El
Nol: Thank you both, now I have an idea what is possible.
Tobbe_3: Man brukar ändå dimensionera för 25 A huvudsäkringar med minst 6 mm2 ledare även om man har 16 eller 20 amp
Assar63: Har för mig att du har ett KNX-system. Är det så så kan du koppla till en dator via antingen en usb-adapter eller ett IP-interface. I datorn installerar program för KNX-styrning. Om du inte vill köpa själv så finns det finns några open source. Du kan även bygga själv, utgå ifrån denna: http://sourceforge.net/projects/bcusdk/
DjAlbert: Låter ju ändå som en ganska gynnsam tolkning för arbetstagaren i detta fall. Det är de reglerna vi numera går efter, men vet att vår "jourchef" fått dom från högre ort hos oss o ej hittat dom själv. Vi har från årsskiftet 12-13 fått igenom veckovila, innan det hade vi ingen sådan. Tolka det som kollektivt lagbrott om man vill.... Nu ska vi bara få igenom dygnsvilan på ett bra
Assar63: Insåg att det troligen står fel på HQ:s hemsida. Tror att det skall vara 3*16A, 2*20A. Troligen kan man även koppla hällen med 2-fas och då räcker inte 16A utan måste säkras upp till 20A. Således räcker det med 2,5mm2 eftersom jag drar ny tråd.
-=fullmoon=-: [citat] Ska du ha en form av stolpe tex pollare eller någon 3-4m i trädgården så behövs ett betongfundament som man köper med stolpen.
Fotografen: En installation från 30-talet är att betrakta som förbrukad, isoleringen är knastertorr och faller i bitar bara man tittar på den. Dessutom inte självslocknande heller. Gamla brytare och dosor brukar vara vackra att se på och passar bättre in i gamla hus, gillar dem verkligen, men tyvärr är det bara att byta ut snarast.
Demmpa: Den strömbrytaren du har är egentligen en kronströmbrytare (svarta siffran fem bak på strömbrytaren), så du har en/flera lamputtag till som tänds samtidigt via den vita tråden från strömbrytaren.
byggabra: [citat] Ja det stämmer såg jag inte förrän nu att det var max 4mm2 i snabbkontakten, skruvanslutningen tar max 25 mm2, Dessutom får jag nog kritisera mig själv lite, eftersom det ska vara skyddade o oskyddade grupper i samma skåp krävs en separat jord och nollskena. Får nog beställa lite mer grejor nu...
Bo.Siltberg: Hade väntat mig en flod av inlägg här om varför de alltid sätter C-dvärgar... Hittade en gammal tråd, och visst har somliga problem med att B-dvärgar löser, men det händer med C också. http://www.byggahus.se/forum/el/186306-b-dvargar-i-praktiken-funkar-det.html?showAll
Mikael_L: Jag håller med tobbe-3 om färgvalet. Vid infällt. Är det utanpåliggande kabelinst så sätter man ofta brun för fas till strömbrytaren, och blå tillbaka till koppl.dosan som tändtråd. Sen byter den blå tändtråden färg där till brun till lampan. Bara som en liten parentes då ...
