Hejsan.
Jag har en router placerad så lite dåligt som möjligt vilket ger skugga i vissa delar av huset. Till den har jag en grunka till sändare i ett annat rum som skall ge bättre mottagning men den funkar ganska dåligt. Den får signaler via eluttaget.
Vad finns det för grejor som förstärker signalerna så att det blir bra mottagning i hela huset?
Litet enplans trähus med källare.
Jag har en router placerad så lite dåligt som möjligt vilket ger skugga i vissa delar av huset. Till den har jag en grunka till sändare i ett annat rum som skall ge bättre mottagning men den funkar ganska dåligt. Den får signaler via eluttaget.
Vad finns det för grejor som förstärker signalerna så att det blir bra mottagning i hela huset?
Litet enplans trähus med källare.
Alternativt skaffa en bättre router och köp en ny mobil med starkare wifi mottagare till frugan. Vi har lite lika förutsättningar och jag har alltid haft bra mottagning både inne och ute medans maken har haft betydligt sämre. Köpte en ny router med riktbara antenner och för mig har det gett så bra signal att wifi fungerar för mig i alla hus, bodar, garage, tvättstuga och lada. Maken kan fortfarande inte få signal så fort han stänger dörren. Han har jobbmobil , en Samsung. Så att det är mottagningen som suger i hans mobil vet vi nu 😄
Jag skulle börja med att flytta routern till ett annat ställe för att testa.
Om det fortfarande inte skulle fungera så skulle jag dra en kabel till en extra accesspunkt någonstans i huset där det är enklast.
Läs enklast som om du bestämmer om en kabel utanpå väggarna är snyggast eller det går dolt i gamla telefonrör.
Om du inte vill dra kabel så kan du köpa ett meshsystem från butikshyllan som passar din stil. Tp Link är populärt.
Vi kör Ubiquiti med trådad kabel, märke spelar liten roll för dig.
Om det fortfarande inte skulle fungera så skulle jag dra en kabel till en extra accesspunkt någonstans i huset där det är enklast.
Läs enklast som om du bestämmer om en kabel utanpå väggarna är snyggast eller det går dolt i gamla telefonrör.
Om du inte vill dra kabel så kan du köpa ett meshsystem från butikshyllan som passar din stil. Tp Link är populärt.
Vi kör Ubiquiti med trådad kabel, märke spelar liten roll för dig.
Kör också Ubiquiti. Trådat till två olika AP en ovanför trappen till källaren/nedervåningen som är mitt i huset samt en till i ena hörnet av huset på nedervåningen. Den senare täcker även garaget där jag bryggat en gammal ASUS router som har trådade övervakningskameror på sig. Den extra på nedervåningen var enbart för att det blev radioskugga i ena hörnet av källaren för det var betongväggar kring ett badrum. Hade allt varit trä o gips så hade det nog dugit gott med enbart en AP centralt placerad. (Men inte för garaget, men kameror där var mer en kul grej när jag nu ändå fick bra täckning dit)