubiquiti. Trådat till två olika AP en ovanför trappen till källaren/nedervåningen som är mitt i huset samt en till i ena hörnet av huset på nedervåningen. Den senare täcker även garaget där jag bryggat en gammal ASUS router som har trådade övervakningskameror på sig. Den extra på nedervåningen var enbart för att det blev radioskugga i ena hörnet av källaren för det var betongväggar kring ett badrum. Hade allt varit trä o gips så hade det nog dugit gott med enbart en AP centralt placerad. (Men inte för garaget, men kameror där var mer en kul grej när jag nu ändå fick bra täckning dit)

• Gilla
Bromma1927 och 2 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
köp en ny mobil med starkare wifi mottagare till frugan.
Varför tror du att det är en telefon som behöver nätverksanslutning?

4774
Alfredo Alfredo skrev:
Varför tror du att det är en telefon som behöver nätverksanslutning?
Inte anslutning. Mottagare

4774 4774 skrev:
Inte anslutning. Mottagare
Nu förstår jag inte.

4774
Alfredo Alfredo skrev:
Nu förstår jag inte.
Starkare wifi mottagare i mobilen

4774 4774 skrev:
Starkare wifi mottagare i mobilen
Men det kan väl lika gärna vara en dator som behöver nätverksanslutning. En mobil använder man väl inte mycket i hemmet.

• Wow
OFP och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.