El
snaggletooth: Testmejslar är för amatörer ;) [citat] Wihas plintmejslar funkar fint :) http://www.wiha.com/sweden/Onlineshop/Schraubendreher4/260P-Wiha-PicoFinish-Schlitz
hempularen: Den gamla skarven du skrev om är nog en i första hand misstänkt punkt där den kan ha gått av.
A-Man_08: Nu när du säger det så sitter det säkert på plint där med en sladd ut för att göra det smidigt. Har ju självt tryckt in ett sådant.
Pärran: [citat] Värmekällan sitter i garaget och förser huset med värme och varmvatten via kulvert.
Mikael_L: [citat] Iom att det är hela 60 meter ska du kanske fundera på en 3g2,5 . dvs 2,5 mm2. Och kanske dessutom 6A avsäkring. Visst, ska det bara drivas någon lampa, max 100W så blir ju spänningsfall inte något problem, men utlösningvillkoret blir knappast uppfyllt med 60m 1,5 mm2. Och sen plötsligt en dag så kopplar någon (nästa ägare?) in ett uttag också. ;)
raveper: Vad då mäta. Är det inte bara att skruva ur proppen och sen dra i kabeln. är det något fel så följer den väl med..
ion: Absolut, så är det. Trots det kan man tyvär inte ta för givet att det finns.:(
HandySmurf: Det är inga problem att byta ut anslutningskabeln. Kan köpas på närmaste byggvaruhus. Vänta och se tills du får tillträde till bostadsrätten så ser du vilka anslutningsmöjligheter och vilka säkringar du har där.
Nissepisse: [citat] Ohyffsade Mark! Jag tycker vi ger honom en omgång stryk!
Paddy: Ser att svenska försäljaren var lite slarvig när han skrev instruktionen. Den italienska tillverkaren heter tydligen Vortice och modellen SCNRL5. Har googlat men hittar inget om den tål att få högre spänning tillbaka i nollan än den skickar iväg i fasen.
elmont: Gör hålet så stort att du själv utan allt för stort besvär kan stoppa in händerna och arbeta samt att du samtidigt kan se vad du gör.
Claesk: Bäst är att mäta med ett mätinstrument. Nolla jord 0 volt. Nolla fas 230 volt. Fas till fas 400 volt. Kan även lösa uttaget och kolla att allt är rätt kopplat på rätt stift. Men stäng strömmen först.
el_richard: Batteridrivet elstängsel... Sätta hjälpkontaker på "viktiga" JFB, koppla dessa till en 24h sektion på larmet
hempularen: Men det skulle blivit så lite pengar i mitt fall att det inte var lönt att fundera. Jag fick betala för totalt 2 timmar med kranbilen, varav en timme var avlastning hos mig med skopan, bilen kostade 750 kr/h inkl. föraren. Så Rotavdraget skulle kanske blivit värt 200.
byggabra: Jaha får rådfråga med elektrikern. trodde man hade separat till kyl/frys för att vara på säkra sidan. Tack !!!
marcand: [citat] Har tyvärr inte jobbat med larm, brandvarnare och termostater. Dimmers funkar riktigt bra tycker jag För mera info... Kolla den här tråden
Andreas_H: Kan man köpa dylika elpatroner http://kotly.com/product_info.php/products_id/3311 eller kan det bli problem med att använda dem i Sverige? Förutom bra pris har de små ytterdimensioner vilket skulle passa mig bra då det är lite trångt.
Bo.Siltberg: Skyddsutjämning innebär att alla inkommande ledande ledningar kopplas ihop i en punkt, el, vatten, tele, fjärrvärme etc. Alla dessa inkommande ledningar måste därför dras fram till en gemensam punkt, helst ska de komma in i huset på samma ställe. Det går inte att dra utjämningsledare fler meter mellan två rör pga blixtströmmen. Detta förhindrar att jordfel och åska ger
Singe: I nästan 6 månadre har jag försökt få svar på varför man skall behöva ha 25 A säkringar till spisar från bla Electrolux och andra spisar i Electroluxkoncernen. Detta gäller alla spisar för 230 volt 1-fas. Många kunder har problem med att det bara är 20 A säkringar till spisen i bostäder. Och man upplever det som står i produktkataloger och vad man säger i butiker att det måste
Mattias_Jo1: Lite lustigt det där. Har precis en kamp skena för 12v lampor GU 5,3. Som började surra rejält sedan jag bytte ut 2 lampor som var 1w Led mot 2 stk 4 W led. Tycker den borde surrat innan inte när jag la till mer effekt
Tobbe_3: Dom olika effekterna kan vara olika dimmertyper. Vissa typer passar enbart glödljus samt 230 v halogen, Den andra typen passar föregående lampor men även till elektronisk transformator för reglering av 12 v halogen, Den första typen finns även i en version som kan styra järnkärnetransformator
Rosti: [citat] Vad bra att det löste sig tillslut:thumbup: (Kanske dax att runda av tråden och börja på en ny ang prissättning då det ämnet tagit över den här ;))
jerpei: Tack för de som svarade på min fråga i inledningen av denna tråd, som berörde det den handlade om. J
-=fullmoon=-: för att inte tala om att det luktar APA och syns långväg att man eldar något som inte ska eldas.
Patrik_Hed: Såg att det var ett fritidshus, då kan du ju köra med Fresh, kallrasskydd och låta den vara fuktstyrd. Den har även vädringsfunktion aktiverad då. "Fresh Intellivent har en funktion som innebär att om fläkten varit inaktiv under 26 timmar kör den ett vädringsprogram under 60 minuter för att vädra ut och byta luften i badrummet. Funktionen gör att du slipper instängd, unken lukt i