snaggletooth: Det är ju normalt AC i de socklarna, alltså ingen polaritet. Och ja, det sitter garanterat någon form av likriktare i lampan, och vanligtvis brukar denna typ av lampor gå på både AC och DC, men någon garanti för att de även skall gå på DC finns inte, det brukar gå att utläsa i databladet. Toshibas verkar bara gilla AC :/
Slugge: Svårt att svara då du inte bifogar bilder men generellt kan man säga att om det var ok med jordning från biledare då det installerades är det ok nu också men såklart ytterst lämpligt att byta dessa också. Är det en utanpåliggande kabel med med bly låter det som något motsvarande dagens EKLK med biledare i form av aluminiummantel och koppartråd och denna får idag inte användas som
roli: Det borde framgå av din manual till larmet vad som krävs. Men det troliga är att du drar loss anslutningarna från ditt gamla batteri och sätter fast dem på det nya. Hur skulle du annars lyckas med att ha både det gamla och det nya anslutna samtidigt
hahalj: [citat] Vad jag menar är att det är inte mätresultatet i sig som är det intressanta för mig, förbrukningen är ju som den är oavsett hur jag mäter. Det jag behöver veta är om någon av alla förbrukare i mitt hem drar onormalt mycket och om jag i såfall kan göra något åt det. För att komma dit måste jag utesluta t.ex. standbyförbrukare, om det slår några tiotals W hit eller dit
lars_stefan_axelsson: [citat] Tja, Singapore är ett modernt land med hög standard och strikta regler för det mesta, även om elen kan vara lite "Asien" på sina ställen. MEN, jag skulle säga att det inte spelar så stor roll varifrån du handlar den utan vem som gjort den, vad den har för specar etc. Bara genom att läsa manualen så kan man ju få iaf en uppfattning om hur seriös tillverkaren är (ja, dvs om
Bo.Siltberg: Verkar vara någon form av säkerhetsfunktion också. Men varför enbart på ugnen? http://www.byggahus.se/forum/kok/208196-klockan-blinkar-pa-ugnen-ugnen-fungerar-inte.html http://www.byggahus.se/forum/el/98968-ugnen-blir-inte-varm-bara-att-kopa-ny.html
-=fullmoon=-: Har nog aldrig satt 1pol HB utan endast 3pol- Brukar dra den 3 gånger igenom istället :P JFB är ju 4pol. Är du stadig på handen så får du gärna ta loss kåpan på centralen försiktigt och ta ett par bilder så kan vi hjälpa dig bättre. Spiskontakten är Enfas och säkringen säger det med. Men centralen säger 3fas iaf förberätt för det. Därav 4pol JFB och 2 lediga platser för
GK100: Just antalet enheter är en rätt fånig uppgift det gäller ju vilka enheter och deras egenskaper. Om du skaffar normala LED-drivdon får du i min mening inga problem med reläkontakten i din kopplare. Givetvis har de flesta såna här enheter en inkopplingsströmstöt pga av deras enkla billiga konstruktion men just antalet åtta är nog satt med hängslen och livrem.
Nerre: [citat] Nej, inte fas och nolla, fas och jord. Skyddsjord är ihopkopplad med nollan i centralen.
b_hasse: [citat] Jag tror det är gammaldags järnkärnetransformatorer, men det kan man inte se nu när skåpen sitter på väggen. Det är två likadana skåp som sitter bredvid varandra (dubbla tvättställ). Skåpen har varsin transformator och två lampor var, så den ena transformatorn kör redan nu med enbart 2 x 1.5W LED.
Bo.Siltberg: Den ska i detta utförande kunna liknas vid vad som helst annat som är ledande, t.ex hängrännan. Men det finns ju en viss närhet till ledande material, så jag skulle inte förvånas över att någon faktiskt jordar den ;). Det är dessutom lätt att förstöra denna dubbelisolering efter några år när plastlådans fästen går sönder och man drar i en plåtskruv där istället... :mad:
Bo.Siltberg: Just att de brukar levereras med två dragavlastade utgångar för anslutningskabel. Det kan annars gå att pussla ihop med andra typer.
gnarf: Det var inte meningen att upprepa frågan, snarare vinkla om den mot problem som skulle kunna uppstå på grund av möjligheten att ändra förutsättningarna för installationen i centralen. Detta i och med att alla laster har en egen "tändkabel". Det jag har letat efter är ett extremfall som man kan behöva gardera sig för. Era svar gör att jag lugnt kan sluta leta och börja göra hål i
snaggletooth: Testmejslar är för amatörer ;) [citat] Wihas plintmejslar funkar fint :) http://www.wiha.com/sweden/Onlineshop/Schraubendreher4/260P-Wiha-PicoFinish-Schlitz