Med två olika faser och gemensam nolla (vilket kan vara helt korrekt) blir strömmen inte i nått fall högre än 10 A i nollan.

Ja den är OK och nollan får ingen överlast i ditt fall.
Men det är en installation man undviker i hemma miljö. Om det bara är en kort bit med ledning så är det alltid bättre att bygga två enfasgrupper istället. Det finns många hempulare som lätt kan göra fel om man blandar in flera faser.

Ja, du har säkert rätt om att undvika denna lösningen. Hade inte kabeln legat nergrävd i marken hade jag inte funderat så noga på det utan lagt dit en annan. Tack! "Nollan får ingen överlast" är absolut vad jag hoppas på efter denna diskussionen.

Jamen, denna diskussion är väl slut? Du har rätt svar redan i #2 och framåt.

Det handlar dessutom här om motorvärmare som kan anses vara både en rent resistiv och linjär last. Skulle det handla om stora motorer och stora mängder lysrör och stora mängder elektronik som skapar övertoner så kan strömmen i N överstiga en fasledares maximala ström med några få tiotals procent, men oftast fortfarande långt inom vad kabeln kan belastas med.

Ja protte har ju rätt. Nollans momentan ström i varje läge =$A$10*SIN($D10*PI()/180)+$B$10*SIN(($D10*PI()/180)-120*PI()/180)+$C$10*SIN(($D10*PI()/180)-240*PI()/180)
Där A=L1,B=L2 och C=L3 är strömmen i resp fas och D=fasvinkeln. Integrerar man (root mean square) över tiden så blir det för två ledare med 10 resp 5 A ett minimum på 8,7 A.. Kör man 10 A i L1 och L2 blir det 9,7 A i nollan.
L1=10+L2=10+L3=10 ger nollan=0
L1=10+L2=10+L3=5 ger nollan ung lika med 5A..

Redigerat:
Opponerar mig bara mot att det med lika belastning på två faser bara blev 9,7 A i nollan:confused:
Kanske det är jordfel i uträkningen.
300 mA är på fel väg och kommer att lösa JFB

Protte

nets skrev:
@hempularn: "I princip aldrig nollan" - vilket är det? ;-) Skadligt kan det väl inte vara om man har en flerpolig säkring som bryter allt, eller vad är de jag inte förstår? (Dvs överström på nollan skulle bryta alla involverade faser också.)
Faran med att sätta en säkring på nollan, antingen separat eller flerpolig som bryter även faserna. Är som det påpekades att det är farligt med flytande nolla. Om du får flytande nolla i en två eller trefasgrupp så kommer spänningen mellan en fas och nollan att variera, det blir allt mellan 0 och nära 400V, beroende på vilka belastningar som är inkopplade på de olika faserna i gruppen.

Och detta är självklart inte bra, även om det då är en flerpolig säkring som bryter allt "samtidigt" så riskerar man att nollan bryts något tidigare än någon av faserna, även om nollan då flyter i kanske bara några tiotals millisekunder så kan det räcka för att förstöra elektronik som är inkopplad i ett uttag.

Skulle man ha en vanlig säkring som kan bryta bara nollan, så riskerar man att under en lägre tid utsätta apparater för kraftig överspänning med brand som följd (har varit med om det).

• Gilla
nets
  • Laddar…
Tackar för förtydligande!

För Protte! Riktigt lite fel blir det för jag har samplat 72 mätvärden vid var 5:e grad - summerat och dragit roten ur medelvärdet. För att det skulle bli helt korrekt måste antalet samples gå mot oändligheten. Det finns förmodligen någon smart integralkalkyl som löser det hela men jag kan bara komma på denna beskrivna i o f något komplicerade lösning med ett Excel-blad. Tillsammans med formlerna för de 120 grader fasförskjutna momentana strömmarna, som jag hittade i min gamla ellärebok!.

Nu har jag gjort ett sample för varje grad puh. Då blev det 9,99 i svaret. Kanske det skall vara 10,0 vad vet jag. Men det torde inte ha någon större praktisk betydelse.

BS var enklare tack för det. Men med min primitiva metod fick även jag 8,66 i exemplet!

Redigerat:
Addera vektorerna i visardiagrammet!
(x1+x2, y1+y2)

Exempel för 10 och 5 A i två faser, med 10 A som riktfas (α=0):
(10*cos(0) + 5*cos(radians(-120)), 10*sin(0) + 5*sin(radians(-120))) = (7.5, -4.33)

I = sqrt((10*cos(0) + 5*cos(radians(-120)))**2 + (10*sin(0) + 5*sin(radians(-120)))**2) = 8.66 A

• Gilla
frma71 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.